|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۲۵۳۵۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۹
قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال ۲۰۱۸ ایران دارای ۵۲۶۶۴ مقاله بوده است گفت: در سال ۲۰۱۸، ۲.۱۶ درصد از تولید علم دنیا سهم ایران بوده است‌.
 قائم مقام معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال ۲۰۱۸ ایران دارای ۵۲۶۶۴ مقاله بوده است گفت: در سال ۲۰۱۸، ۲.۱۶ درصد از تولید علم دنیا سهم ایران بوده است‌.

به گزارش ایسنا دکتر شاهین آخوندزاده در چهارمین همایش بررسی شیوه‌های دستیابی به مرجعیت علمی گفت: در سال ۱۹۷۸ فقط ۰.۱۵ درصد تولید علم دنیا سهم ایران بوده است. در حال حاضر بیش از ۹۰۰ محقق در رشته‌های علوم پزشکی داریم که H- Index بالای ۱۵ دارند و این آمار دو برابر میزان مشابه در کشور ترکیه است. هم از نظر تعداد مقاله و هم استنادات در سال ۲۰۱۸ کشور اول منطقه هستیم.

وی افزود: ۱۴۵ هزار دانشجوی phd در حال حاضر در ایران داریم که سهم وزارت بهداشت حدود ۵ هزار دانشجو است. همیشه در بحث چاپ مقالات ۵ تا ۲۰ درصد مقالات ایرانی اسیر مسائل سیاسی می‌شود. بدلیل تحریم‌های علمی توسعه مجلات را شتاب دادیم و درحال حاضر ۴۳۰ مجله علمی متعلق به وزارت بهداشت است و همچنین وزارت علوم دارای ۱۳۸۰ مجله است که برخی از این مجلات فاقد استاندارد‌های لازم هستند. این توسعه کمی مجلات به ما ضرر زده است‌.

کیت‌های آزمایشگاهی را کولبر‌ها می‌آورند

استاد گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه تربیت دانشجوی بدون کیفیت و در نهایت چاپ مقالات نازل در داخل و خارج از کشور از دیگر چالش هاست به کمبود اعتبارات پژوهشی اشاره کرد و افزود: با این اعتبارات پژوهشی با اطراف نمی‌توان رقابت کرد. توجهی به اعتبارات پژوهشی در کشور نمی‌شود و این کار ما را سخت می‌کند. همچنین کاهش ارزش پول ملی، در دو سه سال آینده مشکلات جدی برای ما ایجاد می‌کند.

وی افزود: نتیجه تحریم‌های مالی علمی این است که کنگره‌های علمی را نمی‌توانیم شرکت کنیم مقاله نمی‌توانیم سابمیت کنیم و کیت نمی‌توانیم بخریم. الان شنیده‌اید که کیت‌های آزمایشگاهی را قرار است کولبرها برای ما بیاورند.

آخوندزاده در پایان با طرح این پرسش که چرا ما اصرار داریم بدون زیرساخت و امکانات علمی دانشجوی phd بگیریم گفت: ما دچار خودشیفتگی بابت دستاورد‌ها نمی‌شویم ولی به آنچه که در این ۴۰ سال به دست آوردیم مفتخریم و مشکلات را به تدریج حل می‌کنیم. از نظر تعداد مقالات و استناد‌ها کشور اول منطقه در سال ۲۰۱۸ بودیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین