|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۲۵۶۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
اردوغان در این تجمع اظهار کرد: شما اینجا چه کار داشتید؟ ما کاری با شما نداشتیم، چرا تمام این راه را تا اینجا آمدید؟ تنها دلیل این اقدام این است که ما مسلمانیم و آنان مسیحی.
اردوغان با نادیده گرفتن انتقادات گسترده‌ای که به دنبال پخش ویدئوی کشتار مسلمانان در نیوزیلند مطرح شد، بار دیگر این ویدئو را در کمپین انتخاباتی‌اش پخش کرد و آن را عامل برانگیختن نفرت و تعصب علیه مسلمانان دانست.

 رجب طیب اردوغان؛ رییس جمهور ترکیه در یک تجمع انتخاباتی همچنین از نیوزیلند و استرالیا برای اعزام سربازانشان به ترکیه در جنگ جهانی اول انتقاد کرد و انگیزه آنان از این اقدام را "ضد اسلامی" دانست. وی همچنین از نیوزیلند خواست قانون خود را به نحوی اصلاح کند که از مجازات شدید مهاجمی که به دو مسجد در این کشور حمل کرده، مطمئن شود.

اردوغان در این تجمع اظهار کرد: شما اینجا چه کار داشتید؟ ما کاری با شما نداشتیم، چرا تمام این راه را تا اینجا آمدید؟ تنها دلیل این اقدام این است که ما مسلمانیم و آنان مسیحی.

اردوغان پیش از این نیز اظهار کرده، هر کسی که با عقاید ضداسلامی پا به ترکیه بگذارد، با کفن بازگردانده خواهد شد؛ "مانند پدربزرگ‌هایشان" در نبرد گالیپولی در جنگ جهانی اول.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این بیانات اردوغان اما انتقادات شدیدی را از سوی اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا به دنبال داشته است. موریسون سفیر ترکیه را احضار و درخواست کرده که اردوغان گفته‌های خود را پس بگیرد. دولت استرالیا همچنین هشداری را درباره سفر به چناق‌قلعه، جایی که نبرد گالیپولی در آن صورت گرفت، منتشر کرده است.

نخست وزیر استرالیا گفته است، اگر اردوغان حرف‌های خود را پس نگیرد، "همه گزینه‌ها روی میز خواهند بود".

سفیر ترکیه نیز گفت‌وگویش با نخست وزیر استرالیا را "بی‌پرده" توصیف کرد.

هر ساله صدها تن از نیوزیلند و استرالیا به چناق‌قلعه سفر می‌کنند تا یاد کشته‌شدگان نبرد گالیپولی را گرامی بدارند.

موریسون به خبرنگاران گفت: بیاناتی از سوی رییس جمهور ترکیه مطرح شده که من آن‌ها را برای استرالیایی‌ها به شدت توهین‌آمیز می‌دانم که در شرایط حساس فعلی بسیار بی‌ملاحظه بیان شده‌اند. این گفته‌ها توهین آمیز هستند زیرا به یاد سربازان ارتش مشترک استرالیا و نیوزیلند در جنگ جهانی اول توهین می‌کنند.

نخست وزیر استرالیا همچنین خاطرنشان کرد که حرف‌های اردوغان تعهد کمال آتاترک را درباره اینکه دفن شدگان در ترکیه با آرامش در این خاک آرام خواهند گرفت، نقض می‌کند.

وی افزود: من بهانه‌هایی که برای این اظهارات بیان شده را نمی‌پذیرم.

به گفته موریسون، سفیر استرالیا در ترکیه نیز امروز با اعضای دولت اردوغان دیدار خواهد کرد.

اردوغان از چند روز قبل، از ویدئوی کشتار مسلمانان نمازگزار در دو مسجد در نیوزیلند در تجمع‌های انتخاباتی‌اش استفاده کرده است. این اقدام با وجود تلاش‌های نیوزیلند برای جلوگیری از انتشار ویدئوهای این حمله هولناک صورت گرفته است.

حزب اپوزیسیون ترکیه نیز از این اقدام اردوغان انتقاد کرده و او را به نمایش این ویدئو "به خاطر کسب سه چهار رای" در انتخابات متهم کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در همین حال، جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند اعلام کرده، وینستون پیترز، وزیر امورخارجه این کشور امروز (چهارشنبه) به ترکیه سفر می‌کند تا "مخالفت" نیوزیلند با اظهارات اردوغان را ابراز کند.

نخست وزیر نیوزیلند گفته است، وزیر امور خارجه کشورش در این سفر به دنبال شفاف سازی اضطراری خواهد بود.

پیترز پیش از این گفته است، نمایش ویدئوی این حمله می‌تواند شهروندان نیوزیلند در خارج از این کشور را به خطر بیندازد.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین