|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۲۴۷۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
اگر آمریکایی‌ها فکر می‌کنند برد موشک‌های روسی فراتر از پیمان INF بوده، آنها باید تصاویر ماهواره‌ای و یا اسناد و مدارک دیگری را ارائه دهند اما تاکنون آنها هیچ سندی به ما ارائه نکرده‌اند.
وزیر امور خارجه روسیه بار دیگر ادعای آمریکا را مبنی بر اینکه مسکو پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد INF را نقض کرده رد و تاکید کرد که واشنگتن هیچ سند و مدرکی در این خصوص ارائه نکرده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جریان دیدار با هایکو ماس، همتای آلمانی‌اش، گفت‌: موشک‌های روسی خارج از برد تعیین شده در پیمان INF پرتاب نشده‌اند.

وی افزود: اگر آمریکایی‌ها فکر می‌کنند برد موشک‌های روسی فراتر از پیمان INF بوده، آنها باید تصاویر ماهواره‌ای و یا اسناد و مدارک دیگری را ارائه دهند اما تاکنون آنها هیچ سندی به ما ارائه نکرده‌اند.

هایکو ماس ضمن اینکه از روسیه خواست تا هر گونه موشکی را که آمریکا مدعی است نقض این پیمان محسوب می‌شود، امحا کند، تاکید کرد: فکر نمی‌کنم هیچ کسی در اروپا بخواهد شاهد آغاز یک رقابت تسلیحاتی جدید باشد.

لاوروف گفت‌: شرکای آمریکایی ما در جریان مکاتبات رسمی به ما گفته‌اند که تصمیم‌شان در خصوص خروج از پیمان INF  نهایی و تغییر ناپذیر است و این به معنای دعوت به پای مذاکره نیست.

روسیه همچنین اعلام کرد که به دنبال رویارویی دریایی میان مسکو و کی‌یف در سال گذشته میلادی موافق است فرانسه و آلمان بر ترافیک کشتیرانی در تنگه کرچ نظارت داشته باشند.

لاوروف گفت‌: آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خواسته بود تا اجازه دهد کارشناسان آلمانی طی یک ماه گذشته به تنگه کرچ اعزام شوند و بعدا درخواست کرد تا ناظران فرانسوی نیز به این هیئت بپیوندند. این اقدام می‌تواند امروز، فردا و هر زمانی صورت بگیرد.

وی افزود: من پیشنهادات مشخصی را در خصوص این هیئت از جانب هایکو ماس دریافت کرده‌ام و مسکو نیز موافق است تا ناظران فرانسوی در این اقدام شرکت داشته باشند.

هایکو ماس گفت‌: این دو کشور هنوز در خصوص تاریخ شروع مامویت این هیئت به توافق نرسیده‌اند اما انتظار دارد این موضوع طی چند هفته‌ آتی روشن شود.

این دیپلمات آلمانی افزود: تحرک کشتی‌ها در تنگه کرچ در حال‌ حاضر آزاد است و این مساله را تمامی طرفین می‌توانند، تایید کنند.

وی همچنین از روسیه خواست تا ۲۴ ملوان اوکراینی را که سال گذشته به همراه کشتی‌هایشان بازداشت کرده، آزاد کند.

اواخر روز جمعه‌ هایکو ماس به کی‌یف سفر و در خصوص این هیئت ناظر با پائولو کلیمکین همتای اوکراینی‌اش مذاکره کرد.

هایکو ماس از روسیه و  اوکراین خواست تا درگیری‌ها در شرق اوکراین را کاهش دهند و گفت‌: فرانسه و آلمان آماده هستند تا با نظارت بر تحرکات کشتیرانی در نزدیکی سواحل کریمه به این جریان کمک کنند.

وی همچنین از عدم پیشرفت در اجرای توافق صلح مینسک با هدف پایان دادن در درگیری‌های شهر اوکراین ابراز تاسف کرد و از کی‌یف نیز خواست تا اقدامات بهتر و بیشتری در مبارزه با فساد انجام دهد، چراکه تاکنون پیشرفت کافی در این زمینه نداشته است.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین