|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۳
کد خبر: ۲۷۸۸۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
یک مقام اطلاعاتی ارشد سابق دیگر نیز خاطرنشان کرد: اشتباه نکنید. ما همچنان در جنگ اطلاعاتی با روس‌ها به سر می‌بریم که به همان اندازه زمان جنگ سرد خطرناک است. آنها تمام وقت برای این جنگ تلاش می‌کنند و ما نیز گاها آنها را دستگیر می‌کنیم.
 رسانه‌های آمریکایی فاش کردند، روسیه در سال 2010 توانسته سیستم‌های ارتباطی رمزنگاری شده دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی) را هک کرده و به این ترتیب جاسوس‌های این کشور توانسته بودند به محتواهای بسیار حساس مربوط به ارتباطات نهادهای اطلاعاتی آمریکا دسترسی پیدا کنند.

به گزارش ایسنا، پایگاه آمریکایی یاهونیوز گزارش کرد، این اتفاق به این معنی بوده که ماموران روسیه در چندین شهر آمریکا از جمله واشنگتن، نیویورک و سانفرانسیسکو قادر بوده‌اند هم از مکان تیم‌های شناسایی اف.بی.آی و هم از ارتباطات میان آنها با خبر شوند. در این گزارش تصریح شده که این رخنه امنیتی بر تصمیمی که باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا برای اخراج کردن 35 دیپلمات روس از کشورش چند هفته پیش از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ اتخاذ کرد، تاثیرگذار و با این تصمیم مرتبط بوده‌ است.

دولت اوباما در آن زمان این دیپلمات‌ها را متهم به اقدام بر خلاف ملزومات مربوط به وضعیت دیپلماتیک‌شان از جمله در ارتباط با حملات هکری به گروه‌های سیاسی آمریکا در زمان انتخابات ریاست جمهوری 2016 کرده بود.

با این حال اطلاعات جدید نشان می‌دهند که اعمال این دیپلماتها بخشی از یک عملیات کلی‌تر بوده که به چندین سال قبل بر می‌گشته و روسیه در جریان این عملیات‌ها توانسته در کار اف.بی.آی برای ردیابی جاسوس‌های روس در آمریکا اختلال ایجاد کرده و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را نیز وادار ساخته با چندین تن از رابطانش در خارج ارتباطش را قطع کند.

یک مقام ارشد سابق آمریکایی که نامش را فاش نکرد به یاهونیوز گفت: این یک "رخنه امنیتی فنی حیرت آور" بوده است. یک مقام دیگر نیز عنوان کرد که آمریکایی‌ها هنگامی که این فعالیت‌ها را کشف کردند "جا خوردند." او تصریح کرد: این می‌تواند توضیح دهد که ما چرا یک سری از فعالیت‌ها را مدتی است که مشاهده نکرده‌ایم.

در زمانی که اوباما دیپلمات‌های روسی را از آمریکا اخراج کرد دولت روسیه ادعاهای مطرح شده از سوی آمریکا مبنی بر مرتبط بودن این اخراج‌ها با عملیات‌های هکری و سایبری روسیه را پوچ دانست اما پوتین از دستور به انجام یک اخراج تلافی‌جویانه علیه دیپلمات‌های آمریکایی خودداری کرد.

یک مقام ارشد سابق سازمان سیا نیز به یاهونیوز گفت: این یک تلاش بسیار وسیع برای نفوذ به عملیات‌های بسیارحساس ما بوده است.

یک مقام اطلاعاتی ارشد سابق دیگر نیز خاطرنشان کرد: اشتباه نکنید. ما همچنان در جنگ اطلاعاتی با روس‌ها به سر می‌بریم که به همان اندازه زمان جنگ سرد خطرناک است. آنها تمام وقت برای این جنگ تلاش می‌کنند و ما نیز گاها آنها را دستگیر می‌کنیم.

بر اساس گزارش دیلی میل، تاثیر این رخنه امنیتی نه فقط در اف.بی.آی احساس شد بلکه سازمان سیا را نیز مجبور کرد یک سری از ارتباطاتش را با منابعش در خارج متوقف سازد.

مقام‌های آمریکایی‌ گفتند: شناسایی تهدید جاسوسی روسیه منجر به این شد که نشست‌هایی میان قانونگذاران آمریکایی، اف.بی.آی و سازمان سیا برگزار شود.

اوایل ماه جاری میلادی نیز گزارش شد که سازمان سیا یکی از جاسوس‌های آمریکا را که دسترسی وسیعی به مقام‌های داخل کرملین داشته و حتی ادعای توانایی او برای عکس گرفتن از اسناد روی میز ولادیمیر پوتین مطرح شد در سال 2017 از روسیه خارج ساخته است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین