|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۲۷۷۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۵
مخاطبان روزنامه دنیای حقوق به دو دسته مخاطبان عام و مخاطبان خاص تقسیم می شوند. سیاست این روزنامه، تمرکز بر مخاطبان خاص یعنی «جمعیت حقوقی کشور» می باشد.

مخاطبان روزنامه دنیای حقوق به دو دسته مخاطبان عام و مخاطبان خاص تقسیم می شوند. سیاست این روزنامه، تمرکز بر مخاطبان خاص یعنی «جمعیت حقوقی کشور» می باشد.

در این مطلب به بررسی اجمالی صفحات این روزنامه پرداخته می شود.

1.تازه های حقوق :

در صفحه تازه های حقوق، جدیدترین پایان نامه های حقوقی، جدیدترین مقالات حقوقی و همچنین جدیدترین کتب منتشر شده در زمینه حقوق معرفی خواهد شد.

  1. تازه های قوانین:

جدیدترین قوانین و مقررات، جدیدترین آراء وحدت رویه، جدیدترین نظرهای مشورتی کمیسیون‌های حقوقی سازمان‌های تابع قوه قضاییه، جدیدترین نظرهای مشورتی اداره حقوقی قوه قضاییه ارائه می شود. در بخشی از این صفحه روزنامه، لوایح مهمی که مسیر تبدیل‌شدن به قانون را طی می‌کند، نیز اطلاع‌رسانی می‌شود تحت عنوان "در مسیر قانون”

  1. حقوق و اجتماع

موضوع این صفحه از بین مسایل اجتماعی روز نظیر فیلم یا سریال تلویزیونی یا برنامه ورزشی یا مسأله جاری اجتماعی روز انتخاب می‌شود. سپس موضوع مزبور از زوایا و ابعاد حقوقی مورد بررسی قرار می‌گیرد. بنابراین در صفحه حقوق و اجتماع موضوعاتی مطرح می‌شود که برای مردم موضوع روز باشد و واجد جنبه حقوقی برجسته‌ای باشد که جنبه حقوقی آن مورد بحث و بررسی واقع می‌شود.

  1. تاریخ، تجربه و خاطره:

مناسبت های حقوقی روز، تاریخ شفاهی حقوق (مصاحبه با شخصیت های قضایی، علمی حقوقی و قانونگذاری)، تاریخ تحولات حقوق، نظریه ها و قواعد حقوقی و متون قانونی، محتوای صفحه تاریخ و حقوق را تشکیل می دهد. همچنین خاطرات و تجارب پیش کسوتان و نخبگان حوزه های قضاوت، وکالت و آموزش حقوق، مطلب و یادداشتهای پیش کسوتان و نخبگان حوزه های قضاوت، وکالت و آموزش حقوق مطالب اصلی صفحه تجربه ها و خاطره ها را تشکیل می دهد.

  1. حقوق مضاف:

روزنامه «دنیای حقوق» با همکاری «مرکز پژوهشی دانشنامه‌های حقوقی ایران» درصدد است، نسبت به «طرح و ترویج مسائل نوپدید یا نوپیدای حقوقی» در سطح جمعیت حقوقی کشور اقدام کند. به این منظور صفحه‌ای تخصصی برای اولین بار با عنوان «حقوق مضاف» در این روزنامه پیش‌بینی شده است. در صفحه حقوق مضاف مسائل جاری رشته‌های تخصصی حقوق مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. رشته های حقوقی اعم است از رشته های شغلی حقوق و رشته های علمی حقوق

  1. اخلاق حرفه ای:

در این صفحه، مصادیق عینی و زنده و جاری از شایست و ناشایست های اخلاق و رفتار حرفه‌ای ارائه می شود. شناسایی، طبقه بندی و تبیین مصادیق مزبور در ارتباط با رفتار مراجعان با قضات و بالعکس و اساتید با دانشجویان و وکلا با موکلان و …، از دیگر مباحث صفحه مورد بحث است .مبانی اخلاقی (آیات، روایات قوانین و رویه‌ها) نیز در این صفحه ارائه می شود.

 

  1. اقتراح حقوقی :

در این صفحه، مسایل نوپیدا یا نوپدید حقوق با حضور اساتید دانشگاه ها، قضات و وکلا بررسی می شود.

  1. گزارش حقوقی :

گزارش‌های حقوقی ناظر به وضعیت جاری ‌مراجع دولتی و قضایی، دادسراها، دادگاه‌ها، وکلا، سردفتران و اساتید حقوق در این صفحه ارائه می شود.

  1. نقد، نظر و تحلیل :

نقد و تحلیل آرا و رویه های قضایی موضوع اصلی این صفحه است.

  1. مقالات دریافتی

مقالات دریافتی از مخاطبان و متقاضیان از طریق فراخوان اینترنتی و پیامکی و خود روزنامه  در این صفحه چاپ می شود.

  1. حقوق همگانی

موضوعات حقوق همگانی که مبتلا به عموم جامعه است، تخصصی نیست و برای سطوح مختلف جامعه که تخصص حقوقی ندارند قابل درک است. اینگونه مطالب که در واقع آموزش حقوق به زبان ساده به مردم عادی است، در این صفحه ارائه می شود.

  1. رویدادها

جدیدترین رویدادها در سازمانها و دادگستری استانهای کشور در این صفحه ارائه می شود.

  1. جرم‌شناسی حوادث

در این صفحه حوادث روز از زاویه جرم شناختی بررسی می شوند. با این توضیح که روزنامه دنیای حقوق صرفاً به اطلاع رسانی حوادث اکتفاء نمی‌کند بلکه با توجه به دانش جرم‌شناسی و نقش به سزای آن در پیشگیرری از وقوع جرم، ذکر حادثه را بهانه‌ای قرار می‌دهد تا به تحلیل ابعاد جرم‌شناختی آن و بررسی علل و ریشه‌های وقوع حوادث بپردازد.

  1. حقوق مضاف

مطالب این صفحه کاملاً تخصصی است. مخاطب این صفحه متخصصین حقوق هستند. محتوای این صفحه به صورت ترکیبی از تولید و اقتباس تهیه می‌شود. برای روشن شدن موضوع، مثال زیر ارائه می شود:
حقوق/(‌مضاف )  ورزشی/(مضاف الیه ) یعنی موضوع حقوقی به موضوع ورزشی اضافه شده است. فرض کنیم در یک پرونده‌ای که موضوع آن جرمی است که در زمینه ورزش اتفاق افتاده است، قاضی به عنوان رسیدگی کننده و وکیل به عنوان کسی که عهده‌دار دفاع از موکل یا… می‌باشد. علاوه بر این که نیازمند تخصص حقوقی هستند، باید در حوزه ورزشی نیز اطلاعات لازم را داشته باشند تا بتوانند از عهده انجام وظایفشان بر آیند. این صفحه، پرونده محور است(case study).در طرح کالبدی روزنامه بیش از بیست سازمان و نهاد مرتبط با موضوع این صفحه معرفی شده است. توضیح بیشتر این که در حقوق مضاف حتماً باید اولاً؛ مسائل حقوقی بررسی شود. ثانیاً؛ باید در حوزه تخصصی ویژه ای مطرح شود که خود یک تخصص جداگانه ای از حقوق است. مثل بورس، اقتصاد، بانک که به ترتیب حقوق بورس، حقوق اقتصادی و حقوق بانکی را شکل می دهد.

  1. حقوق بین الملل

معاهدات و موافقتنامه های بین المللی در این صفحه بررسی می‌شود.
و همچنین نهادهای حقوقی بین‌المللی در این صفحه معرفی می‌شوند.

رویدادهای حقوقی در سایر کشورها بخشی از مطالب این صفحه را تشکیل می‌دهد. هر مسأله ای که دارای بار حقوقی بوده و در کشورهای دیگری مطرح شود،  در بخشی از این صفحه منتشر می‌شود ؛ تحت عنوان «حقوق در جوامع دیگر».
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین