|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۶
کد خبر: ۲۴۵۹۸۲
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۲
یک پایگاه اینترنتی آمریکایی گزارش داد: روسیه در حال استقرار موشک‌های کروز دوربرد با دقت بالا در غرب اقیانوس اطلس است و مقام‌های نظامی آمریکایی می‌گویند این تدبیر به مسکو اجازه می‌دهد واشنگتن و دیگر شهرهای ساحل شرقی آمریکا را با حملات هسته‌ای یا متعارف هدف قرار دهد.
 یک پایگاه اینترنتی آمریکایی گزارش داد: روسیه در حال استقرار موشک‌های کروز دوربرد با دقت بالا در غرب اقیانوس اطلس است و مقام‌های نظامی آمریکایی می‌گویند این تدبیر به مسکو اجازه می‌دهد واشنگتن و دیگر شهرهای ساحل شرقی آمریکا را با حملات هسته‌ای یا متعارف هدف قرار دهد.

به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی فکری بیکن در این مطلب می‌نویسد: مسکو در حال اضافه کردن موشک‌های سطح‌زن کالیبر هم به کشتی‌های جنگی و هم به زیردریایی‌های خود است و در ادامه برنامه‌ریزی کرده تا از این کشتی‌ها و زیردریایی‌ها برای گشت‌زنی در نزدیکی خاک آمریکا استفاده کند. این در حالی است که چنین گشت‌زنی‌هایی در زمان جنگ سرد معمول بود.

به گفته مقام‌های آگاه به گزارش‌های اطلاعاتی از عملیات‌های دریایی روسیه انتظار می‌رود در ماه‌های آینده این استقرار موشک‌های جدید کالیبر در نیروی دریایی انجام شود.

نسخه سطح‌زن موشک‌های کالیبر یک سلاح نسبتا جدید بوده و برای نخستین‌بار در حملات روسیه به سوریه که در ۲۰۱۵ آغاز شدند مورد استفاده قرار گرفتند. روسیه اعلام کرده بالغ بر ۱۰۰ حمله موشکی با موشک‌های کالیبر علیه تروریست‌ها در سوریه انجام داده است.

دفتر اطلاعات نیروی دریایی در ۲۰۱۵ اعلام کرد: موشک‌های کالیبر در زیردریایی جدید کلاس سورودوینسک و همین‌طور زیردریایی‌های قدیمی‌تر و کشتی‌های جنگی نصب شده است. در این زیردریایی جدید مجموعا ۳۲ موشک کالیبر جدید از لوله‌های پرتاب موشک می‌تواند شلیک شود.

موشک‌های کالیبر که قابلیت کلاهک هسته‌ای دارند در زیردریایی‌های جدید موسوم به کلاس بوری نیز مستقر خواهند شد. اکثر کشتی‌های جنگی روسیه و ادوات نیروی دریایی این کشور معمولا مجهز به موشک‌های دوربرد هستند. این موشک بسیار مرگبار است، چون نزدیک به سطح دریا پرواز می‌کند و کار را برای تشخیص سامانه‌های دفاعی موشکی دشوار می‌سازد.

دفتر اطلاعات نیروی دریایی در عین حال در گزارشی اظهار کرد: روسیه برنامه‌ریزی کرده تا از قابلیت موشک‌های کالیبر در تمامی طرح‌های جدید زیردریایی‌های هسته‌ای و غیرهسته‌ای و ناوچه‌ها و کشتی‌های جنگی استفاده کنند.

براساس این گزارش اشاعه‌ این قابلیت در نیروی دریایی روسیه عمیقا قابلیت آن را برای بازداشتن، تهدید کردن یا از بین بردن اهداف دشمن تغییر می‌دهند. برطبق همین گزارش موشک سطح‌زن کالیبر بردی بین ۹۳۰ تا ۱۵۵۰ مایل دارد. این برد به این معنی است که یک کشتی یا زیردریایی مجهز به این موشک کالیبر می‌تواند از فاصله ۱۰۰۰ مایلی از ساحل آمریکا همه شهرهای آمریکا از بوستون تا میامی و حتی شیکاگو را هدف قرار دهد.

موشک کالیبر برای فرماندهان آرتش آمریکا دراروپا به دلیل استقرار در کشتی‌ها و زیردریایی‌ها در حوزه مدیترانه و نواحی نزدیک اروپا مایه نگرانی است. این موشک‌ها را با معادل آمریکایی مانند موشک‌های تام هاوک مقایسه کرده‌اند.

ژنرال کورتیس اسکاپاروتی فرمانده واحد فرماندهی اروپایی ارتش آمریکا و همین‌طور فرمانده ارتش ناتو چندی پیش به کنگره آمریکا گفت: نگران استقرار موشک‌های کالیبر است.

او به کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در بهار گذشته گفت: سطح فعالیت نیروهای دریایی آنها در اروپا تشدید شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین