|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۲۶۲۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۱
رئیس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت عدم دخالت سلایق سیاسی در قوه قضائیه تاکید کرد.
 رئیس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت عدم دخالت سلایق سیاسی در قوه قضائیه تاکید کرد.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیأت‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نشست قوه مقننه و قوه قضائیه گفت: در این نشست که به میزبانی قوه قضائیه برگزار شد، نمایندگان سه فراکسیون سیاسی مجلس نکاتی را مطرح کردند. علاوه بر این آقای لاریجانی رئیس مجلس و آقای ملک‌شاهی رئیس کمیسیون قضائی مطالبی را مطرح کردند. همچنین آقای رئیسی، رئیس قوه قضائیه، معاون حقوقی قوه قضائیه و معاون راهبردی این قوه مطالبی را عنوان کردند.

وی اضافه کرد: آقای لاریجانی در این نشست در مورد مسائل مربوط به امنیت اقتصادی مواردی را مطرح کرد و گفت که امنیت اقتصادی نیز باید مثل امنیت اجتماعی توسط قوه قضائیه تأمین شود. ایشان بر ضرورت برخورد با اخلال‌گران در کنار حمایت از کارآفرینان نیز تاکید کرد و گفت که تولیدکنندگان باید با امنیت اقتصادی روبه‌رو باشند و مسئول تأمین امنیت اقتصادی هم قوه قضائیه است.

این عضو هیأت‌رئیسه مجلس اضافه کرد: رئیس مجلس همچنین بر ضرورت اصلاح قانون خصوصی‌سازی تاکید کرد و گفت که این قانون به خوبی اجرایی نشده است. همچنین عنوان کرد که باید مجلس و قوه قضائیه از بخش خصوصی سالم حمایت کنند. آقای لاریجانی تبدیل زمین‌های کشاورزی را از جمله آسیب‌های بزرگ عنوان کرد و گفت که مجلس و قوه قضائیه باید حساسیت لازم را در این باره داشته باشند.

یوسف‌نژاد ادامه داد: آقای لاریجانی همچنین با تاکید بر عدم دخالت سلایق سیاسی در قوه قضائیه گفت که مبارزه با فساد باید به صورت سیستمی انجام شود. همچنین مبارزه با قاچاق مواد مخدر و پیشگیری از جرایم اصل قرار گیرد تا منجر به کاهش زندانیان و کاهش هزینه‌های دولت در قوه قضائیه شود.

وی با اشاره به اظهارات رئیس قوه قضائیه در این نشست گفت: آقای رئیسی هم صحبت‌های امیدوارکننده‌ای را مطرح کردند و بر ضرورت تقویت دولت الکترونیک تاکید کردند و گفتند که در قوه قضائیه برنامه‌ای در این راستا داریم. همچنین ایشان بحث ساماندهی شفافیت در قوه قضائیه را مطرح کردند و گفتند که همه باید به اطلاعات لازم دسترسی داشته باشند.

یوسف‌نژاد همچنین اضافه کرد: آقای رئیسی در این جلسه گفت که اصلاح قوانین باید منجر به قضازدایی، جرم‌زدایی، حبس‌زدایی و زندان‌زدایی شود. ایشان همچنین لایحه منع خشونت علیه زنان که پیشنهاد آیت‌الله آملی لاریجانی بوده را مورد تأیید قرار دادند و گفتند تا دو - سه ماه آینده این لایحه تعیین تکلیف می‌شود.

این عضو هیأت رئیسه مجلس با اشاره به تاکید رئیس قوه قضائیه بر برخورد عبرت‌آموز با مجرمین و تأمین امنیت اجتماعی گفت: آقای رئیسی همچنین گفت که باید در تصویب یا اصلاح قوانین منفذهای نفوذی قانون بسته شود. ایشان در مورد خصوصی‌سازی هم تاکید ویژه‌ای داشت و گفت که این مساله باید مورد توجه مجلس قرار گیرد.

وی همچنین گفت: رئیس قوه قضائیه در نشست با نمایندگان عنوان کرد که طرح تحول در قوه قضائیه، تنظیم نقشه راه و لایحه تحول قضائی مورد تاکید قوه قضائیه است.

یوسف‌نژاد اضافه کرد: در این نشست یکی از نکات مورد تاکید همه حفظ شجاعت مدیران و انگیزه آنها برای کار بود و عنوان شد که نباید جرأت مدیران در انجام کار گرفته شود.

این عضو هیأت رئیسه مجلس برخی نکات مورد تاکید نمایندگان در نشست را به این شرح عنوان کرد: حجم بالای پرونده‌ها در دادگستری، اطاله دادرسی، اصلاح ماده ۴۵۰ قانون کیفری، مقررات و قوانین گمرکی، عدم نظارت بر پیش‌فروش‌ها، انجام معاملات بر اساس قولنامه‌های عادی، برگزاری دادگاه‌های علنی، انتشار احکام قضائی، ارتباط بیشتر مجلس و قوه قضائیه، سلامت اداری در قوه قضائیه، دخالت قوه قضائیه در معوقات بانکی، وجود ۱۵ میلیون پرونده آسیب‌های اجتماعی در دادگستری، شفافیت آرا، رسیدگی به جرایم مطبوعاتی در هیأت منصفه و دوری دادگستری از مسائل سیاسی.

یوسف‌نژاد در پایان گفت که در نشست مشترک مجلس و قوه قضائیه توافق شد این نشست هر سه ماه یک بار ادامه یابد و کارگروهی متشکل از دو قوه بررسی‌های لازم را در زمینه نظارت و تقنین انجام دهند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین