|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۰
کد خبر: ۲۷۸۹۵۶
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۰
کارشناسان و تحلیلگران نفتی با اشاره به گستردگی حملات هوایی روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان، معتقدند تولید نفت این کشور تا هفته ها مختل شود.
 کارشناسان و تحلیلگران نفتی با اشاره به گستردگی حملات هوایی روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان، معتقدند تولید نفت این کشور تا هفته ها مختل شود.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری رویترز از دبی،  مقامات ریاض با آگاهی  از جدیت این حملات که بزرگترین تاسیسات فرآوری نفت خام جهان را هدف قرار داده اند هیچ ضرب الاجلی را برای از سرگیری کامل تولید مطرح نکردند.

کارشناسان و تحلیلگران نفتی بر این باوند که گرچه عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان سعودی گفته است که کاهش تولید نفت این کشور موقتی است، اما ریاض بتواند تا چند روز آینده آسیب های جدی ناشی از حملات پهپادی روز شنبه را جبران کند و از این رو پیش بینی می شود این اختلال هفته ها به طول انجامد.

رویترز افزود: گرچه حوثی های یمن مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته اند اما عربستان و آمریکا انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه رفته اند.

عربستان سعودی روزانه بیش از ۷ میلیون بشکه نفت خام به آمریکا صادر می‌کند که از صادرات این کشور به کل آسیا بیشتر است. ۴۷ درصد از کل صادرات نفت عربستان به آمریکا نیز مستقیما به سواحل غربی این کشور می‌رود. در سال ۲۰۱۸، حدود ۳۷ درصد کل نفت وارداتی برای پالایشگاه‌های ایالت کالیفرنیا را عربستان سعودی تأمین کرده است.

میدان نفتی بقیق که روز شنبه مورد حمله هوایی قرار گرفت، در شرق عربستان سعودی واقع شده که توان تولید روزانه هفت میلیون بشکه نفت را دارد و متعلق به شرکت نفتی آرامکو عربستان است.

۷۰ درصد تولیدات این شرکت نفتی در پالایشگاه‌های بقیق تولید می شود.

با حمله به این تاسیسات نفتی ۵۰ درصد از تولید و صادرات نفت عربستان به طور موقت مختل شده است.

نیروهای انصار الله یمن همچنین عربستان و نیز امارات را به حملات بیشتر در صورت عدم توقف جنگ تهدید کرده اند.

در پی هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی آرامکو، قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا نیز تاکید کرد که در صورت لزوم و کمبود نفت از ذخایر استراتژیک نفت آمریکا استفاده می کند.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین