|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۴
کد خبر: ۲۵۱۴۷۰
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱
یکی از منابع دولتی با اشاره به این مساله که انتخابات بر شکست رأی‌گیری بودجه اثر می‌گذارد و جریانی از اخبار مثبت را به همراه خواهد داشت، گفت: ایده این است؛ برگزاری انتخابات زودهنگام همزمان با شکست رأی‌گیری برای بودجه را اعلام کنیم.
 دولت اقلیت سوسیالیست اسپانیا قصد دارد تا انتخابات زودهنگام برگزار کند.

 به نقل از خبرگزاری رویترز، این تصمیم پس آن گرفته می‌شود که دولت احتمالاً در رأی‌گیری امروز (چهارشنبه) برای بودجه در نتیجه عدم تمایل برای مذاکره با دولت خودمختار کاتالونیا شکست می‌خورد.

دو حزب کوچک حامی استقلال کاتالونیا که تصویب بودجه دولت به رأی آنها بستگی دارد، تاکنون به این بودجه روی خوش نشان نداده و آن را رد کرده‌اند.

آنها گفته‌اند، برای گفتگو با دولت تا زمان رأی‌گیری برای بودجه آماده‌اند اگر که دولت به آنها قول دهد درباره حق خودمختاری کاتالونیا مذاکره کند اما این حق از سوی قانون اساسی اسپانیا منع شده است.

ماریا خسوس مونته‌رو، وزیر بودجه اسپانیا به پارلمان گفت که دولت بابت تصویب بودجه به کسی باج نمی‌دهد.

وی هشدار داد که کاتالونیا یک بودجه دست و دلبازانه و خوب را برای منطقه از دست می‌دهد و ادامه داد: اگر به دنبال خودمختاری هستید، باید بگویم که دیگر بودجه‌ای در کار نیست.

منابع دولتی و حزب سوسیالیست اسپانیا گفته که زمان برای برگزاری انتخابات زودهنگام هنوز تعیین نشده اگرچه تاریخ ۱۴ آوریل سال ۲۰۱۹ زمان احتمالی خواهد بود چون پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا به دنبال برگزاری هرچه سریع‌تر انتخابات برای بسیج رأی دهندگان چپ گرا در مقابل تهدید روی کار آمدن راست‌ها است.

سوسیالیست‌ها در نظرسنجی‌ها پیشرو هستند و این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آنها ۳۰ درصد آرا را در اختیار دارند اما دو حزب اصلی راست میانه با هم بیش از ۳۰ درصد را دارند. در آندلس نیز این دو حزب موفق شدند با کمک حزب راست افراطی "Vox" سال گذشته میلادی سوسیالیست‌ها را از صحنه بیرون کنند.

یکی از منابع دولتی با اشاره به این مساله که انتخابات بر شکست رأی‌گیری بودجه اثر می‌گذارد و جریانی از اخبار مثبت را به همراه خواهد داشت، گفت: ایده این است؛ برگزاری انتخابات زودهنگام همزمان با شکست رأی‌گیری برای بودجه را اعلام کنیم.

یکی از مقام‌های ارشد در حزب سوسیالیست هم تأیید کرد اعلام برگزاری انتخابات زودهنگام احتمالاً خیلی سریع اتفاق می‌افتد. احتمالاً همزمان با پایان رأی گیری برای بودجه این خبر اعلام می‌شود.

تنش‌ها بار دیگر بین مادرید و بارسلون از همان نخستین روز مذاکرات بر سر بودجه با آغاز محاکمه ۱۲ تن از رهبران جدایی طلب کاتالونیا در مادرید بالا گرفته است.

فران بل، یکی از اعضای حزب PDeCat کاتالونیا گفت: اگر بودجه‌ای در کار نباشد، این خطای احزاب حامی استقلال کاتالونیا نیست. این مساله به این دلیل است که شما فکر می‌کنید از برگزاری انتخابات زودهنگام نفع می‌برید.

یوآخیم تورا، رئیس دولت منطقه‌ای کاتالونیا به خبرنگاران گفته که حق تعیین سرنوشت از طریق برگزاری یک رفراندوم بخشی از گفتگو با دولت مادرید است.

نخست وزیر اسپانیا نیز گفته که انتظار دارد قانونگذاران جناح راست و حامی استقلال کاتالونیا علیه این بودجه رأی دهند و ادامه داد: آنها یک چیز واحد را می‌خواهند؛ یک کاتالونیای دچار تفرقه و یک اسپانیای جدا شده.

منابع اعلام نکرده‌اند که سانچز چه زمانی برگزاری انتخابات زودهنگام را اعلام می‌کند.

سوسیالیست‌های او کمتر از یک چهارم از کرسی‌های مجلس سفلی را دارند و گمانه زنی‌ها درباره اینکه آیا این حزب می‌تواند دوره خود را تمام کند، وجود دارد.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین