کد خبر: ۲۷۱۰۹
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۰
جنتی گفته بود: «در خصوص کسی که جرم او مسلم است نباید معطلش کرد؛ زمانی که موسولینی را به دادگاه آوردند قاضی پرسید اسمت چیست جواب که داد دستور اعدام او را صادر کردند چرا که جرم وی مسلم بود؛ تنها نیاز به شناسایی بود که فرد را اشتباهی نیاورده باشند.»
 سخنان هفته گذشته آیت الله احمد جنتی در برنامه شناسنامه هم چنان با واکنش هایی روبه رو است. روز گذشته آیت‌الله محقق داماد در یادداشتی به شدت به دبیر شورای نگهبان اعتراض کرد و سخنان او را خلاف اصول فقهی دانست.
 آیت الله احمد جنتی در برنامه شناسنامه هفته گذشته عنوان کرده بود که میرحسین موسوی و مهدی کروبی در صورت محاکمه به اعدام محکوم می شدند.

او گفته بود: «اگر بنا به محاکمه این ها بود هیچ قاضی عادل و آگاهی جز حکم اعدام برای آن ها صادر نمی کرد؛ در هیچ کشوری با افرادی که در مقابل نظام می ایستند( نه در مقابل رئیس جمهور یا وزیر یا قاضی بلکه در مقابل نظام ایستادند)این گونه رفتار نمی شود؛ بنابراین منت سرشان گذاشتند و به هر دلیل که هر اسمی رویش بگذارند از جمله به دلیل لطف و مهربانی اسلامی تخفیف قائل شدند و الا هر جای دیگر این ها را درجا اعدام می کردند.»
دبیر شورای نگهبان در بخشی از سخنان خود موسوی و کروبی را با موسولینی رهبر فاشیست های ایتالیا مقایسه کرده بود.

جنتی گفته بود: «در خصوص کسی که جرم او مسلم است نباید معطلش کرد؛ زمانی که موسولینی را به دادگاه آوردند قاضی پرسید اسمت چیست جواب که داد دستور اعدام او را صادر کردند چرا که جرم وی مسلم بود؛ تنها نیاز به شناسایی بود که فرد را اشتباهی نیاورده باشند.»
بنا به گفته او به این ترتیب موسوی و کروبی نیز همان زمان سال 88 باید اعدام می شدند.

این سخنان با بازتاب گسترده در رسانه ها و واکنش هایی از سوی فعالان سیاسی روبه رو شد.
علی مطهری نماینده مردم تهران با انتشار نامه ای به آیت الله جنتی شدیدا اعتراض کرد.

مطهری در بخشی ازنامه خود به جنتی نوشته بود: «چرا بنا به محاکمه اینها نیست؟ چرا این قدر از محاکمه اینها هراس دارید؟ آیا جز این است که نگران روشن شدن برخی حقایق هستید و تبلیغات چندساله نقش بر آب خواهد شد؟ ثانیا جناب‌عالی بدون آنکه دفاعیات آنها را بشنوید برایشان حکم اعدام صادر کرده‌اید. آیا این امر عدالت شما را زیر سؤال نمی‌برد و مخل عضویت شما در شورای نگهبان نیست؟»

مطهری تاکید کرده بود "حصر شبیه حبس توجیه قانونی و شرعی و اخلاقی ندارد و خلاف اصول متعدد قانون اساسی است."
نماینده مردم تهران قیاس موسوی و کروبی با موسولینی را مضحک خوانده و آورده بود: «از قیاسش خنده آمد خلق را» اساسا مگر معیار قضاوت ما عدالت نیست؟ و آیا الگوی عمل و رفتار ما در حکومت، پیغمبر اسلام و علی علیه‌السلام هستند یا فلان قاضی ایتالیا؟ شما که همه کارهای غربی‌ها را رد می‌کنید چطور این جا طرفدار آنها شده‌اید؟!»

نامه مطهری باعث شد که روزنامه رسالت در یادداشتی حمله تندی به این نماینده تهران صورت دهد و تاکید کند که  او با این نگارش این نامه مشروعیتش را برای نمایندگی مجلس از دست داده است.
حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهور نیز به بخش دیگری از سخنان آیت الله جنتی تلویحا اعتراض کرد. او  با اشاره به این بخش از سخنان جنتی که گقته بود: «از تجربه سال 88 که بسیار سخت و بد بود استفاده کردیم. آن تجربه برای ما تابلو بود که باید حواسمان را جمع کنیم و خیلی دقت کردیم که این اتفاقات (اتفاقات 88) تکرار نشود. من نمی‌توانم خیلی توضیح بدهم."

روزنامه جمهوری اسلامی نیز دیروز در یادداشتی درباره اسید پاشی های زنجیره ای اصفهان بدون این که نامی از آیت الله جنتی ببرد به اظهارات او درباره "حکم اعدام" برای موسوی و کروبی انتقاد کرد.
این روزنامه نوشت: «بعضی زبان‌ها و قلم‌ها همواره درحال ترویج فرهنگ خودسری هستند. قضاوت‌های خودسرانه درباره موضوعات مختلف و صادر كردن احكام مرگ و زندان و شلاق و تكفیر و ارتداد برای این و آن توسط افرادی كه نه در منصب قضا هستند و نه مسئولیتی درباره موضوعاتی كه درباره آنها سخن می‌گویند و می‌نویسند برعهده دارند، بسیار خطرناك است. این غیرمسئولانه سخن گفتن‌ها و غیركارشناسانه نوشتن‌ها، عده‌ای را به اقدامات خودسرانه تشویق می‌كند و آنها را به میراث‌داران منافقین تبدیل می‌نماید.»

اعتراض یک فقیه
اما شاید شدیدترین و مهمترین اعتراض به سخنان آیت‌الله جنتی از سوی آیت‌الله مصطفی محقق داماد صورت گرفت. این اندیشمند و فقیه در یادداشتی نسبت به قضاوت فقهی آیت الله جنتی خرده گرفت و نوشت "نظام قضایی مقلد او(آیت الله جنتی) نمی تواند باشد. ایشان فقاهت خود را بایستی در روند تصویب قوانین اعمال نمایند و نه در تریبون‌های سخنرانی‌های اجتماعی."
محقق داماد اظهار نظرهای اینچنینی را باعث "ملکوک شدن چهره قضای اسلامی دانست" و نوشت: «دستگاه قضائی نمی‌تواند نسبت به این‌گونه ضربه‌های وارده بی تفاوت باشد. زیرا نحوه سخن گفتن به گونه‌ای است كه گویی عنان اختیار و تصمیم‌گیری به دست گوینده بوده و خواهد بود.»

محقق داماد همچنین به اشاره آیت‌الله جنتی به نحوه محاکمه موسولینی اعتراض کرد واین سوال را مطرح کرد که آیا این‌گونه سخن گفتن چوب حراجی نیست كه بر پیكر فقاهت و قضاوت وارد می‌گردد؟
محقق داماد گفت: «از قواعد مسلّم فقه اسلامی كه می‌تواند بشریت به آن افتخار كند احترام به دماء، اعراض و جان انسان‌هاست. مجازات بدون محاكمه آنهم مجازات اعدام را چگونه ایشان می‌تواند به فقاهت اسلامی منتسب سازد؟»

آیت الله محقق داماد در بخش دیگری از یادداشت نوشته است: «ظاهراً معظم‌له در این جملات معیار «عدالت و آگاهی قضائی» را هم معین فرموده و الگوی كامل را قاضی دادگاه صحرایی موسولینی دانسته و به قضات دستگاه قضاء آموزش داده‌اند كه از سنت حسنه! و رویه قضائی معزی‌الیه پیروی نمایند!! عجبا لحلم‌الله! جای شیخ انصاری‌ها خالی است كه كتاب القضاء و رساله شریفه عدالت خویش را بازنگری و با این فرمایشات فقیهان عصر ما مقایسه كنند و ببینند چگونه محصول عمرشان رو به ویرانی می‌نهد.»

منبع: فرارو
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
شاهد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۱
0
0
آقای محقق بسیار منطقی و علمی پاسخ داده اند. منتظر جوابیه آقای جنتی هستیم!
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین