|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۲۵۴۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
بودجه ما از طریق ستاد اجرایی فرمان امام تامین می‌شود و عمده منابع ما از همین محل است و به آن معنا شرکت‌داری نمی‌کنیم و در شرکت‌های بزرگ حضور نداریم. در شرکت‌های متوسط تا ۴۹ درصد سهام، حضور داریم و بعد از مدتی نیز از این شرکت‌ها خارج می‌شویم.
 بنیاد برکت در سال ۱۳۸۶ از سوی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) تاسیس شد تا به عنوان مجموعه‌ای برای توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی و انجام ماموریت عام المنفعه در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته فعالیت کند.

 بنیاد برکت  در حوزه‌های وسیعی به منظور خدمت به محرومان و نقاط کمتر توسعه یافته فعالیت دارد که از جمله آنها می‌توان به توسعه خدمات بیمه‌ای، ساخت مراکز فرهنگی اجتماعی، ساخت بیمارستان، ساخت مدرسه، انجام امور زیربنایی و توانمندسازی اقتصادی اشاره کرد. با مدیرعامل بنیاد برکت درباره چگونگی نظارت بر عملکرد، روند فعالیت‌ها و اجرای طرح‌های پیش رو، حضور در طرح‌های بنگاه محور و توسعه اشتغال در مناطق محروم و در نهایت محرومیت زدایی از چهره کشور گفت‌وگویی انجام دادیم.

سعید جعفری در ابتدا در پاسخ به اینکه بودجه بنیاد برکت از کجا تامین می‌شود و آیا در شرکت‌های بزرگ حضور دارد؟ گفت: بودجه ما از طریق ستاد اجرایی فرمان امام تامین می‌شود و عمده منابع ما از همین محل است و به آن معنا شرکت‌داری نمی‌کنیم و در شرکت‌های بزرگ حضور نداریم. در شرکت‌های متوسط تا ۴۹ درصد سهام، حضور داریم و بعد از مدتی نیز از این شرکت‌ها خارج می‌شویم.

وی درباره درآمدهای اختصاصی بنیاد برکت نیز گفت: اگر درآمد اختصاصی وجود داشته باشد حاصل از فروش سهام تا ۴۹ درصدی در شرکت‌هایی است که با آنها شراکت داریم. البته آنجا هم سودی حاصل نمی‌شود چون رویکرد اجتماعی و حمایتی داریم و تلاش می‌کنیم ارزش پولمان حفظ شود. ما شراکت می‌کنیم و اصل بر این است که امانتی که ستاد به عنوان منابع در اختیار ما قرار می دهد حفظ کرده و بتوانیم به کارهای بنیاد کمک کنیم.

مدیرعامل بنیاد برکت با بیان اینکه بودجه ما برای سال ۹۸ حدود ۳,۸۰۰ میلیارد تومان است گفت: این بودجه شامل تسهیلات بانکی و اعتبارات تخصیصی از سود ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) می‌شود.

چگونگی نظارت بر بودجه و عملکرد بنیاد برکت

وی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی نظارت بر بودجه و عملکرد بنیاد برکت اظهار کرد: تمام مجموعه‌های زیرنظر ستاد و دفتر مقام معظم رهبری به صورت چندجانبه نظارت و حسابرسی می‌شوند. به عنوان نهاد رسمی ثبت شده‌ای که در چارچوب قانونی فعالیت می‌کنیم، به‌طور مرتب سالانه دو مرتبه حسابرسی می‌شویم؛ حسابرسی میان‌دوره و پایان دوره که توسط مؤسسه حسابرسی «مفید راهبر» انجام می‌شود. این مؤسسه وابسته به معاونت نظارت دفتر مقام معظم رهبری است. مجموعه‌ای حرفه‌ای و مستقل که مورد تایید سازمان حسابرسی، بورس و … است.

مدیرعامل بنیاد برکت ادامه داد: حسابرسی مالیاتی و حسابرسی بیمه‌ای نیز انجام می‌شود و علاوه بر اینها خود ستاد نیز در ارکان نظارتی که دارد از طریق برنامه پنج ساله و برنامه‌های سالیانه و بودجه‌های سنواتی چارچوب‌ها و منابع و مصارف را مشخص می‌کند. اجازه کوچک‌ترین تخطی از مصوبات بودجه و هزینه‌کرد خارج از چارچوب را نداریم. به عنوان مثال اگر بودجه‌ای برای مدرسه‌سازی تخصیص داده شده حتماً باید با آن مدرسه بسازیم و اجازه جابه‌جایی در آنها را نداریم.

کلیه شرکت‌های تابعه ستاد اجرایی فرمان امام مکلف به پرداخت مالیات

جعفری با بیان اینکه در زیرمجموعه‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) قانون‌مداری، انضباط مالی و مدیریت فراگیر که اقدامات را با برنامه‌ها و ضوابط تطبیق دهد حاکم است، عنوان کرد: علاوه بر این‌ها ستاد اجرایی هم مؤسسه حسابرسی به نام «خدمات مالی بصیر» دارد که آن هم در تمام ارکان از جمله حسابرسی داخلی در طول سال به صورت مستمر نظارت و گزارش‌دهی به هیئت مدیره‌ها دارد.

وی با اشاره به اینکه بنیاد برکت و هیچ نهادی در مجموعه ستاد اجرایی و شرکت‌های تابعه معاف از مالیات نیستند گفت: همه شرکت‌های ما مکلف به پرداخت مالیات هستند و به تعبیر رییس سازمان مالیاتی کشور، ستاد در ادای تکالیف مالیاتی جزو خوش‌حساب‌هاست و دیون و بدهی به سازمان امور مالیاتی ندارد.

وضعیت طرح‌های برکت در شرایط تحریمی

جعفری در پاسخ به اینکه آیا طرح‌های بنیاد برکت در شرایط اخیر اقتصادی با مشکل در اجرا روبه‌رو نشده‌اند، اظهار کرد: نمی‌شود گفت که همه طرح‌های اقتصادی صددرصد و بدون مشکل به نتیجه می‌رسند. طرح‌هایی هم داشته‌ایم که با مشکلاتی روبه‌رو بوده‌اند. اساساً سرمایه‌گذاری همراه با ریسک است اما چون منابع ما محدود است و اساساً به محرومان تعلق دارد، تلاش می‌کنیم ارزش‌آفرینی کرده و به ریسک سرمایه‌ها توجه داریم و جایی سرمایه‌گذاری می‌کنیم که از بازگشت سرمایه مطمئن شویم.

مدیرعامل بنیاد برکت افزود: درست است که کشور در شرایط تحریمی قرار دارد اما مهم این است که اراده داشته باشیم و در این شرایط کار کنیم. معتقد نیستم که نمی‌توان کار کرد و این بد است که دست روی دست بگذاریم و شرایط تحمیلی مانع از کار شود. ما باید غالب بر شرایط باشیم و با مشارکت و حضور همه‌جانبه مردم و در واقع مردمی کردن اقتصاد کارها را پیش ببریم. این توان را داریم و در دوران جنگ تحمیلی هم تجربه‌اش کردیم و به پیروزی و موفقیت رسیدیم. اگر بخواهیم بنشینیم و بگوییم نمی‌شود کاری کرد به معنای تسلیم شدن در برابر دشمن است که خب نتیجه آن زیبنده ملت سرافزار ما نیست.

وی ادامه داد: باید ببینیم دشمن از کجا دارد ما را هدف قرار می‌دهد؟ دشمن روی اعتماد، سرمایه اجتماعی و باورهای مردم دست گذاشته است. ما باید در حق مردم به درستی تدبیر و تلاش کنیم زیرا آنها از ما دویدن، تلاش کردن و درک مسائل را می‌خواهند، نه اینکه منفعل باشیم و انفعالی عمل کنیم.

جعفری ضمن اعلام اینکه مهم‌ترین برنامه سال آتی ما ایجاد ۱۸ هزار شغل مستقیم در مناطق محروم و روستایی است، گفت: در بنیاد برکت کلاً ۴۰ نفر هستیم و یکی از دلایل موفقیت ما همین چابک بودن است.

مدیرعامل بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) افزود: امیدواریم دهه پنجم انقلاب دهه رفع تمام محرومیت‌ها به معنای واقعی از کشور باشد که در نتیجه نگاه اصولی، هماهنگ و هم‌افزایی همه مجموعه‌های مسئول در حوزه محرومیت‌زدایی اتفاق می‌افتد.

وی در ادامه به معرفی اقدامات جاری و برنامه‌های بنیاد برکت پرداخت و با بیان اینکه عمده‌ترین مأموریت بنیاد برکت به عنوان زیرمجموعه‌ای از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، اشتغال‌زایی است گفت: بنیاد برکت در قالب سه الگو و مدل، کار توانمندسازی اقتصادی مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته را انجام می‌دهد. کار اقتصادی نه به معنای سود و درآمدزایی، بلکه کمک به توسعه اشتغال در مناطق محروم.

وی افزود: در واقع ماهیت کار، توانمندسازی اقتصادی است و اساس و پایه وجودی بنیاد برکت کمک به مناطق محروم برای خروج از مسیر محرومیت است.

شراکت در واحدهای تولیدی تا ۴۹ درصد سهام / تصدی‌گری نمی‌کنیم

مدیرعامل بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با بیان اینکه بنیاد برکت تلاش می‌کند تا افرادی که در مناطق محروم زندگی می‌کنند به سطح بهتری از معیشت دست یافته و میزان دسترسی‌شان به امکانات و منابع لازم برای زندگی افزایش یابد، اظهار کرد: نوع اول فعالیت‌های بنیاد برکت الگوی توانمندسازی اقتصادی و اشتغال‌زایی بنگاه‌محور است و این روش از اوایل شکل‌گیری بنیاد در آذرماه سال ۱۳۸۶ مورد استفاده قرار گرفته است. براساس آن بنگاه‌های تولیدی ایجادی، تکمیلی یا توسعه‌ای و کارآفرینانی که در مناطق محروم صاحب بنگاه هستند ولی به سرمایه در گردش برای راه‌اندازی و توسعه نیاز دارند تا بتوانند خود را در چرخه فعالیت حفظ کنند در ذیل این طرح قرار می‌گیرند.

جعفری ادامه داد: فرآیند ورود ما به این شرکت‌ها، مشارکتی است و در واقع ما شریک کارآفرینان می‌شویم. این واحدها، عمدتاً واحدهای متوسط تولیدی هستند و بنیاد هم در کنار شرکا، آورده‌ای می‌آورد تا ۴۹ درصد در سهام این شرکت‌ها شریک شود و در عرصه تولید و ایجاد اشتغال حضور یابد.

وی تأکید کرد: البته در این مدل، در امور اجرایی دخالت نمی‌کنیم و اساساً از کار تصدی‌گری اجتناب داریم. ما سعی می‌کنیم با امکانات مالی، پشتیبانی و آموزشی به این واحدها برای ادامه فعالیت کمک کنیم. در هیئت مدیره شرکت، یک نفر را به عنوان نماینده و عضو موظف یا غیرموظف قرار می‌دهیم که صرفاً به عنوان عضو هیئت مدیره در راهبری عالی شرکت حضور داشته باشد.

مدیرعامل بنیاد برکت دوره حضور این بنیاد در شرکت‌ها را سه تا پنج سال دانست و گفت: سعی می‌کنیم در فاصله سه تا پنج سال پس از ثبات در تولید و اشتغال، از این شراکت خارج شویم. ما سهام خودمان را به ارزش کارشناسی روز در اختیار این شرکت‌ها می‌گذاریم و یا با توافق همدیگر به شخص ثالث دیگری واگذار می‌کنیم.

جعفری با بیان اینکه مشارکت ما در بدو ورود نیز با ارزش‌گذاری کارشناس رسمی همراه است گفت: در زمان خروج نیز سعی می‌کنیم با نگاه واقع‌بینانه در جهت حمایت از اشتغال و تولید، سهل‌ترین شرایط را برای واگذاری سهام خود به شرکا در نظر بگیریم. این نوع شراکت، شراکتی اسلامی بوده و متمایز با نوع شراکتی است که معمولاً بانک‌ها و مؤسسات مالی دارند.

وی ادامه داد: مشارکت و تأمین مالی ما فقط در راستای کمک به کارآفرینی، افزایش تولید و اشتغال است تا نیروی کار محلی بتواند به معیشت پایدار برسد.

افزایش رشته فعالیت‌های اشتغال روستایی اجتماع محور به ۲۰ مورد در سال آتی

مدیرعامل بنیاد برکت نوع دوم فعالیت‌های اشتغال‌زایی و توانمندسازی اقتصادی بنیاد برکت را مدل اجتماع‌محور دانست و گفت: در مدل اول با کارآفرینان دارای ۱۰۰ تا ۲۰۰ مورد اشتغال یا بیشتر مشارکت داریم و به حفظ ظرفیت یا پویایی اشتغال در مناطق محروم کمک می‌کنیم اما در مدل توانمندسازی اقتصادی اجتماع‌محور که برگرفته از مدل توسعه روستایی برکت است و چند زیرمدل از جمله، «آسمان» (آیین‌نامه‌ی سرمایه‌گذاری مردمی و اشتغال نیروی انسانی)، «سحاب» (سرمایه‌گذاری حمایتی اشتغال‌زایی برکت)، «آفتاب» (آیین‌نامه‌ی فقرزدایی و توان‌افزایی برکت) دارد، تمرکز ما روی واحدهای تولیدی کوچک‌تر در حد کارگاه‌ها و مشاغل خرد و خانگی است.

جعفری با بیان اینکه در واقع آحاد جامعه هدف را مدنظر داریم نه صرفاً مشارکت با کارآفرینان را، عنوان کرد: در برخی مناطق محروم شرایط شکل‌گیری و ایجاد واحدهای تولیدی متوسط و بزرگ وجود ندارد؛ یا منابع سرمایه جمع نمی‌شود یا سرمایه‌گذاری وجود ندارد و به هر دلیل تأمین منابع به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم و مشکلات عدم توسعه انسانی در برخی مناطق محروم سخت است.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم منطقه را در شرایط فقر و محرومیت نگه داریم. تجربه جهانی در این حوزه این است که با رویکرد معیشت‌محوری به سراغ اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی که محیط اجتماع‌محور دارند برویم و اساساً تک‌تک آحاد جامعه فعلی را پوشش دهیم نه صرفاً یکی دو کارآفرین را بخواهیم پوشش دهیم.

تهیه اطلس مناطق محروم در بنیاد برکت

مدیرعامل بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با بیان اینکه از قبل اطلسی از مناطق محروم در کمیته تحقیق و توسعه این بنیاد تهیه شده است گفت: ما در مناطق هدف حضور می‌یابیم و پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های آن مناطق را شناسایی کرده و براساس شناختی که روی ظرفیت‌ها پیدا می‌کنیم نسبت به تدوین و تنظیم برنامه‌ای برای اشتغال‌زایی در آن مناطق اقدام می‌کنیم.

جعفری افزود: در مدل اجتماع‌محور رشته فعالیت‌هایی را تنظیم و چارچوب‌سازی کردیم، به عنوان مثال مشخص کردیم برای اینکه یک واحد دامی سبک در حد یک خانوار شکل بگیرد باید چه اتفاقاتی بیفتد؟ چه الزامات و پیش‌نیازها و زیرساخت‌هایی لازم دارد؟. اگر کسی با این مباحث آشنایی نداشته باشد می‌تواند با مطالعه این طرح یک واحد دامی سبک را راه‌اندازی کند. زنبورداری، فرش‌بافی و ایجاد نیروگاه خورشیدی خانگی نیز از دیگر رشته فعالیت‌های مدنظر است.

وی با بیان اینکه امسال ۱۲ رشته فعالیت را تدوین و طراحی کردیم که در سال آینده به ۲۰ مورد خواهد رسید گفت: بسته به پتانسیل مناطق مختلف کشور می‌توانیم یک سری رشته فعالیت تعریف کنیم. می‌توانیم در منطقه‌ای کار زنبورداری و در جای دیگر پرورش دام سبک را انجام داد.

مدیرعامل بنیاد برکت تأکید کرد: منطقه، برای ما محور است و در هر منطقه می‌توان چند محصول را در سبد فعالیت اقتصادی قرار داد و زمینه اشتغال را فراهم کرد.

جعفری با بیان اینکه یک فرد می‌تواند با ملاحظه این مجموعه رشته فعالیت‌ها، از صفر تا صد یک فعالیت را به‌دست بگیرد گفت: البته ما در این مجموعه‌ها دنبال اهداف دیگری از جمله استاندارد کردن کار، کیفی سازی فرآیند اجرای کار، کمک به مدیریت و عملی کردن آن هستیم. به عنوان مثال، ممکن است جایی دام سبک پرورش یابد اما بهره‌وری پایین باشد که ما تلاش می‌کنیم با اجرا کردن این مدل، بهره‌وری را افزایش دهیم. در واقع یک کار علمی اتفاق می‌افتد تا بتوانیم پس از اجرا، یک محصول با کیفیت داشته باشیم که منجر به ماندگاری و پایداری شغل و معیشت شود.

طرح سحاب؛ مشارکت در مشاغل خرد و خانگی

وی در ادامه سه زیر مدل الگوی توانمندسازی اقتصادی اجتماع‌محور را معرفی کرد و گفت: در طرح «سحاب» (سرمایه‌گذاری حمایتی اشتغال‌زایی برکت)، معمولاً خانوار را مدنظر قرار می‌دهیم؛ به عنوان مثال، طرح پرورش یک واحد دام سبک با ۲۵ رأس گوسفند را برای یک خانوار اجرایی می‌کنیم. بخشی از کار را نیز بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه برعهده گرفته است.

طرح آسمان؛ مشارکت در سطح گروه

مدیرعامل بنیاد برکت ادامه داد: در سطح بالاتر توانمندسازی اجتماعی را دنبال می‌کنیم و گروه‌ها را در قالب مدل «آسمان» (آیین‌نامه‌ی سرمایه‌گذاری مردمی و اشتغال نیروی انسانی) شکل می‌دهیم. این گروه‌ها ۱۵ تا ۲۰ نفره هستند و هدف ما این است که گروه‌های انسانی را توانمند و فعال کنیم تا بتوانند با یکدیگر تشریک مساعی داشته و در جهت حل مسائل خودشان اقدام کنند.

جعفری با بیان اینکه در طرح سحاب خود فرد توانمند است و کاری را راه‌اندازی می‌کند و ما به او کمک می‌کنیم، گفت: اما در مدل آسمان سطح اجتماعی بالاتر می‌رود و گروه‌ها صندوق خرد مالی دارند و منابع خود را در آنجا جمع‌آوری می‌کنند، بنیاد برکت هم در قالب آیین‌نامه‌هایی که وجود دارد مبالغی را سپرده‌گذاری می‌کند تا این افراد بتوانند توانمند شده و کار را شروع کنند.

طرح آفتاب؛ مشارکت در سطح منطقه

وی ادامه داد: در زیر مدل سوم اجتماع‌محور، طرح «آفتاب» (آیین‌نامه‌ی فقرزدایی و توان‌افزایی برکت) را داریم که در سطح شبکه منطقه است و زنجیره را کامل می‌کند.

مدیرعامل بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) سومین روش توانمندسازی اقتصادی مناطق محروم از سوی بنیاد برکت را مدل تسهیلات‌محور دانست و گفت: هزینه‌های مالی و منابعی که بانک‌ها دارند در این طرح مورد توجه است و قراردادی بین معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و بانک پارسیان منعقد شده و از این طریق منابع بانکی به افراد و کارگاه‌های خرد تا سقف دو میلیارد تومان داده می‌شود و نتیجه آن قطعاً اشتغال‌زایی است.

جعفری در ادامه به میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این سه طرح پرداخت و گفت: در بخش بنگاه‌محور تاکنون ۶,۵۰۰ میلیارد تومان برای مشارکت در ۳۴۵ طرح توانمندسازی اقتصادی، سرمایه‌گذاری انجام شده و از ۲۱۵ طرح از این طرح‌ها خارج شده‌ایم. در راستای مدل اجتماع‌محور از یک سال گذشته تاکنون ده هزار طرح اشتغال‌زایی به اجرا درآمده و میزان سرمایه‌گذاری در این بخش ۷۶۵ میلیارد تومان است و به ازای آن ۴۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده‌ایم.

وی افزود: در مدل تسهیلات‌محور نیز در سال جاری برای ۱۲۹ طرح ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و به ازای آن ۳۲۰۰ فرصت شغلی ایجاد شده است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین