|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۰
کد خبر: ۲۸۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۵
صبح شنبه حمیدرضا آصفی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه درمورد این نامه به آرمان گفت: «به نظر من جایگاه آقای هاشمی در عربستان به‌گونه‌ای است که بتوان انتظار داشت به آن نامه پاسخ مثبت داده شود و این امر محتمل است.
  یک نامه که امضای آیت‌ا... هاشمی را داشت برای ملک عبدا... پادشاه عربستان ارسال شد. زمان ارسال آن هم 10 روز پس از صدور حکم اعدام برای شیخ نمر، روحانی شیعه عربستان بود، محتوای نامه هم درخواستی برای لغو این حکم. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این پیام، با تأکید بر حساس بودن شرایط کنونی منطقه و جهان اسلام، نوشت: تفکر وحدت و تحکیم فرق اسلامی، مسلمانان را از این شرایط نجات می‌دهد. آیت‌ا... هاشمی در بخشی از این پیام خطاب به پادشاه عربستان آورده است: انتظار می‌رود در این برهه که فتنه‌ها کیان امت اسلامی را نشانه گرفته، عدم اجرای حکم آیت‌ا... شیخ نمر باقرالنمر، تفرقه‌افکنان را مأیوس ‌کند و باعث تعامل و حل مشکلات جهان اسلام ‌شود. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری جایگاه روحیه تسامح در اسلام و تأثیر محبت در پیوند قلوب تأکید کرد: مسلمانان اتخاذ چنین تصمیمی را از جناب‌عالی انتظار دارند. بسیاری از این اقدام آیت‌ا... هاشمی تعجب نکردند چون می‌دانستند عربستان ارادت ویژه‌ای به وی دارد و دوران ریاست‌جمهوری آیت‌ا... هاشمی دوره طلایی روابط با عربستان بود.

 پیش‌بینی سخنگوی سابق وزارت خارجه
 صبح شنبه حمیدرضا آصفی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه درمورد این نامه به آرمان گفت: «به نظر من جایگاه آقای هاشمی در عربستان به‌گونه‌ای است که بتوان انتظار داشت به آن نامه پاسخ مثبت داده شود و این امر محتمل است. این نامه را نباید در چارچوب بهبود روابط ارزیابی کرد. بالاخره شیخ نمر بی‌جهت محکوم به اعدام شده است و در این راستا آقای هاشمی احساس مسئولیت کردند که در قبال این بی‌عدالتی اقدامی انجام دهند. البته افرادی دیگر نیز در این زمینه اقداماتی انجام دادند ازجمله موضع‌گیری علما و اقدامات وزارت خارجه. این یک احساس مسئولیتی است که بر دوش همه به خصوص علما و مسئولین قرار دارد. آقای هاشمی در چارچوب احساس مسئولیتی که کردند این نامه را نوشتند».

 هنوز خبر بخشش نرسیده است
عصر شنبه بود که شایعه‌ای دهان به دهان چرخید: «پادشاه عربستان دستور لغو اجرای حکم شیخ نمر را صادر کرد» ایلنا نوشت؛ برخی اخبار تائیدنشده از لغو حکم اعدام «شیخ نمر باقر النمر» روحانی شیعی عربستانی توسط پادشاه عربستان منتشر شده است. الیوم الثامن نوشت، بر اساس این اخبار «عبدا... بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان در پاسخ به نامه «آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی» رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر لغو حکم اعدام شیخ النمر، دستور عفو وی را صادر کرده است». اما مدت کمی که گذشت رئیس‌دفتر آیت‌ا... هاشمی توضیحاتی درخصوص این موضوع ارائه داد. محمد هاشمی گفت: «خبر لغو اعدام شیخ النمر را از هیچ منبع موثقی دریافت نکرده‌ایم. این خبر را در برخی رسانه‌ها و سایت‌ها دیده‌ایم، اما از هیچ منبع موثقی دریافت نکرده‌ایم و نمی‌توانیم صحت آن را تائید کنیم». وی افزود: «ما امیدواریم دادگاه سعودی این حکم را لغو کند اما خبر منتشره از منابع موثقی منتشر نشده است».

 آزادی چند زندانی پس از تماس تلفنی آیت‌ا...
5 اردیبهشت90 بود که غلامعلی رجایی از مشاوران آیت‌ا... هاشمی در سایت خود نوشت: «آیت‌ا... هاشمی گفت در این اواخر که ملک عبدا... ازسفر معالجه خود به عربستان بازگشت تلفنی از ایشان جویای حالشان شدم و در این مذاکره تلفنی با تشریح اوضاع منطقه به ایشان توصیه کردم با توجه به امواجی که درمنطقه پدید آمده است در مقابل مردم خود نایستند. پرسیدم این مذاکره تاثیری هم داشت گفت: بله. ایشان بعداز تلفن من دستور آزادی بعضی از زندانیان شیعه‌ای که در حوادث آن روزها دستگیر شده بودند را صادر کرد».

 آزمون جدید برای ملک عبدا...
آیت‌ا... هاشمی همواره سعی داشته تا روابط با عربستان کمتر تیره و تار شود اما درعین حال هیچ‌گاه از حقوق کشورمان عقب‌نشینی نکرده است. نمونه آن 23آذر سال 67 است که در خاطراتش اینگونه نوشته است: «ظهر وزير خارجه عمان آمد و جلسه خصوصي خواست. پيام آقايان فهد [پادشاه عربستان‌سعودي] و سلطان قابوس [پادشاه عمان] را درخصوص اهميت ارتباط ايران و عربستان آورد و گفت آنها مانع مهم را اصرار ايران بر راهپيمايي در حج مي‌دانند و خواستار كوتاه آمدن ما بودند. بر اهميت موضوع تأكيد كردم و گفتم با دكتر ولايتي براي پيداكردن راه‌حل مذاكره كنند و گفتم بايد درمورد قيمت نفت همكاري نمايند». ملک عبدا... علاقه زیادی به آیت‌ا... هاشمی دارد چنانکه وقتی از او برای سفر به عربستان دعوت کرد در پایان نامه نوشت؛ «اخوک عبدا...» یعنی «برادر تو عبدا...» که بسیاری این برادر خواندن را طاقت نیاوردند و از طرق مختلف به انتقاد پرداختند. از سوی دیگر آیت‌ا... موسوی‌بجنوردی در گفت‌وگویی به آرمان گفته بود که «الان عربستان و قطر پول بی‌حساب می‌دهند. برادر ملک عبدا... آدم کثیفی است، خود عبدا... با ما به‌ویژه آقایان هاشمی و خاتمی خیلی خوب است». به نظر می‌رسد اکنون آزمونی جدید برای ملک عبدا... است که برادری و رابطه خوب خود با آیت‌ا... هاشمی را ثابت کند.  


منبع: آرمان 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین