|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۲۷۲۷۴۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۸
معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که مکانیزم پرداخت اینستکس و رآکتور آب سنگین اراک مهمترین موضوعات نشست کمیسیون مشترک برجام خواهد بود.
 معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که مکانیزم پرداخت اینستکس و رآکتور آب سنگین اراک مهمترین موضوعات نشست کمیسیون مشترک برجام خواهد بود.

به گزارش فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه گفت که مکانیزم پرداخت «اینستکس» برای تجارت با ایران و اوضاع رآکتور آب سنگین اراک مهمترین موضوعات نشست بعدی کمیسیون مشترک برنامه جامع اقدام مشترک خواهند بود.

وی تاکید کرد که اگر مکانیزم اینستکس برای کشورهای ثالت باز شود و تراکنش‌ها با نفت ایران نیز امکان‌پذیر باشد، در آن صورت شانس نجات برجام افزایش خواهد یافت.

ریابکوف که در آستانه برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام صحبت می‌کرد، افزود: «با وجود آنکه تولید آب سنگین توسط ایران افزایش یافته اما این موضوع آنقدر سریع نیست که به چالش فوری تبدیل شود.»

وی اضافه کرد: «البته اینستکس در این نشست مورد بررسی قرار خواهد گرفت اما موضوعات بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارند. تمامی پروژه‌هایی که در حال اجرا بوده چالش‌هایی را تجربه کرده‌اند که از جمله موضوعاتی است که مربوط به تهدیدات آمریکا و اعمال مستقیم تحریم‌ها است. فردو و اراک و دیگر موضوعات از مهمترین موضوعات برای نشست کمیسیون مشترک برجام خواهد بود.»

به فاصله یک ماه بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح معاونان وزرا و مدیران کل سیاسی ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) به ریاست سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که هفتم تیر ماه در وین برگزار شد، فردا (یکشنبه) ششم مرداد ماه نیز شهر وین میزبان نشست فوق العاده کمیسیون مزبور با حضور هیأت‌های ایران و ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپاست.

این نشست در شرایطی برگزار می‌شود که ایران ۱۶ تیر ماه وارد گام دوم توقف برخی تعهدات برجامی شد و از سقف غنی سازی ۳.۶۷ درصدی عبور کرد و به غنای ۴.۵ درصد رسید. اقدام ایران در چارچوب بیانیه ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری شورای عالی امنیت ملی بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین