|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
کد خبر: ۲۵۲۸۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۳
نمایندگان مجلس با پیشنهادی مخالفت کردند که بر اساس آن قرار بود به هر ایرانی روزانه یک لیتر بنزین داده شود.
 نمایندگان مجلس با پیشنهادی مخالفت کردند که بر اساس آن قرار بود به هر ایرانی روزانه یک لیتر بنزین داده شود.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت عصر امروز(شنبه) مجلس و در جریان بررسی جزئیات بودجه ۹۸ در بخش درآمدی وارد بررسی تبصره ۱۴ مربوط به یارانه‌ها شدند که در زمان بررسی این بند، امیرآبادی فراهانی نماینده قم پیشنهادی را مطرح کرد که بر اساس آن در روز به هر ایرانی یک لیتر بنزین داده شود.

این پیشنهاد ۵۳ رأی موافق، ۱۴۷ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۷ نماینده حاضر در مجلس را کسب کرد که این رأی نشان دهنده مخالفت مجلس با این پیشنهاد است.

در توضیح این پیشنهاد، امیرآبادی گفت: اگر به هر ایرانی روزانه یک لیتر سهمیه بنزین داده شود یعنی در روز ۸۰ میلیون لیتر بنزین به قیمت ۱,۰۰۰ تومان داده می‌شود که تورم زا نخواهد بود و دولت می‌تواند مابه التفاوت ۸۰ تا ۱۰۵ میلیون لیتر تولیدی در روز را به قیمت آزاد یعنی ۳,۰۰۰ تومان بفروشد.

وی افزود: با زیرساخت‌هایی که شرکت پخش و پالایش و بانک‌ها آماده می‌کنند کسانی که از بنزین خود استفاده نمی‌کنند قیمت ریالی آن را دریافت خواهند کرد. در حال حاضر کسانی هستند که دو یا سه ماشین دارند اما در مقابل، افراد تحت پوشش کمیته امداد ماشین ندارند. با این طرح این افراد درآمدی را کسب خواهند کرد. دولت هم از مازاد درآمد حاصله می‌تواند برای تاکسی‌ها، وانت بارها و جایگاه‌های CNG و اشتغال هزینه کند. این کار برای شرایط اقتصادی موجود بسیار خوب است.

این عضو هیأت رئیسه مجلس تاکید کرد که این پیشنهاد در مرکز پژوهش‌های مجلس و اندیشکده دانشگاه شریف مورد بررسی قرار گرفته است.

علی اصغر یوسف نژاد نایب رئیس کمیسیون تلفیق به عنوان مخالف این پیشنهاد گفت: این کار یعنی سیاست گذاری در سال آینده که درست نیست. چون بودجه برای یک سال است و اگر سال ۹۹ این موضوع تصویب نشود پیامدهایی خواهد داشت. از طرف دیگر زیرساخت‌ها برای شناسایی افراد درست نشده است.

وی با بیان اینکه دولت اختیار این کار را دارد، گفت: نباید در شب عید چنین مشکلاتی را به مردم تحمیل کنیم کما اینکه این موضوع باعث افزایش قاچاق بنزین خواهد شد و منجر به بی انضباطی در کشور می‌شود.

محمدعلی وکیلی به عنوان موافق این پیشنهاد گفت: در شرایط فعلی این پیشنهاد مطلوب است و منجر به گرانی و تورم هم نمی‌شود. باعث می‌شود که اگر قیمت بنزین هم افزایش پیدا کرد فشاری بر طبقات جامعه وارد نشود. کسانی هستند که وسیله نقلیه ندارند و با این پیشنهاد قیمت ریالی بنزین در روز از طریق کارت‌های اعتباری به آنها داده می‌شود.

پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه با اعلام مخالفت دولت با این پیشنهاد گفت: دولت موافق افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی است ولی با این توجیه که به بخش تولید داده شود نه اینکه پول آن را به مردم دهیم. در سازمان برنامه ۲۰ سناریو درباره قیمت بنزین وجود دارد که این یکی از این سناریوها بود ولی چرا سایر سناریوها مورد توجه قرار نگرفت.

مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق هم با اعلام مخالفت این کمیسیون گفت که این موضوع درست نیست و باعث فشار به مردم می‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین