|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۷
کد خبر: ۲۸۰۳۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۰
نویسنده گزارش سازمان ملل درخصوص قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی، باور دارد عاملان اصلی این قتل فجیع، تاکنون از محاکمه فرار کرده‌اند.
  نویسنده گزارش سازمان ملل درخصوص قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی، باور دارد عاملان اصلی این قتل فجیع، تاکنون از محاکمه فرار کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، بسیاری باور دارند روند محاکمه عوامل قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد دولت سعودی، در این کشور به دور از رویه عادلانه برگزار می‌شود.

آگنس کالامارد، نویسنده گزارش سازمان ملل درخصوص این قتل، در مصاحبه با دویچه وله، درباره روند تحقیقات عربستان درخصوص قتل خاشقجی می‌گوید: "این محاکمه، به طور کلی مطابق استانداردهای بین‌المللی نیست و پشت درهای بسته برگزار می‌شود. طراحان اصلی قتل، مورد محاکمه قرار ندارند. مشخص نیست؛ چرا اتهامات تنها متوجه ۱۱ نفر است و دیگران متهم نشده‌اند؛ می‌دانیم که ۱۵ نفر در تیم کشتار حضور داشتند و هم‌دستان آن‌ها در ریاض نیز در شمار این افراد باید باشند".

او در ادامه می‌گوید: "در حالی که خود دادستان پرونده در بیانیه عمومی گفت سعود القحطانی، از عاملان محرک تیم قتل خاشقجی بود، این فرد مورد محاکمه قرار نگرفته است".

به باور این محقق سازمان ملل، دادرسی باید از راه‌های دیگری صورت بگیرد تا نتیجه حاصل شود.

او در پاسخ به سوال درخصوص اظهارات محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که گفته بود مسئولیت قتل خاشقجی متوجه اوست، می‌گوید: "من در گزارشم گفته بودم ولیعهد، مسئولیتی در قبال این قتل دارد اما در موقعیتی نبودم که آن مسئولیت را تعریف کنم، زیرا می‌توانست اشکال مختلفی داشته باشد. این مسئولیت می‌توانست دستور مستقیم به ارتکاب جرم، تحریک به ارتکاب به جرم و یا قصور در جلوگیری از وقوع جرم بوده باشد. تعیین مسئولیت محمد بن سلمان، بر عهده من نیست و به همین جهت است که خواستار انجام تحقیقات برای پیگیری موضوع شده‌ام. بسیاری از اعضای مجلس نمایندگان یا سنای آمریکا که با آن‌ها دیدار داشته‌ام و از گزارش سازمان سیا آگاهی دارند، مکررا اعلام داشته‌اند که مسئولیت قتل مذکور، به گردن محمد بن سلمان است. من در مورد گزارش سیا اطلاعی ندارم و خواستار افشای این گزارش شده‌ام".

کالامارد در پاسخ به سوال درخصوص تحقیقات مد نظر خود گفته است: "من از دبیرکل [سازمان ملل] خواسته‌ام تا هیأتی از کارشناسان در سطح بین‌المللی انتصاب کند تا به مرور شواهد بپردازند و حتی مدارک دیگری جمع‌آوری کنند. دبیرکل تا به حال با درخواست من موافقت نکرده و خود را پشت رویه قانونی و اداری پنهان کرده است. با این حال، این تنها راه تشخیص عاملان قتل نیست. من در گزارش خود پیشنهاد داده‌ام که اف‌بی‌آی وارد روند تحقیقات شود و این الزام را متوجه این سازمان می‌دانم. از نهادهای ترکیه و دادستان خواسته‌ام تا وارد روند تحقیقات شوند و یا محاکمه غیابی برگزار کنند".

او ادامه می‌دهد: "به باور من، قتل خاشقجی نشان از عدم مسئولیت‌پذیری در نظام بین‌المللی ما دارد؛ من خواستار پیشبرد تحقیقات توسط سازمان ملل شده‌ام زیرا این، رویه‌ای بی‌طرفانه از لحاظ سیاسی خواهد بود".

کالامارد می‌گوید: "امیدوارم فردی که دستور به این قتل داده، روزی در دادگاه مورد محاکمه قرار گیرد. اما اگر به تاریخ بنگرید، متوجه می‌شوید که زمان زیادی طول می‌کشد تا مقامات رده‌بالا محکوم شوند.تحریم‌هایی که در این خصوص مقرر شده، ضعیف است. در باور من، آن‌ها باید به رده‌های بالای دولت هدایت شوند و ولیعهد عربستان نیز شامل این رویه شود".

او در پایان گفته است: "فکر می‌کنم شهرت محمد بن سلمان در خیلی از جوانب تیره شده است. دست کم در کتاب‌های تاریخ آینده، بازیابی وجهه ولیعهد برای او بسیار سخت خواهد بود".
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین