|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۰
کد خبر: ۲۴۱۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴
انتقادهای دانشجو از هر گروهی به معنای دشمنی با هیچ یک از مسؤولین نیست. این که شما اعتراض کنید، به دانشگاه و مسؤولین این امکان و قدرت را می‌دهد که با وزارتخانه وارد صحبت شده و حق ما را بگیرد.
 مراسم گرامیداشت روز دانشجو با حضور هیات رییسه و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد و طی آن نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در حضور مسؤولان به بیان مطالبات و دغدغه‌های دانشجویی پرداختند.

دهقان، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان عدالت‌طلب در ابتدای این برنامه با گرامیداشت روز دانشجو و وقایع ۱۶ آذر ۱۳۳۲، اظهار کرد: دانشگاه‌ها نباید به پادگان‌های تحلیل‌های دستوری تبدیل شوند.

وی شفافیت در دانشگاه‌ها را عامل هم‌اندیشی و افزایش بازدهی امور دانست و با اشاره به برخی از دغدغه‌های دانشجویان از مسائلی مانند شبهات موجود در ارتباط با دانشجویان ایرانی انتقالی از دانشگاه‌های خارج به دانشگاه‌های بزرگ داخل کشور، مشکلات موجود طرح ریفورم آموزش پزشکی و وضعیت شیفتهای بیمارستانی انتقاد کرد.

ضرورت شکل‌گیری گفتمان آزادی در دانشگاه‌ها برای آزادی واقعی افکار و اندیشه‌ها

وی با بیان اینکه شفافیت مسؤولین به کاهش شایعات موجود می‌انجامد، تصریح کرد: دانشجو می‌تواند به عنوان بازوی دانشگاه به رشد و ارتقای امور فرهنگی، آموزشی، صنفی و پژوهشی دانشگاه کمک کند.

دهقان در پایان شکل‌گیری گفتمان آزادی برای آزادی واقعی افکار و اندیشه‌ها را تنها راهکار حل مشکلات عنوان کرد و فلسفه شکل‌گیری انجمن عدالت‌طلب دانشگاه را در همین مسیر معرفی کرد.

مهمترین مشکل امروز دانشگاه عدم احساس به پاسخگویی از طرف مسؤولین است

در ادامه محمودی، دبیر تشکل دانشجویی بسیج دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز با اشاره به وقایع ۱۶ آذر، دانشجویان معترض آن زمان را قربانی دانست و گفت: امروز ما هم قربانی هستیم، هرچند به نوعی دیگر. اساسا وقتی تصمیم بگیری به جای درس خواندن کار دیگری انجام دهی، قربانی می‌شوی. چراکه با تمامی تلاش‌ها در نهایت با این جمله روبرو می‌شوی که بودجه نیست.

وی مهمترین مشکل امروز دانشگاه را عدم احساس به پاسخگویی از طرف مسؤولین دانست و گفت: هرچند که باید دکتر کدخدازاده، معاون فرهنگی دانشجویی را از این قاعده مستثنی کنیم، ولی سایر مسؤولین باید به میان دانشجویان آمده و پاسخگو باشند.

این فعال دانشجویی "طرح تحول سلامت" را  شکست خورده دانست و گفت: متاسفانه پایلوت کامل این طرح در دانشگاه ما اجرا شد و ضربه‌های زیادی به دانشگاه وارد شد. حال این سوال پیش می‌آید که چرا وزارت بهداشت نباید این ضررها را برای ما جبران کند.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی دانشگاه، عنوان کرد: در دانشگاه با کمبود استاد و مواد مصرفی روبرو هستیم و همین کمبودها فشار سنگینی بر دانشجویان وارد می‌کند تا جایی‌که رزیدنتها برای جبران این فشار دست به هزار کار دیگر می‌زنند.

وی با انتقاد از واگذاری کلینیک‌ها و بخش‌های بیمارستانی به بخش خصوصی، گفت: این واگذاری به مردم و هم به آموزش و پژوهش دانشجو ضربه می‌زند.

دبیر بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه از کمبود بودجه و به تبع آن مشکلات صنفی و خوابگاهی دانشگاه، وضعیت نامناسب تحصیلی دانشجویان خارجی، ضرورت شفافیت در رابطه با دارایی‌های دانشگاه و وضعیت آزمایشگاه‌ها انتقاد کرد و از مسؤولان دانشگاه خواست که سیاست دانشگاه برای اصلاح وضع کنونی را بیان کنند.

وی با بیان اینکه هر کدام از ما دانشجویان موظفیم از قانون حفاظت کرده و در برابر هر مسئول و دانشجویی که به آن بی‌احترامی کند، ایستادگی کنیم، اظهار کرد: از طرف بسیج دانشجویی و سایر تشکل‌های دانشجویی می‌گویم که هر جا بی‌قانونی و بی‌توجهی به امور دانشجویان و آرمان‌های انقلاب را دیدید تذکر داده و نقد کنید.

این عضو فعال دانشجویی گفت: انتقادهای دانشجو از هر گروهی به معنای دشمنی با هیچ یک از مسؤولین نیست. این که شما اعتراض کنید، به دانشگاه و مسؤولین این امکان و قدرت را می‌دهد که با وزارتخانه وارد صحبت شده و حق ما را بگیرد.

عمر دانشجوی نخبه در ساختارهای غلط آموزشی به هدر می‌رود

در ادامه مراسم حاتمی، عضو شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت و دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز دانشجو را روز استکبارستیزی و عدالت طلبی عنوان کرد و ادامه داد: دانشجو در برابر هر چیزی که بوی توطئه و وابستگی کشور و ملت را بدهد، ستیزه‌گر است. شعار دانشجو شعار انقلاب، آزادی خواهی، عدالت طلبی، پیشرفت، حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم، رشد و ارتقا و قرارگرفتن دانشگاه بر روی ریل رسیدن به دانشگاه تراز انقلاب است.

وی شورای صنفی را به گفته مسؤولین، محق‌ترین گروه برای پیگیری امور دانشجویان دانست و گفت: شورای صنفی دانشگاه طی چند سال اخیر دچار تغییرات اساسی شده و در ۴ ماه گذشته با قدم گذاشتن در مسیر شبکه‌سازی دقیق و تخصصی برای این تشکیلات با ایجاد کمیته‌های تخصصی سعی در مطالبه صریح و انتقال دقیق مشکلات به مسؤولین داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه دانشجو مشکلات اقتصادی کشور را درک می‌کند، گفت: آنچه برای ما قابل درک نیست، عدم تحقق بودجه‌های تخصیص یافته به دانشگاه است که همین مشکلات سبب ایجاد مشکلات فراوان شده و کمر دانشجو را می‌شکند.

حاتمی با طرح این سوال که چرا سرانه دانشگاه ما در مقایسه با سایر دانشگاه‌های تیپ یک پایین‌تر است، ادامه داد: مسؤولین چه اقدامی برای جلوگیری از پایمال شدن حقوق دانشجو کرده‌اند؟

وی با اشاره به برخی از مشکلات و دغدغه‌های دانشجویی، به بحران‌های مالی دانشگاه، مشکلات دانشجویان تحصیلات تکمیلی، کمبود ظرفیت‌های آموزشی، امکانات پژوهشی، عدم صرف وقت کافی اساتید برای دانشجو اشاره کرد و گفت: این عمر دانشجوی نخبه یک مملکت است که در ساختارهای غلط آموزشی به هدر می‌رود.

حاتمی کشیک‌های فرسایشی بدون پرداخت به موقع کارانه دانشجو، ساختار پادگانی در برخی بیمارستان‌ها و در نتیجه از بین رفتن اخلاق حرفه‌ای دانشجویان را از مشکلات بعدی عنوان کرد و گفت: از کادر درمانی حاصل پرورش چنین سیستمی، انتظار عقده‌گشایی در مواجهه با بیمار و مردم را نداشته باشیم؟ معضلی که امروز دید جامعه را نسبت به این قشر بدبین و منفی کرده است.

عضو شورای صنفی مرکزی وزارت بهداشت، توجه و رسیدگی بیشتر به تخلفات اعضای هیات علمی و اساتید، سرقت‌های علمی مقالات دانشجویان توسط برخی اساتید خاطی، توجه به جذب اساتید جوان و با انگیزه در دانشگاه، شفافیت در موضوع دانشجویان ایرانی انتقالی از دانشگاه‌های خارج، زیر سوال رفتن شعار عدالت آموزشی و توجه بیشتر به بحث اقتصاد مقاومتی در دانشگاه و بیمارستان‌ها را از دیگر نکات قابل توجه از سوی مسؤولان دانشگاه بیان کرد.

متاسفانه روز دانشجو هیچ نشانه‌ای از سیاست ندارد

بیرانوند، دبیر انجمن اسلامیتاسیس ۱۳۴۸، دیگر سخنران این مراسم بود که طی صحبت کوتاهی از بی‌توجهی به برخی خواسته‌های پیشنهادی دانشجویان در دانشجویی‌ترین روز سال انتقاد کرد و گفت: قرار بود روز دانشجو روزی سیاسی باشد، در حالیکه هیچ نشانه‌ای از سیاست ندارد.

در ادامه این مراسم، نشست پرسش و پاسخ دانشجویی با حضور هیات رییسه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد که طی آن برخی از دغدغه‌های دانشجویان از جمله وضعیت نامساعد پذیرش دانشجو و عدم رعایت عدالت آموزشی، مدیریت‌های جزیره‌ای در دانشکده‌ها و بیمارستان‌ها، خوابگاه‌های Phd ، مساله ازدواج دانشجویی و خوابگاه‌های متاهلی، چشم‌انداز دانشگاه و تکلیف برخی واحدهای دانشگاه مانند مجتمع سلامت ورامین و بیمارستان مهدیه و همچنین برخی مشکلات پژوهشی دانشگاه از سوی مسؤولان پاسخ داده شد.

اجازه نمی‌دهم دانشگاه تنها با یک سلیقه و تفکر اداره شود

به گزارش ایسنا، دکتر کدخدازاده، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سعی بر این بوده که برنامه‌ریزی مراسم روز دانشجو با در نظرگرفتن سلایق و پیشنهادات اکثریت دانشجویان برگزار شود، عنوان کرد: تا زمانی‌که در این پست فعالیت دارم، اجازه نمی‌دهم دانشگاه تنها با یک سلیقه و تفکر اداره شود، با همین هدف از سال گذشته تا امروز ۲ تشکل جدید دانشجویان عدالت‌طلب و دانشجویان متحد در دانشگاه ایجاد شد، درحالی‌که پیش از این تنها بسیج و انجمن اسلامی تاسیس ۱۳۴۸ در دانشگاه فعالیت می‌کرد.

وی همچنین با اشاره به وضعیت نامساعد خوابگاه‌های دانشگاه عنوان کرد: انشاالله با حمایت ریاست و معاونت پشتیبانی دانشگاه یک فکر اساسی برای تجمیع و بهینه‌سازی وضعیت خوابگاه‌ها صورت می‌پذیرد.

دکتر شاهین شادنیا، قائم مقام معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در پاسخ به وضعیت مجتمع سلامت ورامین دانشگاه، تصریح کرد: ما نیز معتقدیم که شرایط این مرکز از چشم‌انداز اولیه دورافتاده و امیدوریم به زودی مشکلات آن مرتفع شود.

وی در رابطه با مساله انتصاب مدیران گروه دانشگاه‌ها از سوی رییس  دانشگاه نیز گفت: این انتصاب پس از گذر از ۳ سطح مشورتی اعضای هیات علمی و در راستای سیاست‌های دانشگاه و دانشکده انجام م‌شود.

ارائه تسهیلات جدید پژوهشی به دانشجویان phd

درپایان دکتر زرقی، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رابطه با تسهیلات پژوهشی دانشگاه برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مذاکرات صورت گرفته با صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران (بنیاد ملی علم ایران) خبر داد و گفت: با اجرای این طرح تسهیلات بسیار خوبی به تحقیقات منتج از پایان‌نامه دانشجویان phd تعلق می‌گیرد.

به گزارش ایسنا همچنین همزمان با این مراسم دفتر حامیان صندوق قرض‌الحسنه دانشجویان به مناسبت روز دانشجو در واحد جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد و طی مراسمی به ۱۶ نفر از دانشجویان به قید قرعه تسهیلات وام ضروری تعلق گرفت.     

گفتنی است در پایان این مراسم همچنین از  فعالان دانشجویی دانشگاه با حضور مسئولان تقدیر به عمل آمد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین