|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۲۶۴۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
با این حال همچنان انتظار می‌رود که احزاب حامی اتحادیه اروپا اکثر کرسی‌ها را داشته باشند که عمدتا به دلیل موفقیت‌های بلوک لیبرال "ای ال دی ای" به خصوص تصمیم حزب امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه برای پیوستن به این گروه است.
دو بلوک بزرگ راست میانه و چپ میانه در پارلمان اروپا اکثریت خود را در خلال افزایش حمایت از لیبرال‌ها، سبزها و ملی گرایان از دست داده‌اند.

حزب راست میانه "مردم اروپا" (ای پی پی) همچنان بزرگترین بلوک در پارلمان اروپایی خواهد بود و انتظار می‌رود در حمایت از اتحادیه اروپا یک ائتلاف اکثریت تشکیل دهد.

احزاب لیبرال و سبز شب خوبی را پشت سر گذاشتند، درحالی که ملی گرایان در ایتالیا و فرانسه در آستانه پیروزی هستند.

این انتخابات شاهد بزرگترین درصد مشارکت رای دهندگان در دو دهه اخیر بود.

در بعضی کشورها احزاب پوپولیست موفقیت‌هایی به دست آوردند اما عملکرد آنها آن پیروزی قابل توجهی نبود که بعضی پیش‌بینی می‌کردند.

در بریتانیا حزب تازه تاسیس "بریگزیت" که طرفدار خروج از اتحادیه اروپاست پیروزی بزرگی ثبت کرد و همزمان با ناکامی بزرگ احزاب محافظه کار و کارگر، لیبرال دموکرات‌ها هم عملکردی قوی داشتند.

تحلیلگران می‌گویند که "ای پی پی" احتمالا با کمک سوسیالیست‌ها، دموکرات‌ها و حمایت سبزها و لیبرال‌ها یک "ائتلاف بزرگ" تشکیل خواهد داد.

میزان مشارکت برخلاف سیر نزولی انتخابات دهه‌های اخیر، در میان ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا به ۵۱ درصد رسید.

تحلیلگران میزان بالای مشارکت را به طیفی از عوامل مختلف از جمله ظهور احزاب عوام گرا و نگرانی فزاینده نسبت به مشکل گرمایش زمین نسبت می‌دهند.

پارلمان اروپایی قوانین اتحادیه اروپا را شکل می‌دهد و این نتایج نقش مهمی در توزیع پست‌ها در کمیسیون اروپایی که شاخه اجرایی اتحادیه اروپاست خواهد داشت.

معنی نتایج برای اتحادیه اروپا چیست؟

براساس تخمین‌های جاری دو بلوک محافظه کار "ای پی پی" و "اس و دی" (سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها) بدون حمایت سایر گروه‌ها و احزاب قادر به تشکیل یک ائتلاف بزرگ حاکم نخواهند بود.

پیش بینی می‌شود که "ای پی پی" برنده ۱۷۹ کرسی شود که کمتر از ۲۱۶ کرسی این بلوک در انتخابات سال ۲۰۱۴ است. شمار کرسی‌های "اس و دی" هم از ۱۹۱ به ۱۵۰ کاهش می‌یابد.

با این حال همچنان انتظار می‌رود که احزاب حامی اتحادیه اروپا اکثر کرسی‌ها را داشته باشند که عمدتا به دلیل موفقیت‌های بلوک لیبرال "ای ال دی ای" به خصوص تصمیم حزب امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه برای پیوستن به این گروه است.

ائتلاف رنسانس تحت رهبری ماکرون در این انتخابات مغلوب حزب راست افراطی "گردهمایی ملی" مارین لوپن شد.

گای ورهوفستات رهبر "ای ال دی ای" گفت: "برای اولین بار در ۴۰ سال گذشته، دو حزب سنتی، سوسیالیست‌ها و محافظه کاران، دیگر اکثریت ندارند."

"معلوم است که شاهد یک رویداد تاریخی هستیم، چون توازن قوا در پارلمان اروپا عوض خواهد شد."

سبزها هم پیروزی‌های عمده‌ای ثبت کردند، به طوری که نظرسنجی از رای دهندگان نشان می‌دهد این گروه شمار کرسی‌هایش را از ۵۰ به ۵۷ افزایش خواهد داد.

 

جنبش سبزها
با این حال دستاورد احزاب ملی گرا در ایتالیا، فرانسه و سایر نقاط به معنی نفوذ بیشتر منتقدان اتحادیه اروپاست که خواهان مهار اختیارات آن هستند.

برندگان و بازندگان کیستند؟

طبق گزارش یورو نیوز، این احزاب راست میانه و چپ میانه سال‌ها است که کنترل پارلمان اروپا را در دست داشته‌اند اما اکنون با افزایش محبوبیت گروه‌ها و احزاب راست افراطی و ضد اتحادیه اروپا، رقابت تنگاتنگی برای راهیابی به پارلمان اروپا در جریان است.

از سوی دیگر، تغییرات آب و هوایی محبوبیت گروه‌های سبز را نیز افزایش داده است. بر اساس آخرین گزارش‌های شمار شرکت‌کنندگان در این انتخابات برای نخستین بار در تاریخ از زمان برگزاری اولین انتخابات اروپایی در سال ۱۹۷۹ افزایش یافته است.

حزب محافظه‌کار مردم اتریش به رهبری سباستین کورتس با کسب ۳۴/۵ درصد آرا، برنده بزرگ انتخابات اتریش خواهد شد. حزب سوسیال دموکرات این کشور که در جریان انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی گذشته بازنده اصلی بود، این بار می‌تواند با کسب حدود ۲۴/۱ درصد آراء دومین جریان اصلی سیاسی این کشور اروپای مرکزی باشد. حزب راست‌گرای افراطی آزادی اتریش که اخیرا با رسوایی ایبیزاگیت از دولت خارج شد، احتمالا با کسب ۱۷/۵ درصد در جایگاه سوم قرار می‌گیرد. انتشار ویدیوی جنجالی از یکی از کادرهای رهبری حزب «آزادی» احتمالا تاثیر منفی بر این انتخاب گذاشت.

حزب راست‌گرای افراطی «آزادی»، نیرومندترین جریان ملی‌گرای اتریش است. هاینتس کریستین اشتراخه، رهبر این حزب و معاون صدر اعظم آلمان یک هفته پیش از انتخابات پارلمان اروپا به دنبال انتشار ویدیوی جنجالی از وی مجبور به کناره گیری از مقام خود شد.

در ویدئوی منتشر شده رهبر حزب راست افراطی آزادی در حال معامله با فردی دیده می‌شود که خود را از بستگان یک الیگارک روس معرفی می‌کند. هاینتس کریستین اشتراخه در این ویدئو در حال مذاکره بر سر اعطای قراردادهای دولتی در ازای کسب حمایت سیاسی مشاهده می‌شود.

قبل از این رسوایی، تخمین زده شده بود که حزب «آزادی» در حدود ۲۴.۵ درصد از آرا را به خود اختصاص خواهد داد. یکشنبه برابر با ۵ خرداد ، در آخرین روز انتخابات رسانه‌های محلی آرای کسب شده این حزب را ١٧.٥ درصد تخمین زدند. به نظر می‌رسد حزب محافظه کار مردم به رهبری سباستین کورتس، صدر اعظم اتریش با ٣٤.٥ درصد پیشتاز انتخابات و حزب سوسیال دموکرات در مقام دوم قرار دارد.

نتایج شمارش ۹۷ درصد آرا در بلژیک نشانگر پیروزی احزاب متعدد ملی‌گرای فلامان (هلندی زبان) در این کشور است. سه حزب عمده این گروه قومی زبانی نزدیک به ۲۷ درصد آراء را کسب کرده‌اند. بسیاری امیدوار بودند حزب سبز بتواند با تکیه بر حضور قوی در انتخابات محلی، پیروز انتخابات پارلمان اروپا باشد. در سال ۲۰۱۴ این حزب توانست تنها ٦.٦ درصد از آراء را از آن خود کند. در بلژیک نیز هم چون دیگر کشورهای اتحادیه اروپا احزاب راست در حال قدرت گرفتن هستند. پیش بینی شده است حزب ولامز بلاگ، حزب راست افراطی بلژیک ١٤.٨ درصد از آرا را به خود اختصاص دهد. در حالی که پنچ سال پیش در انتخابات محلی توانسته بود تنها ٤.٢ درصد از آرا را کسب کند.

در بلغارستان دو حزب پشتییان اتحادیه اروپا یعنی «شهروندان برای توسعه اروپایی با ۳۱/۶ درصد و حزب سوسیالیست با ۲۴/۳۰ درصد آراء پیروز این انتخابات هستند. با اینکه در این کشور شرکت در انتخابات اجباری است، در سال ۲۰۱۴ تنها ٣٥.٨٤ درصد از واجدین شرایط رای در انتخابات شرکت کردند.

انتظار می‌رفت آرای انتخابات پارلمان اروپا در بلغارستان بین حزب راست میانه روی جی یی آر بی (GERB) و حزب ائتلافی سوسیالیست تقسیم شود. جوان‌ترین نماینده در پارلمان اروپا، آندری نواکوف ٣۰ ساله اهل بلغارستان است.

حزب اتحاد دموکراتیک، جریان اصلی محافظه‌کار به همراه حزب سوسیال دموکراتیک به ترتیب با ۲۳/۴۳ و ۱۸/۳۸ درصد آرا پیشتاز انتخابات در کرواسی هستند. تنها ۳۲ درصد شهروندان این کشور در انتخابات پارلمان اروپا شرکت کردند.

دومین عضو جدید اتحادیه اروپا کرواسی است. پیش از این هم انتظار می‌رفت که تعداد زیادی در انتخابات پارلمان اروپا در این کشور شرکت نکنند. در سال ۲۰۱۴، تنها ٢٥ درصد از واجدین شرایط رای در انتخابات شرکت کردند که حتی از متوسط میزان مشارکت در انتخابات پارلمان اروپا پایین تر بود.

حزب حاکم اتحاد دموکراتیک قبرس (محافظه کار) با کسب ۲۹ درصد آرا پیشتاز است. حزب مترقی کارگران (کمونیست) با ۲۷/۵ درصد در جایگاه دوم قرار دارد.

این جزیره کوچک در پارلمان اروپا صاحب شش کرسی است و اگر نامزد ترک تبار این جزیره بتواند به پارلمان اروپا راه یابد، پیروزی تاریخی خواهد بود.

قبرس به دو بخش ترک نشین و یونانی تقسیم می شود. بیش از ٨٠ هزار از شهروندان ترک تبار قبرس واجد شرایط رای هستند.

پیش بینی می‌شد حزب حاکم، با ٣٢.٥ درصد پیشتاز انتخابات باشد.

در جمهوری چک دو حزب لیبرال محافظه کار آنو (آری) و دموکراتیک مدنی با کسب ۲۱/۲ و ۱۴/۵ درصد آراء برندگان اصلی انتخابات پارلمان اروپا هستند.

شهروندان جمهوری چک روز جمعه و شنبه در انتخابات شرکت کردند.

انتظار می‌رفت حزب حاکم -حزب عوامگرای‌ ای‌آن‌او- بیشترین آرا را به خود اختصاص دهد. از سوی دیگر، حزب دزدان دریایی چک نیز شانس زیادی برای به دست آوردن کرسی در پارلمان اروپا دارد. این حزب، حزب ضد ساختار و ضد فساد اقتصادی است.

در انتخابات پارلمان اروپا، احزاب متعدد و جدیدی شرکت کردند. از جمله حزب آزادی و دموکراسی مستقیم که حزبی ضد اتحادیه اروپا است انتظار می‌رود اولین کرسی‌های خود را در انتخابات امسال کسب کند.

حزب لیبرال دموکرات و سوسیال دموکرات دانمارک با ۲۳/۵ و ۲۱/۵ درصد آرا مکان‌های اول و دوم انتخابات پارلمان اروپا را به خود اختصاص دادند. سبزها جایگاه سوم را کسب کردند.

بیم آن می‌رفت که نزدیکی زمان برگزاری انتخابات پارلمان اروپا با انتخابات محلی دانمارک منجر به عدم شرکت شهروندان در این انتخابات اروپایی شود.

بسیاری از شهروندان این کشور می‌گویند که بیشتر به انتخابات محلی توجه می‌کنند. پیش‌بینی می‌شد که حزب راست افراطی استرام کورس که مبلغ اخراج ٧٠٠ هزار مسلمان از این کشور است، صاحب کرسی در انتخابات پارلمانی دانمارک شود.

حزب لیبرال «اصلاح» با کسب ۲۶/۲ درصد آرا صدرنشین انتخابات در استونی است. حزب سوسیال دموکراتیک همین کشور با ۲۳/۳ درصد آرا در جایگاه دوم قرار دارد. حزب میانه با ۱۴/۴ درصد آرا سوم است. راست‌گراهای افراطی در حزب مردم با سه برابر کردن آرای خود، ۱۲/۷ درصد آرا را کسب می‌کنند.

حزب راست افراطی این کشور موسوم به حزب مردم محافظه کار استونی در انتخابات پارلمانی در مقام سوم قرار گرفت که منجر به کسب کرسی در ائتلاف حاکم شد.

حال با این پیروزی، سوال این است که آیا این حزب در انتخابات پارلمان اروپا نیز موفق خواهد بود؟

در انتخابات سال ۲۰۱۴، این حزب صاحب چهار درصد از آرا شد. انتظار می‌رود در این انتخابات ١٧ درصد از آراء را به خود اختصاص دهد.

حزب ائتلاف ملی، جریان اصلی راست میانه با کسب ۲۰/۱۰ درصد آرا پیشتاز انتخابات پارلمان اروپا است. احزاب سوسیال دموکرات و جبهه سبز با کسب ۱۵/۱۰ درصد آرا در مکان‌های دوم و سوم قرار دارند. حزب میانه با ۱۴/۳۰ درصد آرا در جایگاه چهارم قرارد دارد. حزب راست‌گرای افراطی «فنلاندی‌های واقعی» با ۱۴/۱۰ درصد آرا می‌تواند ۲ کرسی در پارلمان اروپا را به خود اختصاص دهد.

انتظار می‌رود در انتخابات پارلمان اروپا در این کشور، احزاب سبز برنده باشند.

پیش‌بینی‌ها حاکی از پیروزی حزب محیط زیستی این کشور با ١٧.٢ درصد از آرا و دستیابی به مقام دوم درمیان احزاب این کشور انتخابات پارلمان اروپا است.

در این کشور نیز نزدیکی زمان برگزاری انتخابات محلی، از میزان مشارکت در انتخابات پارلمان اروپا خواهد کاست.

بر اساس آرای شمرده شده که نتیجۀ آن روز شنبه منتشر شد، حزب سبز ایرلند توانسته است رقبا را پشت سر گذاشته و وارد پارلمان اروپا شود.

 

این اولین بار در ۲۰ سال گذشته است که سبزهای ایرلند وارد پارلمان اروپا می‌شوند؛ رویدادی که دستاوردی بزرگ برای آنها محسوب می‌شود.

با پایان مهلت اخذ رای در ساعت ۱۱ شب در ایتالیا، نتایج اولیه نشانگر پیشتازی حزب راست‌گرای افراطی لگا به رهبری ماتئو سالوینی، وزیر کشور است. براساس تخمین‌های اولیه رقابت تنگانگی میان حزب دموکرات (چپ میانه) و جنبش پنج ستاره برای جایگاه دوم در میان است.

آینده دولت ایتالیا به نتایج انتخابات پارلمان اروپا گره خورده است.

در حزب حاکم لگا و جنبش پنج ستاره هفته‌های گذشته را صرف اختلافات و دعوا بر سر تمام مسائل سیاسی کشور کردند.

آخرین پیش بینی‌ها قبل از انتخابات حاکی از پیشتازی حزب لگا به رهبری ماتئو سالوینی با کسب ٣٠ درصد از آراء بود. در حالی که حزب لیگ شمال (لگا) در سال ۲۰۱۴ تنها شش درصد از آرا را به خود اختصاص داد.

 

در آلمان دو حزب عمده میانه گرا متحمل ضرباتی شدند. میزان آرای حزب دموکرات مسیحی صدراعظم آنگلا مرکل از ۳۵ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۲۸ درصد افت کرد درحالی که آرای حزب چپ میانه سوسیال دموکرات از ۲۷ درصد به ۱۵.۵ درصد رسید.

عملکرد حزب عوام گرای "ای اف دی" آلمان بدتر از انتظار بود به طوری که پیش‌بینی می‌شود ده و نیم درصد آرا را کسب کند که البته بهتر از نتایج ۲۰۱۴ برای این حزب است.

در بریتانیا حزب نوپای "بریگزیت" به رهبری نایجل فاراژ با کسب ۳۲ درصد آرا پیشتاز شد و لیبرال دموکرات‌ها هم بر کرسی‌های خود افزودند. اما دو حزب اصلی محافظه کار و کارگر متحمل شکست‌های قابل توجهی شدند.

از سوی دیگر در میان نتایج ناهمگون برای احزاب راست افراطی، حزب "گردهمایی ملی" - سابقا جبهه ملی - مارین لوپن پیروزی خود با ۲۴ درصد آرا در مقابل آرای ۲۲.۵ درصدی ائتلاف "رنسانس" ماکرون را جشن گرفت.

 

یک مقام دولت این نتایج را "مایوس کننده" اما نسبت به نتایج قبلی "کاملا آبرومندانه" توصیف کرد.

در مجارستان حزب ضدمهاجرت "فیدز" ویکتور اوربان با ۵۲ درصد آرا ۱۳ کرسی از ۲۱ کرسی این کشور را به دست آورد و از برندگان مهم این شب بود.

اوربان گفت: "ما کوچک هستیم اما می‌خواهیم اروپا را عوض کنیم". وی افزود که این انتخابات "شروع عصر تازه‌ای علیه مهاجرت است."

در اسپانیا حزب حاکم سوسیالیست با ۳۲.۸ درصد آرا برنده مشخص انتخابات بود و ۲۰ کرسی به دست آورد، درحالی که حزب راست افراطی "واکس" پنجم شد و سه کرسی به دست آورد.

در یونان پس از پیروزی حزب مخالف محافظه کار "دموکراسی نو"، الکسیس سیپراس نخست وزیر خواستار انتخابات زودهنگام شد. میزان آرای این حزب ۳۳.۵ درصد در مقابل ۲۰ درصد برای حزب سیریزای نخست وزیر بود.

مسائل اقتصادی و اختلافات سیاسی بر سر تعویض نام مقدونیه شمالی، از شدت تمرکز بر روی مسائلی در سطح اروپا به شدت کاسته است.

انتخابات پارلمان اروپا در حالی در لهستان برگزار شد که دو انتخابات دیگر در راه است. انتخابات پارلمان ملی لهستان در پاییز و انتخابات ریاست جمهوری سال آینده.

برخی از نتایج نظرسنجی‌ها در خروجی صندوق‌های رای نشان از شکست حزب حاکم، حزب قانون و عدالت که حزبی ضد اتحادیه اروپا است- دارد.

پرتغال از معدود کشورهای اروپایی است که حزب راست گرای افراطی‌اش عملکرد قوی نداشته است. این انتخابات فرصتی شد برای بالا آمدن حزب راست افراطی «بس است».

با توجه به در پیش بودن انتخابات محلی در پرتغال تبلیغات انتخاباتی حزب «بس است» بیشتر به حمله به مواضع حزب سوسیالیست حاکم در مسائل داخلی کشور پرداخت.

حزب حاکم سوسیال دموکرات رومانی بر سر فساد اقتصادی و حاکمیت قانون با بروکسل اختلاف دارد. باید دید اعتراضات ضد دولتی و مشکلات داخلی چه تاثیری بر انتخابات پارلمان اروپا می‌گذارد. حزب ملی لیبرال که حزبی طرفدار اتحادیه اروپا است در رقابت تنگاتنگی با حزب حاکم است.

در اسلواکی در انتخابات سال ۲۰۱۴ تنها ١٣.٠٥ درصد از واجدین شرایط رای در انتخابات شرکت کردند. باید دید امسال میزان مشارکت در انتخابات چقدر تغییر می‌کند.

حزب ترقی خواه که حزب رئیس جمهوری تازه انتخاب شده این کشور نیز است در این انتخابات با حزب راست گرای «اسلواکی ما» که حزبی ضد اتحادیه اروپا است رقابت دارد.

شهروندان اسلونی میزان مشارکت پایینی در انتخابات پارلمان اروپا دارند. چندین حزب چپ گرای اصلی دارد که با حزب راست گرای دموکرات اسلونی رقابت می‌کنند.

پارلمان اروپایی که مقر آن در بروکسل و استراسبورگ است ۷۵۱ کرسی دارد که نمایندگان آن برای دوره‌های پنج ساله انتخاب می‌شوند. آنها نمایندگان شهروندان ۲۸ عضو اتحادیه اروپا هستند.

یکی از وظایف اصلی پارلمان اروپایی بررسی و تصویب قوانینی است که کمیسیون اروپایی پیشنهاد می‌کند.

پارلمان همچنین مسؤول انتخاب رئیس کمیسیون اروپایی و تایید بودجه اتحادیه اروپاست.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین