|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۲۷۱۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۲
محمود نيلي پيش از اين سرپرست دانشگاه تهران بود او در خرداد ماه از سوي رضا فرجي دانا وزير پيشين علوم حکم سرپرستي دريافت کرد. محمود نيلي استاد تمام دانشکده مهندسي متالورژي و مواد دانشگاه تهران است.
«يک بار وزيري را معرفي کرده‌ايم، گفتند راي اعتماد نمي‌آورد و ما گفتيم اهلا و سهلا، پس ما فرد ديگري را به عنوان سرپرست معرفي کرديم و گفتند او را به مجلس معرفي نکنيد که راي نخواهيم داد. باز هم گفتيم اهلا و سهلا. پس سومي را معرفي کرديم و راي اعتماد گرفت، اما در کمتر از يک سال يعني حدود 9 ماه به قضاوت رسيدند که بايد کنار برود. بعضي‌ها گفته بودند وزير علوم نبايد به بورسيه‌ها دست بزند... کار ناقص وزير دانشمند قبلي آقاي دکتر فرجي‌دانا را توسط سرپرست محترم وزارت علوم، جناب آقاي دکتر نجفي به زودي تکميل خواهيم کرد» اين ها سخنان همين دو روز پيش رئيس جمهور روحاني است که در هشتمين همايش ملي نخبگان برزبان آورد تا هم نشان دهد که چه اندازه از فشارهايي که براو وارد شده تا فردي غير از آن که خودش مي‌خواهد به وزارت علوم انتخاب شود، او البته در اين سخنان گويي در پاسخ به اين فشارها از کاري سخن مي‌گويد که با همراهي « دکتر محمد علي نجفي» آن را تکميل خواهد کرد. همان که در ماه هاي گذشته به «پرونده بورسيه هاي غيرقانوني مسئولان دولت قبل» مشهور شده است.
اما روز گذشته يک بار ديگر همان ماجرايي تکرار شد که تقريبا يک سال پيش نيز به شکل ناگهاني رخ داد. سال گذشته پس از آن که نمايندگان مجلس به جعفر ميلي منفرد راي اعتماد ندادند، رئيس جمهور حسن روحاني جعفر توفيقي را به سرپرستي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري منصوب کرد تا شايعات مربوط به وزارت احتمالي وي را تقويت کند. در روزهاي پس از آن نيز بيشتر قرينه ها حکايت از معرفي وي به مجلس شوراي اسلامي براي کرسي وزارت داشت،موضوعي که تا يک روز پيش از معرفي رضا فرجي دانا از سوي گمانه زني هاي افراد وگروه هاي نزديک به دولت تقويت مي‌شد، اما يک روز بعد به ناگهان نام رضا فرجي دانا در نامه رئيس جمهور به مجلس نوشته شد تا اين چهره دانشگاهي به مجلس معرفي شود و9 ماه پر از التهاب را در راس وزارت علوم سپري کند وسرانجام با استيضاح نمايندگان مخالف دولت برکنار شود.پس از برکناري فرجي دانا توسط مجلس رئيس جمهور در اقدامي فوري که به نظر مي‌رسيد در واکنش به راي مجلس انجام شده بود، چهره اي را به سرپرستي وزارت علوم منصوب کرد که يک سال پيش نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در يک فضاي پرالتهاب مانع از حضور او در آموزش وپرورش شدند.رئيس جمهور دکتر محمدعلي نجفي را به سرپرستي وزارت علوم منصوب کرد و قاطعانه از وي خواست که راه فرجي دانا را ادامه دهد.«راه فرجي دانا» نيز آن روزها به سرانجام رسيدن پرونده بورسيه هاي غير قانوني بود، امري که تا همين دو روز پيش رئيس جمهور برآن تاکيد کرده بود؛آن هم «توسط جناب آقاي دکتر نجفي». در دو ماه گذشته بسياري از قرينه ها حکايت از معرفي محمدعلي نجفي به مجلس براي وزارت علوم داشت، هم سخنان خود نجفي و هم برخي از معاونان رئيس جمهور. اما روز گذشته و يک روز پس از گلايه هاي تند رئيس جمهور درباره فشارها درباره معرفي وزير علوم به ناگهان نامه رئيس جمهور به رئيس مجلس منتشر شد که در نام محمدعلي نجفي وجود نداشت و به جاي وي نام کسي ديگر درج شده بود؛«دکتر محمود نيلي احمدآبادي» کسي که دکتر رضا فرجي دانا از ميان چند گزينه ديگر براي رياست دانشگاه تهران برگزيده بود ويکي از موارد مناقشه وي با مجلسيان، نيزبوده است. اين تغيير ناگهاني به فاصله يک روز پس از سخنان گلايه آميز رئيس جمهور درباره گزينه وزارت علوم معني دار به نظر مي‌رسد.آيا روحاني يک بار ديگر عقب نشيني کرده و تسليم فشارهاي مخالفان خود شده است؟ او که از دکتر محمدعلي نجفي قاطعانه خواسته بود که پرونده جنجالي بورسيه ها را پيگيري کند، آيا خواسته خود در اين مورد را نيز تغيير داده است؟براي پاسخ به اين سئوال بايد در انتظار روزهاي آينده نشست و ديد اين تغيير ناگهاني نام وزير پيشنهادي علوم، تحقيقات و فناوري، با چه واکنشي از سوي مجلسي ها روبه رو خواهد شد.
وزير پيشنهادي کيست؟
رييس جمهوري روز چهارشنبه در نامه اي به رييس مجلس شوراي اسلامي، دکتر محمود نيلي احمدآبادي را براي اخذ راي اعتماد جهت وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري به مجلس شوراي اسلامي معرفي کرد. در نامه روحاني به لاريجاني آمده است:احتراما، در اجراي اصل 133 قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، شرح حال و برنامه جناب آقاي دکتر محمود نيلي احمدآبادي، براي اخذ راي اعتماد جهت وزارت علوم، تحقيقات و فن آوري به مجلس شوراي اسلامي معرفي مي‌گردد.محمود نيلي پيش از اين سرپرست دانشگاه تهران بود او در خرداد ماه از سوي رضا فرجي دانا وزير پيشين علوم حکم سرپرستي دريافت کرد. محمود نيلي استاد تمام دانشکده مهندسي متالورژي و مواد دانشگاه تهران است. وي متولد 1335 از اصفهان و فارغ التحصيل 1360 در مقطع کارشناسي دانشگاه شيراز بوده و تحصيلات خود در مقطع کارشناسي ارشد را در دانشگاه صنعتي شريف در گرايش شناسايي و انتخاب مواد در سال 1367 و در مقطع دکتري در دانشگاه توهوکو ژاپن در سال 1373 به پايان رسانده است.وي در حال حاضر استاد رسمي و تمام وقت دانشکده مهندسي متالورژي و مواد دانشگاه تهران است.


منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین