|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۲۶۴۰۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۱
یکی از مهندسان سایت نطنز با قرائت بیانیه‌ای، برخی جزئیات اجرای گام جدید ایران در رابطه با افزایش میزان تولید اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ را ارائه کرد.
 یکی از مهندسان سایت نطنز با قرائت بیانیه‌ای، برخی جزئیات اجرای گام جدید ایران در رابطه با افزایش میزان تولید اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ را ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، متن این بیانیه به شرح زیر است:

«از برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ایجاد حس خودباوری و «توانستن» در تمامی اقشار جامعه بخصوص صنعت‌گران و مهندسان کشور بوده است، بطوری که امروز، پس از گذشت حدود چهل سال از برپایی تفکرات جدید در کشور شاهد بروز و رشد و نمو عرصه‌های جدید علمی و صنعتی در کشور هستیم.

از جلوه‌های بارز این خودباوری و خوداتکایی عرصه طراحی و ایجاد و راه‌اندازی «چرخه سوخت هسته‌ای» و یکی از مهم‌ترین ارکان آن «غنی‌سازی اورانیوم» می‌باشد. هم‌اکنون پس از گذشت بیش از ده سال از راه‌اندازی و گازدهی اولین زنجیره سانتریفیوژ در کشور و سپس توسعه کمی زنجیره‌ها در سالن‌های دفنی، هم اکنون این باور در بین دست‌اندرکاران این صنعت وجود دارد که «غیرممکن» وجود ندارد و چه از لحاظ علمی و چه از بعد فنی و مهندسی تسلط کافی به جنبه‌های این موضوع فنی وجود دارد.

دیر زمانی است که کشور از زمانی که یک زنجیره سانتریفیوژ را با زمان زیاد نصب و راه‌اندازی کرده و با تلاش زیاد به غنای مطلوبی می‌رساند عبور کرده و تجربه ساخت، نصب و راه‌اندازی هزاران ماشین را به مدت چندین سال دارد. مهندسان، تجربه تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد کسب نموده‌اند و بسیاری از تجربیات عملی دیگر که هر یک قطعاً در نیل به اهداف فنی آینده نقش مهمی بازی خواهند کرد.

در عرصه تحقیق و توسعه، در ابتدا تنها ماشین سانتریفیوژ در اختیار IR۱ بود که با تلاش مضاعف و همت فراوان هم‌اکنون ماشین‌های IR۴ ،IR۲m و IR۶ جهت استفاده‌های آتی به بلوغ تکنولوژیک مطلوب رسانده شده‌اند و ماشین‌های سانتریفیوژ دیگر در حال تست و پیشرفت می‌باشند.

آنچه مهم است بیان شود آن است که گرچه با توافق «برجام» بخشی از فعالیت‌های غنی‌سازی و تحقیق و توسعه دارای محدودیت گردید، لیکن پیرو رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تمامی اقدامات به نحوی صورت پذیرفته است که قابلیت برگشت و نصب و راه‌اندازی مجدد وجود دارد.

انبار B۱۰۰۰ که محل نگهداری ماشین‌های سانتریفیوژ و زیرساخت‌ها و پمپ‌ها و … است، بطور دوره‌ای و مرتب تحت بازرسی و کنترل بوده و در بهترین شرایط آمادگی جهت استفاده مجدد از آنها حفظ گردیده است.

نکته مهم دیگر آن ست که با توجه به تعیین SWU صد و نود هزار به عنوان هدف حداقلی صنعتی از طرف مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، هم اکنون شرایط با چندین سال گذشته متفاوت بوده و تجربیات انباشته‌شده و محصول تحقیق و توسعه چندین سال گذشته منجر به بهبود دانش فنی شده و در توسعه‌های آتی غنی‌سازی قابل بهره‌برداری است. نمونه آن ماشین سانتریفیوژ به عنوان المان اصلی جداسازی است که امروزه ماشین IR۶ آماده و قابل تولید و بکارگیری می‌باشد. امروزه علیرغم وجود محدودیت در توسعه سالن‌های غنی‌سازی، سایر مقدمات زیرساخت‌ها برای حصول به حداقل ظرفیت SWU صد و نود هزار آماده گردیده است. نمونه بارز آن استفاده از ماشین IR۶ بجای IR۱ است که ظرفیت تولید هشت برابری ایجاد کرده و سرعت حصول به نتیجه را افزایش داده و از هزینه‌ها کاسته و قابلیت اطمینان بهتری از لحاظ فنی در زنجیره‌ها بدست می‌دهد. در عین حال که ماشین IR۴ و IR۲m قابل استفاده با ظرفیت چهار برابری هم‌اکنون در دسترس هستند. قابل ذکر است واحدهای جدید زیرساختی براساس ابلاغیه ریاست محترم سازمان براساس یک میلیون سو هدف‌گذاری و طراحی و اجرا گردیده‌اند که نمونه آن واحدهای اختلاط و پسمانداری، سالن مونتاژ ماشین سانتریفیوژ، زیرساخت‌های واحدهای برق مجموعه و ... می‌باشد.

نکته پایانی که باید اشاره شود آن است که گرچه محدودیت‌هایی پس از برجام ایجاد گردید اما با برخی تغییرات در برنامه‌ها و زیرساخت‌ها، غنی‌سازی بعنوان هسته اصلی همه فعالیت‌های هسته‌ای کشور در تمامی حوزه‌ها فعال بوده و آنچه باعث خشم دشمنان قسم‌خورده این نظام گردیده همین استفاده‌های بهینه از ظرفیت‌ها بوده است.

امروز نیز با توجه به ابلاغیه اخیر ریاست محترم شورای عالی امنیت ملی و ریاست محترم جمهوری مبنی بر عدم رعایت سقف ۳۰۰ کیلوگرم UF۶ در کشور و پیرو دستور ریاست محترم سازمان مبنی بر ایجاد زمینه‌های لازم برای توسعه، ظرفیت تولید محصول غنی‌سازی کشور بدون اضافه نمودن زنجیره و یا سانتریفیوژ با برخی تغییرات فنی به حدود چهار برابر افزایش یافته و اطلاعات طراحی DIQ در این خصوص به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شده است.

به جهت عدم اطاله کلام به جزئیات فنی مسئله پرداخته نشده اما تجربیات این مهم قابل استفاده بسیار مؤثر در فعالیت‌های آتی مجموعه غنی‌سازی کشور خواهد بود و هم‌اکنون در بهترین شرایط فنی مجموعه غنی‌سازی در حال تولید با مشخصات دقیق تعیین‌شده می‌باشد.

والسلام من التبع الهدی»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین