|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۵
کد خبر: ۲۸۵۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
در نهایت شاهد بودیم که سیلاب این استان‌ها را در نوردید، اما در مازندران به دلیل وضعیت توپوگرافی زمین آب به سرعت وارد دریا شد. اما در گلستان سیلاب‌ها در سطح شهر و روستاها باقی ماند و مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرد. بلافاصله در استان گلستان جلسات متعددی برای مدیریت بحران برگزار شد و وزیر کشور نیز شخصا در این استان حضور یافتند.
 رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تاکید کرد که سیلاب‌های سال جاری بسیار گسترده بوده اما با سازوکارهای اندیشیده شده روند بازسازی و پرداخت خسارت به سیل زدگان در حال انجام است.

 اسماعیل نجار در جریان جلسه علنی امروز مجلس  و بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی در مورد خسارت‌ها و پیامدهای سیلاب‌های اخیر کشور بیان کرد: در فروردین ماه سال جاری شاهد سیلاب گسترده در سطح کشور بودیم. از 27 اسفند ماه سال گذشته سازمان هواشناسی اطلاعیه‌ها و اخطارهای متعددی را در خصوص بارندگی‌ها در استان‌های گلستان، مازندران و خراسان شمالی صادر کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: در نهایت شاهد بودیم که سیلاب این استان‌ها را در نوردید، اما در مازندران به دلیل وضعیت توپوگرافی زمین آب به سرعت وارد دریا شد. اما در گلستان سیلاب‌ها در سطح شهر و روستاها باقی ماند و مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرد. بلافاصله در استان گلستان جلسات متعددی برای مدیریت بحران برگزار شد و وزیر کشور نیز شخصا در این استان حضور یافتند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه تصریح کرد: باید تدبیری عاقلانه و کارشناسی برای مدیریت بحران اندیشیده می‌شد و در این راستا با تشکیل کارگروه‌هایی از نظرات کارشناسان و متخصصان استفاده شد. بلافاصله نیز ارزیابی خسارت آغاز شد. در ادامه شاهد سیلاب‌ها در بخش‌های دیگر کشور بودیم که در خوزستان وضعیت بسیار سخت بود.

وی در ادامه تاکید کرد: پس از وقوع سیلاب در خوزستان، قرارگاهی برای مدیریت بحران شکل گرفت و 7 کارگروه تخصصی ذیل این قرارگاه فعال شدند. استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های متخصصان برای مدیریت بحران مورد توجه بود. تمام تلاش ما در سیلاب‌ها به حداقل رساندن خسارات جانی بود. ما شاهد بودیم که در کل سیلاب‌ها 76 نفر جان خود را از دست دادند؛ البته همه آنها مستقیم با سیلاب جان خود را از دست ندادند، بلکه 26 نفر بر اثر چپ شدن قایق جان باختند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه با اشاره به آخرین برآوردهای محاسبه شده از خسارات بیان کرد: در بخش کمک‌های بلاعوض مبلغ 8 هزار و 700 میلیارد تومان برای پرداخت به سیل زدگان برآورد شد که 4800 هزار میلیارد تومان برای پرداخت مصوب گردید و تخصیص یافت.  در بخش مسکن نیز به طور کلی 162 هزار و 270 واحد در کشور آسیب دیده‌اند و روند بازسازی به سرعت در حال پیشرفت است. به طور کلی اگر این روند ادامه یابد بازسازی منازل در مناطق سیل زده تا پایان سال تکمیل می‌شود. در بخش پرداخت تسهیلات بلاعوض در بخش مسکن و کشاورزی مشکلی نداریم و بر اساس مصوبات اعتبارات لازم تامین شده و در حال تخصیص به سیل زدگان است. در این سیل به زیر ساخت‌ها در برخی از نقاط کشور خسارت سنگینی وارد شده بود  و با توجه به سازوکارهای مشخص شده روند بازسازی در حال انجام است و مشکل خاصی وجود ندارد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین