|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۳
کد خبر: ۲۵۹۵۰۶
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
این نماینده زن مجلس به برخی تناقض‌های موجود در رفتار برخی نمایندگان مرد اشاره کرد و افزود: «تعداد زیادی از مردان علامت چهار را به معنی موافقت به دوربین‌ها نشان می‌دادند، در حالی که آرای نهایی و وجود تنها 63 مرد موافق با طرح مذکور نشان می‌داد که اکثریت آنها بر خلاف چیزی که نشان می‌دادند با طرح افزایش تعداد نمایندگان زن مخالفت کرده‌اند».

  اواخر اسفندماه سال گذشته، فراکسیون زنان مجلس پیشنهادی را به طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی افزود. در آن زمان سیده‌فاطمه حسینی، عضو فراکسیون زنان با تأکید بر لزوم افزایش تعداد نمایندگان زن در مجلس، از طرح پیشنهاد «افزایش تعداد نمایندگان زن» خبر داد و گفت: «در صورت تصویب این پیشنهاد در صحن علنی و تأیید شورای نگهبان، در انتخابات سال 98 مجلس، احزاب مکلفند یک ششم فهرست‌های انتخاباتی خود را به نامزدهای زن اختصاص دهند». وی همچنین تصریح کرد: «دولت به عنوان مجری انتخابات نیز نظر مثبت و مساعدی با افزایش تعداد نمایندگان زن از طریق فهرست‌های انتخاباتی احزاب دارد». با این حال به‌رغم موافقت و تلاش دولت و نمایندگان زن برای تصویب این پیشنهاد، طرح «افزایش تعداد نمایندگان زن» از طریق وضع قانون برای لیست انتخاباتی احزاب با تنها 79 رأی موافق از دستور کار خارج شد. بر اساس آمارهای موجود، بجز 16 زن عضو فراکسیون زنان مجلس، تنها 63 نماینده مرد به طرح مذکور رأی موافق داده‌اند که در مقایسه با جمعیت حاضران بسیار کم محسوب می‌شود.

اعتراض هماهنگ نمایندگان زن به عدم تصویب طرح

در پی رد طرح مذکور در رأی گیری صحن علنی مجلس شورای اسلامی، فاطمه سعیدی، طیبه سیاوشی، ناهید تاج‌الدین، زهرا سعیدی مبارکه، حمیده زرآبادی، فاطمه حسینی، زهرا ساعی و پروانه مافی، نمایندگان زن مجلس در اقدامی هماهنگ این مساله را ناشی از توسعه نیافتگی فرهنگی عنوان کردند و نوشتند: «مخالفت امروز مجلس با افزایش مشارکت سیاسی زنان، بیش‌از همه نشانگر فاصله عمیق کشور تا توسعه یافتگی بود. ضمن تقدیر از نگرش٦٣ نماینده مرد موافق، اما اغلب مخالفان، زنان را با این پرسش جدی مواجه کردند که آیا با شعار و عمل متناقض آنان، می‌توان به بهبود وضعیت زنان و توسعه کشور امیدوار بود؟» شنیده‌ها نیز حاکی از آن است که فراکسیون امید و دیگر فراکسیون‌های سیاسی موضع خاصی در قبال این طرح اتخاذ نکرده بودند و در نهایت این طرح با استقبال حداقلی رد شد. فاطمه سعیدی، نماینده زن مجلس شورای اسلامی در این باره اظهار کرد: «به اتفاق تمامی زنان نماینده در مجلس تصمیم گرفتیم یک صدا و یک حرف را بزنیم. مهم نیست ما چه گرایش سیاسی داریم. اگر همه برای ستاندن حق زنان متحد باشیم، مقصود دستیافتنی است». بسیاری از زنان مجلس معتقدند که نگاه سنتی به مسائل زنان و عدم توجه به لزوم کاهش میزان تبعیض‌ها علیه زنان را مهم‌ترین عامل رأی مخالف نمایندگان مجلس شورای اسلامی به طرح مذکور می‌دانستند. دو روز قبل نیز شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور شهروندی گفته بود:‌ «از ابتدای انقلاب بحث برابری زنان و مردان هیچ‌گاه به عنوان یک هدف قرار نگرفته بود و آن را یک الگوی وارداتی غربی قلمداد می‌کردند و سوءتعبیر‌هایی ایجاد شده بود که ما بار‌ها تلاش کردیم به آنها بگوییم «برابری جنسی» با «برابری جنسیتی» متفاوت است. بسیاری این نگاه را برابر می‌دانند در حالی که اینگونه نیست و برابری جنسی با برابری جنسیتی کاملا دو مبحث جداگانه است.»

سیاوشی: موانع فرهنگی مانع از تصویب طرح شد

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی، نماینده اصلاح‌طلب و عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در خصوص موضوع اعتراض این فراکسیون به عدم تصویب طرح «افزایش تعداد نمایندگان زن» به «آرمان» گفت: «مخالفت با این مساله توسط نمایندگان مجلس به صورت جریانی نبود. در گفت‌وگویی که با بعضی از مخالفان و نمایندگان مرد داشتم، برداشت آنها این بود که تصویب پیشنهاد مذکور و الزام احزاب به ارائه لیستی با حضور زنان، محدود کردن انتخاب مردم است. در حالی که اصلا اینگونه نیست و طرح مذکور دخالتی در تعیین رأی مردم ندارد و صرفا به لیست‌های انتخاباتی احزاب اشاره دارد. سهمیه‌ای است که حزب یا تشکل صنفی به زنان اختصاص می‌دهد و در نهایت این رأی مردم خواهد بود که نمایندگان را چه زن چه مرد تعیین خواهد کرد». سیاووشی تأکید کرد: «آقایان این طرح را تبعیضی علیه خود و به نفع زنان دانستند و با آن مخالفت کردند. در حالی که لابی‌های بسیاری صورت گرفت و دولت هم فعالانه از طرح حمایت کرد، اما به‌رغم وعده‌های نمایندگان با رأی بسیار پایینی طرح رد شد». این نماینده زن مجلس به برخی تناقض‌های موجود در رفتار برخی نمایندگان مرد اشاره کرد و افزود: «تعداد زیادی از مردان علامت چهار را به معنی موافقت به دوربین‌ها نشان می‌دادند، در حالی که آرای نهایی و وجود تنها 63 مرد موافق با طرح مذکور نشان می‌داد که اکثریت آنها بر خلاف چیزی که نشان می‌دادند با طرح افزایش تعداد نمایندگان زن مخالفت کرده‌اند». وی اضافه کرد: «بعد از جلسه تعدادی از نمایندگان مرد از جمله آقای لاریجانی به ما گفتند که دیدید طرح طبق پیش‌بینی‌ها رد شد؟ من به آنها گفتم فارغ از تصویب یا رد پیشنهاد هدف ما مطرح شدن این بحث در جامعه و نشان دادن توسعه نیافتگی فرهنگی بود. فارغ از اینکه اصولگرایان در اقلیتند و اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان اکثریت مجلس شورای اسلامی را در اختیار دارند، اما موانع فرهنگی مانع از رأی دادن آنها به طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس شد.» طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی در پایان با تأکید بر لزوم توجه به شفافیت آرای نمایندگان گفت: «مردم حق دارند بدانند که نمایندگانشان چه آرایی دارند و این حق مردم است اما برخی دوستان نیز معتقدند که این آرا می‌‌تواند در بررسی صلاحیت‌ آنها در شورای نگهبان تأثیرگذار باشد و محدودیت‌های بیشتری برای نمایندگان ایجاد کند». در حال حاضر ۱۷ کرسی از کرسی‌های مجلس شورای اسلامی در اختیار بانوان است که بسیاری از بانوان انتظار داشتند این سهم بیشتر از این دوره شود که مورد موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار نگرفت. درصد زیادی از بانوان در پست‌های مدیریتی فعالیت دارند و این آمار‌ها نشان می‌دهد که بانوان برای دستیابی به حق خودشان از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند، اما باید جامعه را به سمتی هدایت کرد که شایسته سالاری ملاک کار در انتصاب باشد و تصویب طرح مذکور می‌تواند مقداری از حجم تبعیض‌های جنسیتی جامعه ایران را کاهش دهد.


منبع:روزنامه آرمان


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین