|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۲۶۶۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۰
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره تحریم مبتنی بر ابزار نفت توسط قدرت زورگوی جهان، گفت: براین اساس برای نخستین بار در طول تاریخ حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، بودجه جدید با کمترین وابستگی به نفت برای کشور تدوین و تهیه شده است.
 معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره تحریم مبتنی بر ابزار نفت توسط قدرت زورگوی جهان، گفت: براین اساس برای نخستین بار در طول تاریخ حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، بودجه جدید با کمترین وابستگی به نفت برای کشور تدوین و تهیه شده است.

به گزارش ایرنا، دکتر محمدباقر نوبخت در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان البرز افزود: امسال در کنار بودجه‌ای که در مجلس تصویب شده با استفاده از ظرفیتی که مقام معظم رهبری در شورای عالی هماهنگی اقتصادی ایجاد فرمودند تا کارها کوتاه‌تر و سریع‌تر انجام شود یک بودجه دیگر برای کشور دیده شده است.

وی تاکید کرد: در این بودجه تلاش شده تا منابع دیگر جایگزین نفت شده و کشور را با این منابع اداره کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: اگر بخواهیم توسعه را ادامه دهیم و مردم رفاه را ببینند باید اولویت بندی داشته باشیم.

نوبخت ادامه داد: ما متأسفانه با بزرگترین قدرت اقتصادی جهان که به صورت تروریستی به اقتصاد ما حمله کرده مواجه هستیم و همه می‌دانند که در راستای تعهدات بین المللی برای احترام به نگرانی جهانی ۲ سال مذاکره و توافق کردیم.

معاون رئیس جمهوری بیان داشت: اقدامات گذشته تاکنون کشورمان در زمینه دانش هسته‌ای جنبه نظامی نداشته و این موضوع ۱۵ بار توسط ناظران بین المللی تأیید شده است.

وی افزود: امروز یک قدرت زورگو می‌خواهد غرور ایرانیان بشکند، قدرتی که قرارداد بین المللی را کنار گذاشت.

معاون رئیس جمهوری گفت: جوانان و مردم بدانند که در این سختی‌هایی که قرار گرفته ایم ما حق هستیم و جهان قبول دارد که ما حق هستیم و هیچ گناهی مرتکب نشده ایم.

وی تاکید کرد: با این شرایط هیچ ایرانی مسلمان و معتقد، مؤمن، منصف و شجاع نمی‌توان پیدا کرد که حاضر باشد دولت را تسلیم این زورگویان کند، بنابراین ما حق هستیم.

معاون رئیس جمهوری گفت: باید فرصتی فراهم کنیم و از این گردنه هم عبور خواهیم کرد و همانطور که مشاهده می‌کنیم، گام به گام دشمن عقب تر می‌روند.

نوبخت بیان داشت: آنها (آمریکایی ها) ابتدا از شروط ۱۲ گانه صحبت کردند، سپس عقب نشینی کردند و درنهایت چیزی که ما می‌گوئیم آنها تکرار می‌کنند.

وی ادامه داد: ما می‌گوئیم که بمب اتمی نداشته باشیم چرا که این فتوای رهبر و مرجع ما است، البته تحریم‌ها باید برداشته شود.

معاون رئیس جمهوری گفت: اولین حسن اعتماد این است که تحریم‌ها برداشته شود و برگردیم به شرایط عادی و در این راستا مقامات کشورهای دیگر که وارد کشور ما می‌شوند و ما با صحبت می‌کنند موضع حق جمهوری اسلامی را می‌دانند.

وی تاکید کرد که ما از این وضعیت عبور خواهیم کرد و باید با تدبیر عمل کنیم.

نوبخت اظهار داشت: تدبیر حکم می‌کند با کاری که دشمنان با ابزار نفت انجام می‌دهند و نوسانات بودجه، دریافت‌ها، پرداخت‌ها و طرح‌ها را مورد تأثیر قرارمی دهد، کاری کنیم که عامل فشار و نوسان را از روی اقتصاد برداریم.

معاون رئیس جمهوری افزود: اگر بخواهیم مردم رفاه ببینند باید اولویت بندی داشته باشیم.

وی دربخش دیگری از سخنانش با اشاره به اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی در کشور گفت: سال گذشته ۵۴ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح‌های عمرانی پرداخت کردیم.

وی ادامه داد: در سال ۹۶ حدود ۴۱ هزارو ۹۰۰ میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی کشور پرداخت شد که حدود ۳۰ درصد سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ اعتبارات عمرانی بیشتری پرداخت کردیم.

این مسئول بیان داشت: دیروز ۲۷ هزار میلیارد تومان برای اولین بار در همین شرایط تحریمی تخصیص طرح‌های عمرانی به خزانه ابلاغ کردیم و به زودی توزیع بودجه آغاز می‌شود تا بتوان طرح‌ها را با اولویت بندی تا پایان سال به اتمام برسانیم.

وی خطاب به مدیران استانی گفت: انتظار این است که مدیران استانی اعتبارات جاری و استانی را اولویت بندی کنند تا کارها را پیش ببریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: مدیریت یعنی تدبیر و خوشبختانه مدیران دارای تجربیات فراوانی هستند و ما می‌توانیم کشور را با همین وضعیت و شرایط در کنار این بودجه‌ای که با توجه به تقلیل منابع حاصل از فروش نفت تنظیم کرده ایم، طرح‌ها پیش ببریم.

وی اظهار داشت: طرح دیگر برای اصلاح ساختار بودجه که بخشی برای امسال و بخش دیگری برای سال آینده تهیه کرده ایم که براساس آن در چهار محوراز منابع موجود کشور به نحوشایسته استفاده کنیم.

نوبخت افزود: این طرح معطوف به درآمدهای پایدار است که حول این محور برنامه‌های کوتاه مدت در سال جاری و میان مدت در سال آینده اجرا شود.

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: بخش دیگر این محور هزینه‌های کار آمد است که می‌بایست به نحو شایسته از هزینه‌ها استفاده کرد.

وی ادامه داد: برای اینکه اقتصاد ما ثبات داشته باشد یک محور تحت عنوان ثبات سازی داریم و در بخش دیگر نهاد بودجه ریزی را تقویت می کنیم.

وی گفت: ۲۴ برنامه برای اصلاح ساختار در قالب برنامه کوتاه و میان مدت تهیه شده که اکنون بر روی سایت سازمان برنامه و بودجه کشور قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: امیدواریم با خرد جمعی ایرانیان، اصلاح در ساختار بودجه ریزی کشور را انجام دهیم.

وی ادامه داد: برنامه اشتغال هر استان مشخص شده و در تبصره ۱۸، اکنون یک دفترچه به استان البرز دادیم که مشخص است که در سال جاری چه برنامه‌ای اجرا شود.

نوبخت گفت: همچنین هشت برنامه در طرح رونق تولید کشور شامل برنامه های اشتغال و تولید تعریف شده است.

معاون رئیس جمهوری بیان داشت: امسال در بحث بودجه برش استانی داده شده که در استان‌ها چه مقدار تولید و اشتغال انجام شود.

وی بار دیگر به موضوع بودجه جدید کشور اشاره کرد و افزود: ما این بودجه را تدوین کردیم تا ضمن مصون ماندن از نوسانات نفنی، رونق تولید را در کشور داشته باشیم.

نوبخت تاکید کرد که ما باید کسانی که با پررویی فکر می‌کنند ما را تحریم می‌کنند و می‌خواهند توسعه ایران اسلامی متوقف شود باید روی آنها را کم کنیم.

وی به سفرهای استانی مسئولان کشوری اشاره کرد و گفت: سفرهای استانی دو سویه است، یک سو فرصتی می‌شود تا مدیران استان از ظرفیت‌ها، موقعیت‌ها و برنامه‌های استان سخن بگویند و برای توسعه فعالیت‌هایشان آنچه که مطالبه دارند به مسئولان ملی منعکس کنند.

نوبخت افزود: از سوی دیگر، مسئول ملی که به استان می‌آید به غیر از استماع مسائل، مطالبات و ظرفیت‌ها، موظف است از فعالیت‌های ملی دریک سطح وسیع‌تر، مدیران استان‌ها را مطلع کند.

وی به ره آور سفر امروز خود به استان البرز اشاره کرد و گفت: تسریع در بهره برداری از قطعه نخست آزاد راه تهران - شمال یکی از اهداف سفر بود.

نوبخت افزود: این آزاد راه بیش از ۲۰ سال است که درگیر مسائل مختلف بوده و اکنون ما مژده اتمام و بهره برداری از آن تا چند ماه آینده را به هموطنان می‌دهیم.

معاون رئیس جمهوری گفت: این اقدام باعث می‌شود که هموطنان و مسافرانی که به استان‌های شمالی سفر می‌کنند قرار نیست ساعت‌ها وقت آنها در این جاده‌ها تلف شود.

وی ادامه داد: اکنون پروژه بزرگراه فیروز کوه به مراحل پایانی رسیده است و مسیر کندوان هم با بهره برداری از قطعه یک آزاد راه تهران – شمال، ۶۰ کیلومتر کوتاه می‌شود.

وی گفت: با بهره برداری از قطعه یک آزاد راه تهران – شمال، زمان سفرها در این مسیر کاسته خواهد شد.

نوبخت بیان داشت: این مسیر با تکمیل سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد تومانی می‌توان طی سال جاری به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: طبق توافق برای تکمیل قطعه یک آزاد راه تهران – شمال، ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که ۳۰۰ میلیارد ریال آن توسط دولت و ۳۰۰ میلیارد ریال توسط بنیاد مستضعفان تأمین می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت به زودی مبلغ تعیین شده را تأمین و پرداخت می‌کند.

وی افزود: اقدام دیگری که در این سفر برای بهره برداری از آن توافق شده، تکمیل ادامه بزرگراه شهید همت است که باید به استان البرز و شهر کرج برسد.

نوبخت ادامه داد: قرار است ظرف ماه‌های آینده این پروژه مورد بهره برداری قرار بگیرد که در این پروژه سهم دولت از بودجه ۷۰ درصد و پیمانکار ۳۰ درصد است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: بابت این پروژه باید ۱۳۰ میلیارد تومان پرداخت کنیم که تأمین خواهد شد.

وی اظهار داشت: قرار است که بزرگراه شهید همت به بزرگراه شمالی کرج متصل شود که شهرداری کرج باید در این زمینه مسیر ۱۷ کیلومتری بزرگراه و کمربندی شمالی کرج را تکمیل کند.

نوبخت در بخش دیگری از سخنانش در خصوص پرداخت هزینه گندم به کشاورزان کشور گفت: امسال تلاش‌ها بر این است هزینه‌ها در اسرع وقت به کشاورزان پرداخت کنیم.

وی در خصوص رتبه بندی فرهنگیان اظهار داشت: دولت در خصوص مرحله دوم رتبه بندی کردن فرهنگیان در تعهدش باقی است و منابع مالی هم دیده و این کار هم انجام می‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین