|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۲
کد خبر: ۲۸۰۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
امروزه پایریکا در رنگ‌های مختلفی همچون قرمز، نارنجی و زرد و طعم‌های شیرین، دودی و تند در بازار موجود است. این گیاه نه تنها سرشار از آنتی‌اکسیدان است بلکه منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز محسوب می‌شود. در ادامه به ۸ مزیت پاپریکا که در تحقیقات علمی نیز به اثبات رسیده است اشاره خواهیم کرد:
  امروزه پایریکا در رنگ‌های مختلفی همچون قرمز، نارنجی و زرد و طعم‌های شیرین، دودی و تند در بازار موجود است. این گیاه نه تنها سرشار از آنتی‌اکسیدان است بلکه منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز محسوب می‌شود. در ادامه به ۸ مزیت پاپریکا که در تحقیقات علمی نیز به اثبات رسیده است اشاره خواهیم کرد:

۱- سرشار از مواد مغذی است
پاپریکا سرشار از مواد مغذی و ترکیبات مفید است. تحقیقات نشان می‌دهد که یک قاشق غذاخوری از این ماده حاوی موادی زیر است:

- کالری: ۱۹

- پروتئین: کمتر از ۱ گرم

- چربی: کمتر از ۱ گرم

- کربوهیدرات: ۴ گرم

- فیبر: ۲ گرم

- ویتامین A: ۱۹ درصد از ارزش روزانه

- ویتامین E : ۱۳% از ارزش روزانه

- ویتامین B۶ : ۹% از ارزش روزانه

- آهن: ۸ درصد از ارزش روزانه

نکته قابل توجه در خصوص پاپریکا این است که این مقدار کم تقریباً ۲۰ درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین A را تامین می‌کند.

این ادویه همچنین حاوی انواع آنتی‌اکسیدان‌هاست که می‌تواند با رادیکال‌های آزاد که در ایجاد سرطان موثر هستند مبارزه کند. وجود رادیکال‌های آزاد در بدن شما می‌تواند امکان ابتلا به بیماری‌های مزمنی نظیر بیماری‌های قلبی و سرطان را افزایش دهد. به این ترتیب خوردن غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان می‌تواند نقش موثری در کاهش تاثیر رادیکال‌های آزاد بر بدن شما داشته باشد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در پاپریکا متعلق به خانواده کاروتنوئیدها بوده که شامل بتاکاروتن، کپسایسین، زاکسانتین و لوتئین است.

۲- ممکن است به تقویت بینایی شما کمک کند
پاپریکا حاوی چندین ماده مغذی است که می‌تواند به تقویت بینایی و سلامت چشم شما کمک کند. وجود ویتامین E، بتاکاروتن، لوتئین و زاکسانتین در پاپریکا نقش مهمی در این ویژگی را ایفا می‌کند. در حقیقت مطالعات انجام شده نشان می‌دهد رابطه خوبی بین مصرف این مواد غذایی با کاهش خطر ابتلا به تخریب پیش‌رونده ماکولای چشم (AMD) و آب مروارید برقرار است.

به ویژه وجود آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زاکسانتین می‌تواند نقش موثری در سلامت چشم شما داشته باشد. مطالعات انجام شده بر روی ۱۸۰۰ خانم نشان می‌دهد افرادی که در رژیم غذایی خود از مقادیر بالای لوتئین و زاکسانتین استفاده می‌کردند، ۳۲ درصد کمتر از افرادی که کمترین میزان دریافت این مواد را داشتند مبتلا به آب مروارید شدند.

مطالعه دیگری که بر روی ۴ هزار و ۵۱۹ بزرگسال انجام شده است نیز حاکی از آن است که مصرف بیشتر لوتئین و زاکسانتین با کاهش خطر ابتلا به AMD همراه است.

۳- التهاب بدن را کاهش می‌دهد
انواع خاصی از پاپریکا، به ویژه انواع تند آن حاوی ترکیباتی به نام کپسایسین هستند. تصور می‌شود که کپسایسین برای کاهش التهاب و درد به گیرنده‌های سلول‌های عصبی شما متصل می‌شود و می‌تواند از شما در برابر انواع شرایط التهابی و خود ایمنی از جمله آرتریت، آسیب‌های عصبی و مشکلات گوارشی محافظت کند.

مطالعات متعدد نشان می‌دهد که کرم‌های موضعی با کپسایسین به کاهش درد‌های ناشی از آرتریت و آسیب‌های عصبی کمک می‌کند، اما به تحقیقات بیشتری در خصوص قرص‌های کپسایسین نیاز است.

تحقیقات انجام شده بر روی ۳۷۶ بزرگسال مبتلا به بیماری‌های دستگاه گوارش نشان می‌دهد که استفاده از مکمل‌های کپسایسین در جلوگیری از التهابات معده بسیار موثر است.

همچنین تحقیقات دیگری که بر روی موش‌های صحرایی انجام شده نشان می‌دهد مصرف ۱۰ روزه مکمل‌های کپسایسین باعث کاهش التهاب همراه با یک وضعیت عصبی خود ایمنی در آنها شده است. البته هنوز به تحقیقات بیشتری در مورد اثر پاپریکا در کاهش التهابات نیاز است.

۴- سطح کلسترول شما را بهبود می‌بخشد
محققان بر این باورند که مصرف پاپریکا ممکن است تاثیرات مثبتی بر کلسترول داشته باشد. به طور خاص کپسایسین ممکن است سطح کلسترول HDL (خوب) شما را بالا ببرد، که این امر با کاهش خطر بیماری‌های قلبی همراه است.

یک مطالعه دو هفته‌ای بر روی موش‌هایی که با رژیم غذایی پاپریکا و کپسایسین تغذیه می‌شوند نشان داد که این موش‌ها در مقایسه با موش‌هایی که دارای رژیم غذایی شاهد بودند با افزایش معنی‌داری در مقادیر کلسترول آنها همراه بود.

کاروتنوئیدهای موجود در پاپریکا همچنین ممکن است به کاهش سطح کلسترول کل و LDL (بد) که با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مرتبط است، کمک کند.

در یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای که روی ۱۰۰ بزرگسال سالم انجام شده مشخص گردید، افرادی که از یک مکمل حاوی ۹ میلی‌گرم کاروتنوئیدهای پاپریکا در طول روز مصرف می‌کردند نسبت به افرادی که دارو می‌خوردند، از سطح کلسترول کل و LDL (بد) پایین‌تری برخوردار بودند. با این وجود هنوز تحقیقات بیشتری در این خصوص مورد نیاز است.

۵- پاپریکا اثرات ضد سرطانی دارد
ترکیبات بی‌شماری در پاپریکا وجود دارد که ممکن است از شما در برابر سرطان محافظت کند.

چندین کاروتنوئید موجود در پاپریکا از جمله بتاکاروتن، لوتئین و زاکسانتین می‌توانند با استرس‌های اکسیداتیو که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند مبارزه کنند.

نتایج مطالعه‌ای که بر روی ۲هزار خانم انجام شده، نشان می‌دهد آنهایی که از بالاترین مقادیر بتاکاروتن، لوتئین، زاکسانتین و کاروتنوئیدها در خون خود برخوردارند، خطر ابتلا به سرطان سینه در آنها ۲۵ تا ۳۵ درصد کمتر از سایرین است.

علاوه بر این کپسایسین موجود در پاپریکا با تأثیرگذاری بر بیان چندین ژن می‌تواند رشد و بقای سلول‌های سرطانی را مهار کند. با این حال تحقیقات گسترده‌تری در مورد پتانسیل ضد سرطانی این ادویه مورد نیاز است.

۶- به کنترل قند خون کمک می‌کند
کپسایسین موجود در پاپریکا ممکن است به مدیریت دیابت کمک کند. چرا که کپسایسین ممکن است روی ژن‌های کنترل قند خون تأثیر گذاشته و آنزیم‌هایی که قند را در بدن تجزیه می‌کند را مهار کند. همچنین ممکن است حساسیت به انسولین را در بدن این افراد بهبود ببخشد.

در یک مطالعه ۴ هفته‌ای روی ۴۲ زن باردار مبتلا به دیابت نشان داد مصرف مکمل روزانه ۵ میلی‌گرم کپسایسین به طور قابل توجهی میزان قندخون بعد از غذا را در آنها نسبت به آنهایی که از دارو استفاده می‌کنند کاهش می‌دهد.

یک مطالعه ۴ هفته دیگر روی ۳۶ بزرگسال نیز نشان داد که یک رژیم غذایی با فلفل قرمز حاوی کپسایسین در مقایسه با یک رژیم بدون فلفل، میزان انسولین خون را بعد از غذا به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. سطح انسولین پایین به طور معمول نشان‌دهنده کنترل بهتر قندخون است. البته هنوز به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

۷- به سلامت خون شما کمک می‌کند
پاپریکا سرشار از آهن و ویتامین E است که وجود این دو ریز مغذی برای داشتن خون سالم حیاتی است. آهن بخش مهمی از هموگلوبین خون است، پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز که به حمل اکسیژن در بدن شما کمک می کند و وجود ویتامین E نیز برای ایجاد غشای سالم برای این سلول‌ها لازم است.

بنابراین کمبود هر یک از این مواد مغذی ممکن است تعداد گلبول‌های قرمز خون شما را کاهش دهد که می‌تواند باعث کم‌خونی شود، وضعیتی که با خستگی، رنگ‌پریدگی و تنگی نفس همراه است.

مطالعه انجام شده روی ۲۰۰ زن جوان نشان می‌دهد که مصرف کم آهن خطر کم‌خونی را تقریبا تا ۶ برابر افزایش می‌دهد. مطالعات حیوانی نیز نشان می‌دهد ویتامین E در ترمیم گلبول‌های قرمز آسیب‌دیده بسیار مؤثر است و کمبود آن ممکن است منجر به کم‌خونی شود.

۸- به راحتی‌ به رژیم غذایی شما اضافه می‌شود
پاپریکا یک ادویه همه کاره است که می‌توان از آن در بسیاری از غذاها استفاده کرد. این ادویه در رنگ‌ها و طعم‌های مختلفی در بازار موجود است.

پاپریکای شیرین علاوه بر شیرین بودن، طعم دودی نیز دارد که می‌توان از آن به عنوان چاشنی گوشت، سالاد سیب زمینی و تخم مرغ استفاده کرد. از طرف دیگر پاپریکای تند را می‌توان به انواع سوپ‌ها و خورشت‌ها اضافه کرد. همچنین طعم شیرین و دودی پاپریکا را می‌توان به انواع غذاهایی که با برنج، عدس و لوبیا تهیه می‌شوند یا به تخم‌مرغ‌ آب‌پز، سبزیجات خرد شده، برنج پخته شده، سیب‌زمینی سرخ شده و سالاد نیز اضافه کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین