|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۴
کد خبر: ۲۸۱۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
در فضای فعلی تئاتر متاسفانه تئاتر معنای واقعی خودش را از دست داده و به یک مکان برای درآمدزایی تبدیل شده است. استاد حمید سمندریان که بنده افتخار شاگردی وی را داشتم همیشه به ما این نکته را گوشزد می‌کردند که برای آماده شدن یک تئاتر، حداقل ۶ ماه، روزی ۶ ساعت تمرین لازم است اما متاسفانه این روزها از نمایش‌هایی می شنوید که شاید با ۲۵ تا ۳۰ روز تمرین فروش بسیار عالی نیز دارند.

  کارگردان نمایش «موسیقی مجلسی» با اشاره به ویژگی های این اثر نمایشی به آثاری که در زمانی اندک و با کمترین تمرین برای اجرا آماده می شوند، انتقاد کرد.

مهدی علی‌نژاد یکی از کارگردانان نمایش «موسیقی مجلسی» که این روزها در تماشاخانه مهرگان به صحنه می رود گفت: این نمایش داستان ۸ زن است که در تیمارستان به سر می‌برند و هر کدام فکر می‌کنند که از شخصیت‌های برجسته تاریخ از جمله ژاندارک، گرترود استین، سوزان آنتونی، ملکه ایزابلا، کنستانز موزارت، پیرل وایت، امیلیا ارهارت، اسا جانسون هستند و تنها یک نفر بین آنها شخصیت واقعی است. اساساً متن‌های کوپت به جامعه روز ما شباهت بسیاری دارد خصوصا نمایشنامه «موسیقی مجلسی». در اجرا نیز به کمک طاها محمدی تلاش کردیم متن را به جامعه روز خودمان نزدیک‌تر کنیم تا نمایش برای مخاطبان ملموس‌تر باشد.

وی بیان کرد: متاسفانه و یا خوشبختانه باید بگویم که به بازیگر چهره اعتقادی ندارم زیرا بازیگران چهره از نگاه بنده به ۲ دسته تقسیم خواهند شد؛ یک دسته از دوستانی که بین مردم شناخته شده‌اند اما تضمین فروش نمایش نیستند و دسته دوم دسته‌ای هستند که شناخته شده‌ هستند و فروش را تضمین می کنند. در مورد دسته دوم که با توجه به شرایط موجود ما نمی توانیم با آنها همکاری داشته باشیم. در مورد دسته اول نیز باید بگویم که ترجیح بنده بر این است تا از بازیگران خوب تئاتری، با انگیزه و پر تلاش استفاده کنم تا حداقل تاب و توان چند ماه تمرین مستمر را داشته باشند. این موضوع بسیار مهم است که یک نمایش قابل قبول به مخاطب ارائه شود و تمامی ایده‌های اولیه به شکل اجرایی برسند.

مهدی علی‌نژاد خاطرنشان کرد: در فضای فعلی تئاتر متاسفانه تئاتر معنای واقعی خودش را از دست داده و به یک مکان برای درآمدزایی تبدیل شده است. استاد حمید سمندریان که بنده افتخار شاگردی وی را داشتم همیشه به ما این نکته را گوشزد می‌کردند که برای آماده شدن یک تئاتر، حداقل ۶ ماه، روزی ۶ ساعت تمرین لازم است اما متاسفانه این روزها از نمایش‌هایی می شنوید که شاید با ۲۵ تا ۳۰ روز تمرین فروش بسیار عالی نیز دارند.

وی در پایان یادآور شد: باید این نکته را هم بگویم که برخی از آثاری هم که تمرین کمی دارند نیز واقعا قابل قبول هستند اما آنچه وجود دارد این است که با توجه به شرایط موجود، دیگر تئاتر معنی واقعی خود را از دست داده است. در روزهای گذشته چندین بار شنیدم که به تازگی در یک نمایش از یک چهره اینستاگرامی نیز استفاده شده است. نمی دانم چه باید گفت اما بر این باورم که یک تئاتر در ابتدایی ترین حالت خود، نیازمند تمرین درست با بازیگرانی است که دغدغه تئاتر دارند و تئاتر را به معنای واقعی کلمه درک می‌کنند.

«موسیقی مجلسی» عنوان نمایشی نوشته آرتور کوپیت به ترجمه عاطفه پاکبازنیا و کارگردانی مهدی علی‌نژاد و طاها محمدی است که از ۱۰ مهرماه ساعت ۲۱ در خانه نمایش مهرگان به صحنه رفته است.

بازیگران این نمایش سوگند صدیقی، سپیده ساعدی، الناز نباتی، هانیه اصغری، شیوا جوانمرد، وحیده رخشان، میترا مسائلی، تینا حاج محمدرضا، آیدا توپال و قاسم عبداللهی هستند.

منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین