|
|
امروز: دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۷
کد خبر: ۲۷۵۵۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۵:۲۰
اگر سطح قند خون شما نوسان زیادی داشته باشد، این احتمال وجود دارد که به میزان بیشتری حس گشنگی شدید داشته باشید یا در بیشتر مواقع احساس خستگی کنید. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ تقریبا با خوردن هر چیزی قند خون افزایش پیدا می‌کند.
 اگر سطح قند خون شما نوسان زیادی داشته باشد، این احتمال وجود دارد که به میزان بیشتری حس گشنگی شدید داشته باشید یا در بیشتر مواقع احساس خستگی کنید. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ تقریبا با خوردن هر چیزی قند خون افزایش پیدا می‌کند.

قند یا گلوکوزی که در مواد غذایی وجود دارد در نهایت وارد سیستم گردش خون می‌شود. اگر میزان گلوکز موجود در چیزی که می‌خورید زیاد باشد، سطح قند خون به یکباره افزایش پیدا می‌کند. در این مواقع بدن مجبور می‌شود انسولین بیشتری تولید کند تا قند خون دوباره با سرعت بیشتری به سطح طبیعی بازگردد. این نوسان زیاد و سریع قند باعث بروز حس گشنگی شده و تاثیرات مضری بر هورمون‌ها و سیستم گوارش می‌گذارد. همچنین احتمال ابتلا به دیابت را نیز افزایش می‌دهد. به همین دلیل بهتر است تا با رعایت مواردی که در ادامه می‌بینید، سطح قند خون خود را کنترل کنید.

صبحانه را فراموش نکنید
حتما بارها شنیده‌اید که صبحانه مهمترین وعده غذایی است. پیشنهاد می‌شود روز خود را با خوردن مواد غذایی‌ای که دارای پروتئین هستند شروع کنید. این مواد به شما کمک می‌کنند تا کمتر احساس گشنگی داشته باشید و سطح قند خون نوسان نداشته باشد. به همین خاطر بهتر است تا از موادی مثل پنیر، تخم مرغ، خامه، گردو و سایر مواد پروتئینی در وعده صبحانه استفاده کنید.

به اندازه کافی فیبر مصرف کنید
اگر در رژیم غذایی شما به میزان زیادی فیبر وجود دارد، بدنتان به زمان بیشتری برای هضم این مواد نیاز دارد. به این ترتیب روند افزایش قند خون با شیب کمتری انجام می‌شود. سبزیجات، حبوبات و موادی مثل جو دوسر و گندم سیاه از جمله خوراکی‌هایی هستند که فیبر زیادی دارند.

به طور منظم غذا بخورید
با مصرف منظم مواد غذایی به جای خوردن تنها یک یا دو وعده سنگین غذا در روز، قند خود را کنترل کنید. پیشنهاد می‌شود تا وعده‌های غذایی را در روز تقسیم کنید: مثلا سه وعده اصلی صبحانه، نهار، شام و دو میان وعده.

مواد قندی کمتری بخورید
مواد قندی کمتری بخورید یا حداقل از مواد قندی‌ای که با سرعت زیادی هضم می‌شوند دوری کنید. آب نبات، نوشابه، شیرینی و کلوچه و همچنین نان سفید و پاستا از جمله موادی هستند که به اصلاح قند سریع دارند. تا جایی که امکان دارد از این مواد دوری کنید و از جایگزین‌های رژیمی آنها استفاده کنید.

به غذای خود دارچین بزنید
دارچین دارای خواص بسیار زیادی است. اما یکی از مهمترین خواص آن تنظیم فشار و قند است. این ادویه به شما کمک می‌کند تا سطح قند خون پایداری داشته باشید و کمتر احساس گشنگی بکنید. پیشنهاد می‌کنیم که از این ماده در غذاها و نوشیدنی‌های خود استفاده کنید.

ورزش کنید و خواب کافی داشته باشید
سعی کنید تا پس از شام کمی پیاده‌روی داشته باشید. با اینکار به سیستم گوارش بدن خود کمک کرده و از نوسانات شدید قند جلوگیری می‌کنید. به علاوه یک خواب کامل نیز می‌تواند کمک زیادی به ثبات سطح قند خون داشته باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین عناوین