|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۲
کد خبر: ۲۶۰۵۱۱
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
امسال آفریقای جنوبی بیست و پنجمین سالگرد اولین انقلاب دموکراتیک خود در این کشور که همه شهروندان آفریقای جنوبی فرصت و آزادی استفاده از حق دموکراتیک خود برای اداره کشور را پیدا کرده‌اند جشن می‌گیرند. این روز راهگشای امیدی نو برای ایجاد آینده‌ای بهتر و مناسب‌تر در بین تمام شهروندان آفریقای جنوبی بود.
 سفیر آفریقای جنوبی در تهران اعلام کرد، رئیس جمهور ایران در سال 2019 میلادی به این کشور آفریقایی سفر خواهد کرد.

 ویکا مازوی کومولو در بیست و پنجمین سالگرد جشن آزادی این کشور که با حضور مهدی آقاجعفری مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه و تعدادی دیگر از دیپلمات‌های خارجی مقیم تهران برگزار شده بود در سخنانی با خوش آمد گویی به شرکت کنندگان در این مراسم اظهار کرد: حضور شما عزیزان در جشن روز آزادی آفریقای جنوبی که رویدادی مهم در تاریخ این کشور است مایه افتخار بنده است.

وی افزود: امسال آفریقای جنوبی بیست و پنجمین سالگرد اولین انقلاب دموکراتیک خود در این کشور که همه شهروندان آفریقای جنوبی فرصت و آزادی استفاده از حق دموکراتیک خود برای اداره کشور را پیدا کرده‌اند جشن می‌گیرند. این روز راهگشای امیدی نو برای ایجاد آینده‌ای بهتر و مناسب‌تر در بین تمام شهروندان آفریقای جنوبی بود.

این دیپلمات ارشد آفریقای جنوبی در تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه ما از ایران برای کمک و حمایتش از حرکت‌های آزادیخواه مردم آفریقای جنوبی تشکر و قدردانی می‌کنیم، گفت: در طول سال‌های گذشته رئیس جمهور پیشین ونزوئلا مرحوم ماندلا که ریاست جنبش آزادی‌خواهی مردم آفریقای جنوبی را بر عهده داشت به ایران سفر کرد و مورد استقبال گرم مقامات جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

سفیر آفریقای جنوبی در تهران با بیان اینکه کشور ایران در طول ۲۵ سال گذشته یک دوست مهم برای آفریقای جنوبی بوده است اظهار کرد: دو کشور از طریق برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های خود را در حوزه‌های مختلف مانند تجارت، سرمایه گذاری، علم و فناوری، فرهنگ و هنر، سلامت و آموزش گسترش داده‌اند و در این ارتباط دارای برنامه‌های خوبی هستند.

ویکا مازوی کومولو با تاکید بر اینکه آفریقای جنوبی حمایت خود از ایران را در این دوران دشوار ادامه خواهد داد، گفت: همانطور که پیش از این مطرح کرده‌اید آفریقای جنوبی و ایران با حمایت از یکدیگر می‌توانند این دوران سخت را پشت سر بگذارند و ما در همین راستا منتظر آن هستیم تا امسال میزبان رئیس جمهور ایران آقای روحانی در آفریقای جنوبی باشیم، این سفر مهم به تقویت بیشتر روابط دو کشور منجر خواهد شد.

سفیر آفریقای جنوبی در تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه قبل از سفر به تهران تصوری نادرست در مورد وضعیت ایران و تهران بر اساس اخبار منتشر شده در رسانه‌های غربی داشته است، گفت: وقتی که وارد تهران شدم دیدم شرایط کاملاً متفاوت از آن چیزی است که پیش از این در مورد تهران و ایران شنیده بودم. من نه تنها تهران را دوست دارم بلکه عاشق تهران هستم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم مهدی آقاجعفری مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان نیز در سخنانی با اشاره به روابط دوستانه ایران و آفریقای جنوبی و تبریک فرا رسیدن بیست و پنجمین سالگرد آزادی آفریقای جنوبی اظهار کرد: دو کشور ایران و آفریقای جنوبی علاقمند به گسترش روابط خود در زمینه‌های مختلف تجاری، اقتصادی، فنی و مهندسی هستند و در همین ارتباط تا کنون ۱۳ بار کمیسیون مشترک دو کشور تشکیل جلسه داده‌اند و ۹ دور نیز گفت‌وگوهای سیاسی بین دو کشور برگزار شده است که آخرین دور آن با سفر چندی پیش آقای سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه به این کشور آفریقایی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه کمیته‌های مهم مختلف علمی، فناوری، سرمایه گذاری، حمل و نقل بین دو کشور فعال است و این نشان دهنده علاقمندی دو کشور برای گسترش روابط است تصریح کرد: آفریقای جنوبی در طول این سال‌ها در مجامع بین‌المللی از برجام و دیدگاه‌های ایران در عرصه بین‌المللی دفاع کرده و مواضع خوبی در این ارتباط داشته است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین