|
|
امروز: يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۱
با کسب بازدهی 7/5 درصدی در نیمه نخست سال
کد خبر: ۲۵۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۰
گروه بورس- هدیه لطفی: سرمایه‌گذاران و فعالان فرابورس بر خلاف معامله‌گران در بورس اوراق بهادار، نیمه نخست سال را با شادی و کسب سود بالا سپری کردند، به طوری‌که فرابورس توانست با 15 واحد درصد اختلاف بازدهی نسبت به بورس در نیمه نخست سال جاری نه تنها از اين بازار پیشی بگیرد بلکه در صدر تمامی بازارهای سرمایه گذاری جز بازار پول قرار گیرد و سود 7/5درصدی را در نیمه نخست سال به نمایش گذارد؛ در این مدت بورس زیان 3/9 درصدی را به ثبت رسانده است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، فرابورس در نیمه‌نخست سال جاری، شاهد رونق چشمگیری در تمامی مبادلات خود بود، به طوری‌که حجم و ارزش کل معاملات این بازار به ترتیب با 45 درصد و 63 درصد افزایش در مقایسه با دوره مشابه سال قبل روبه‌رو شد و در مجموع دادوستد حدود 5/24 میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش 180 هزار و 436 میلیارد ريال در سامانه معاملاتی بازار به ثبت رسید.
در این مدت بیشترین حجم معاملات به مبادلات بازار پایه با دادوستد بیش از 15میلیارد برگه اختصاص یافت؛ بازار اول با مبادله 3 میلیارد سهم، بازار دوم با 1/7 میلیارد سهم، بازار سوم با 8/1 میلیارد سهم و بازار ابزارهای نوین مالی نیز با جابه‌جایی 126میلیون برگه به ترتیب در رتبه‌های دوم تا پنجم قرار گرفتند. افزون بر این بیشترین ارزش معاملات نیز به بازار ابزارهای نوین مالی با دادوستد 8/73 هزار میلیارد ريالی تعلق گرفت که این بازار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از رشد 126 درصدی ارزش معاملات برخوردار شده است. بازار سوم نیز با معاملات 3/40 هزار میلیارد ريالی در رتبه بعدی قرار گرفت؛ در این مدت ارزش معاملات بازار اول و دوم نیز به ترتیب معادل 5/10 و 3/31 میلیارد ريال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش مواجه شد. این در حالی است که ارزش معاملات بازار پایه با رشد قابل توجه 339 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از 24 هزار میلیارد ريال رسید. در نهایت ارزش بازار فرابورس در 6 ماه نخست سال با 20 درصد کاهش مواجه شد و در پایان شهریور ماه به رقم 935 هزار و 283 میلیارد ريال رسید که ارزش بازار اول معادل 8/114 هزار میلیارد ريال، بازار دوم 546 هزار میلیارد ريال، بازار پایه عادی 57 هزار میلیارد ريال، بازار پایه توافقی 153 هزار میلیارد ريال و بازار ابزارهای نوین مالی 3/64 هزار میلیارد ريال بود. افزون بر این محصولات پتروشیمی با در اختیار داشتن 42 درصد از ارزش کل بازار، به عنوان برترین صنعت در این بخش شناخته شد و ارزش بازاری معادل 392 هزار میلیارد ريال را به خود اختصاص داد. فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته ای، فلزات اساسی، بانک‌ها و موسسات اعتباری و واسطه‌گری‌های مالی نیز4 صنعت برتر در این زمینه بودند. این در حالی است که محصولات چوبی، منسوجات و محصولات کاغذی به عنوان کم‌ارزش ترین صنایع در بازار شناخته شدند.
 عملکرد شهریورماه فرابورس
عملکرد بازار فرابورس در شهریور ماه نیز با رونق همراه بود؛ در مجموع این ماه بیش از 5/3میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش 23 هزار میلیارد ريال در 364 هزار مرتبه داد و ستد شد که  در نهایت سرمایه گذاران فرابورسی 1/1درصد سود از این بازار کسب کردند.
بررسی جزئیات عملکرد شهریور ماه حاکی از این است که در بازار اول 732 میلیون سهم به ارزش بیش از 3 هزار میلیارد ريال خرید و فروش شده است که حجم و ارزش این بازار به ترتیب 115 درصد و 176 درصد افزایش را نسبت به شهریور ماه 92 تجربه کرده است.
 این در حالی است که بازار دوم با کاهش در حجم و ارزش روبه‌رو شده است به طوری‌که حجم معاملات با 28 درصد کاهش به 717میلیون سهم و ارزش معاملات نیز با 70درصد کاهش به 3 هزار میلیارد ريال رسید. ارزش معاملات بازار سوم، بازار پایه و بازار ابزارهای نوین مالی نیز به ترتیب معادل 1/2، 7/1 و 1/13 میلیارد ريال بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین