|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۵
کد خبر: ۲۷۸۹۵۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۲۰
دولت پاکستان روز چهارشنبه درخواست صدور مجوز جهت عبور هواپیمای حامل «نارندرا مودی» نخست وزیر هند از آسمان خود به مقصد اروپا و آمریکا را رد کرد.
 دولت پاکستان روز چهارشنبه درخواست صدور مجوز جهت عبور هواپیمای حامل «نارندرا مودی» نخست وزیر هند از آسمان خود به مقصد اروپا و آمریکا را رد کرد.

درخواست دهلی نو از سوی اسلام آباد در حالی رد شد که دولت پاکستان اواسط شهریورماه امسال نیز اجازه عبور هواپیمای حامل «رام کوویند» رئیس جمهوری این کشور از حریم هوایی خود را نداد.

«شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان امروز در پیام ویدیویی اعلام کرد: دهلی نو طی درخواستی اعلام کرده بود که نخست وزیر هند از روز ۲۹ شهریور راهی آلمان و آمریکا شده و سپس ششم مهر نیز قرار است به کشورش برگردد و برای عزیمت و برگشت به دنبال موافقت پاکستان برای عبور هواپیمای مودی از آسمان این کشور است.

وی افزود: دولت پاکستان در اعتراض به تداوم تشدید بحران در کشمیر و رویکرد هند، درخواست این کشور را رد و پاسخ خود را به سفارت هند در اسلام آباد ابلاغ کرد.

منابع خبری پاکستان اوایل شهریورماه امسال گزارش دادند: دولت اسلام‌آباد در ادامه کاهش سطح روابط با دهلی نو بر سر بحران کشمیر، اکنون در تکاپوی بستن کامل حریم هوایی خود روی هواپیماهای هندی و جلوگیری از تجارت ترانزیت افغانستان با هند از طریق مسیر زمینی پاکستان است.

پس از نبرد هوایی پاکستان و هند در اسفند سال گذشته، حریم هوایی پاکستان به روی خطوط هواپیمایی هند بسته شد و اواسط خردادماه امسال و پس از گذشت ۹۴ روز حریم هوایی پاکستان به طور کامل به روی پروازهای هندی گشوده شد.

دولت هند چهاردهم مردادماه امسال خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر را لغو کرد. طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسائل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بوده است.

تصمیم دهلی نو منجر به تشدید تنش ها با اسلام آباد تشدید شد و متعاقب آن پاکستان ضمن مخالفت با اقدام هند، روابط خود را با این کشور به حداقل رساند.

پس از استقلال هند و پاکستان از انگلیس در سال ۱۳۲۶ تاکنون منطقه کشمیر همواره صحنه جنگ‌ها و درگیری‌های مرزی بوده است. مهاراجه کشمیر در آن زمان از پیوستن به پاکستان یا هند خودداری کرد. از آن دوره تا کنون هر دو کشور کوشیده‌اند این منطقه را به خاک خود ملحق کنند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین