|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۷
کد خبر: ۲۷۹۱۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹
شعار هفته جهانی فضا امسال از سوی کمیته جهانی فضا «ماه؛ دروازه ای به سوی ستارگان» در نظر گرفته شده و از این حیث سازمان فضایی ایران این شعار را سرلوحه و محور برنامه‌ریزی های خود قرار داده است.
 اسامی ۷ دانشمند برجسته ایرانی که اسامی آنها روی عوارض سطحی ماه نامگذاری شده است، به عنوان عناوین روزهای هفته جهانی فضا انتخاب شد.

سعید قربانی، دبیر هفته جهانی فضا در گفتگو با خبرنگار مهر، برنامه های مدنظر سازمان فضایی ایران برای برگزاری هفته جهانی فضا را تشریح کرد.

وی با تاکید بر اینکه ایران جزو معدود کشورهایی است که در تمام سال ها، برنامه های هفته جهانی فضا را برگزار کرده است، اظهار داشت: طبق روال هر سال، ستاد هماهنگی هفته جهانی فضا با هدف برنامه ریزی برای برگزاری هدفمند این رویداد در سازمان فضایی ایران تشکیل شده است.

قربانی با بیان اینکه هفته جهانی فضا از ۱۲ تا ۱۸ مهرماه ( ۴ تا ۱۰ اکتبر) برگزار می شود، ادامه داد: در این راستا با توجه به تجربیات گذشته در برگزاری این رویداد، جلسات هماهنگی با نمایندگان سازمانهای مرتبط با مقوله فضایی، دانشگاهها و شرکتهای خصوصی که اشتراکاتی در امور فضایی دارند، برگزار شده تا با استفاده حداکثری از توان درون و برون سازمانی و نیز بخش خصوصی، بتوانیم برنامه های این هفته را به بهترین شکل برپا کنیم.

دبیر هفته جهانی فضا با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای این رویداد گفت: شعار هفته جهانی فضا امسال از سوی کمیته جهانی فضا «ماه؛ دروازه ای به سوی ستارگان» در نظر گرفته شده و از این حیث سازمان فضایی ایران این شعار را سرلوحه و محور برنامه‌ریزی های خود قرار داده است.

وی اضافه کرد: محوریت برنامه های این هفته با هدف ارتقا سطح آگاهی عمومی از فواید خدمات فضاپایه، رونق اقتصادی به واسطه خدمات فضاپایه، جلب نظر و تشویق کودکان به فراگیری علوم فضا و نیز همکاری بین المللی در برنامه فضایی کشورها در نظر گرفته شده که سازمان فضایی نیز ذیل این محورها، برنامه های این هفته را تنظیم کرده است.

قربانی گفت: بر این اساس اسامی ۷ دانشمند برجسته ایرانی که اسامی آنها روی عوارض سطحی کره ماه نامگذاری و ثبت جهانی شده است، عناوین روزهای این هفته را تشکیل می دهند. این اقدام در جهت معرفی بیشتر این دانشمندان و پرداختن به فعالیت ها و دستاوردهای ارزشمند آنان و تشریح نقش پررنگ دانشمندان ایرانی در توسعه علوم نجوم برای مردم، صورت گرفته است.

دبیر هفته جهانی فضا ادامه داد: این اسامی شامل ابن کثیر فرغانی، عبدالرحمان صوفی، ابوالوفای بوزجانی، ابوریحان بیرونی، ابوعلی سینا، حکیم عمر خیام نیشابوری و خواجه نصیرالدین طوسی می شود. در همین حال برای هر یک از روزهای هفته جهانی فضا نیز شعاری در نظر گرفته شده که البته وابستگی معنایی به اسامی این دانشمند ندارد.

این اسامی در جدول زیر آمده است:

قربانی ادامه داد: جلسات کمیته برگزاری هفته جهانی فضا در حال برگزاری است و برنامه زمان بندی مشخصی برای هر یک از برنامه ها تخصیص داده شده که به صورت سراسری و کشوری برپا خواهد شد تا بر اشتراکات در جغرافیای ملی در این رویداد تاکید شود. برپایی این برنامه ها در سطوح مختلف سازمانی، دانشگاهی، دانش آموزی و کسب و کار دیده شده است.

وی با بیان اینکه هفته جهانی فضا ظرفیت مناسبی برای ترویج و آموزش فناوری فضایی به جامعه است و تقویم برنامه‌های این رویداد به زودی اطلاع رسانی می شود، افزود: امسال موضوع توجه به بانوان متخصص حوزه فضا نیز در دستور کار قرار دارد. از این جهت بانوان حوزه فضا که موفقیتهایی در ساخت ماهواره و توسعه فناوری فضایی داشتند، به عنوان سخنرانان کلیدی این رویداد در نظر گرفته شده‌اند.


منبع: مهر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین