|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۹
کد خبر: ۲۶۰۰۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶
شنیده شده پیش از این بنزینی که تولید می‌شده به‌دلیل کیفیت نازل آن نه‌تنها برای سلامت جامعه مضر بوده بلکه موجب آسیب‌رساندن به خودروها شده است.
در حوزه انرژی، بنزین مهم‌ترین مشکلی است که امروز کشور با آن دست به گریبان است. طبق محاسباتی که اخیرا انجام شده، روزانه 70میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که البته باید اشاره کرد با تعداد خودروی زیادی که هر روز، ساخته یا وارد خیابان‌ها می‌شود مصرف بنزین در کشور همچنان رو به افزایش است.

این امر نشان می‌دهد افزایش قیمت بنزین نتوانسته تاثیر بسزایی در کاهش مصرف این کالای استراتژیک ایجاد کند. به نظر می‌رسد تورمی که افزایش قیمت بنزین به دنبال داشته موجب خنثی شدن تاثیر واقعی این افزایش قیمت بر کاهش مصرف بنزین شده است. مضاف بر آنکه سیستم حمل‌ونقل عمومی نیز توسعه و افزایش کمّی چشمگیری نداشته که همین مساله موجب شده تا تقاضا برای مصرف بنزین و استفاده از خودروهای شخصی رشد روزافزونی داشته باشد. این درحالی است که چشم‌انداز روشنی هم برای آن مشاهده نمی‌شود و همین مساله کلانشهرها به‌ویژه تهران را به یک پارکینگ بزرگ تبدیل کرده و همه این عوامل موجب شده تا وضعیت تردد و ترافیک و همچنین مسائل زیست‌محیطی به‌عنوان یک مشکل جدی مطرح شوند.

افزایش مصرف بنزین موجب شده تا به تولید بنزین در داخل به‌عنوان یک راهکار نگاه شود، مساله‌ای که مدتی بعد به دلیل هزینه‌بربودن مقرون به‌صرفه‌تر دیده شد تا محصولات خام دیگر را صادر و بنزین وارد کشور شود. این امر برای رسیدن به یک قیمت منطقی تا مدتی در دستور کار قرار گرفت که بعد از مدتی محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها و همچنین محدودیت‌های ارزی موجب شد تا مساله جایگزین داخلی مطرح شود که این امر هم به‌نوبه خود موجب شد عوارض جدی زیست‌محیطی و سلامت پدید آید که هنوز هم تکلیف روشنی ندارد. آنچه مسلم است اینکه باید یک راهبرد مشخص برای استفاده از انرژی ترسیم شود و سپس بر اساس آن قیمت‌گذاری صورت گیرد.

با توجه به هزینه‌هایی که رشد مصرف بنزین برای کشور دارد به نظر می‌رسد باید هزینه استفاده از خودروی شخصی افزایش یابد و از سوی دیگر خدمات حمل‌ونقل عمومی گسترش پیدا کند و گزینه‌ای کم‌هزینه‌تر برای مردم نسبت به استفاده از خودروی شخصی به‌وجود آید. درحال حاضر همت بر آن است که بنزین محصول داخل بر اساس استانداردهای روز دنیا تولید شود. البته شنیده شده پیش از این بنزینی که تولید می‌شده به‌دلیل کیفیت نازل آن نه‌تنها برای سلامت جامعه مضر بوده بلکه موجب آسیب‌رساندن به خودروها شده است که البته در جلسات اشاره می‌شود کیفیت بنزین مدنظر مسئولین قرار دارد اما اینکه این مساله تا چه حد در دستور اصلاح قرار گرفته است، هنوز ابعاد آن روشن و مشخص نیست.

حسین راغفر- اقتصاددان و استاد دانشگاه

منبع: آرمان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین