|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۶
کد خبر: ۲۴۰۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸
باگاس،دور ریز پوست برنج،کاه و دور ریز محصولات باغی نظیر پوست پرتقال و باقیمانده انگور پس از فرآوری، قابلیت غنی سازی و استفاده به عنوان خوراک نشخوارکنندگان را دارد.
وزیر جهاد کشاورزی از مشارکت جهاد دانشگاهی در زمینه توسعه زنجیره های تولید و دانش بنیان کردن بخش کشاورزی تولید محصولات در بخش کشاورزی استقبال کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید،محمود حجتی در نشست مشترک مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی با جهاد دانشگاهی که امروز دوشنبه در محل این وزارت برگزار شد،توسعه زنجیره تولید از مزرعه تا سفره را اولویت راهبردی وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود:در راستای پرهیز از خام فروشی و بهره مندی تولیدکنندگان از ارزش افزوده محصولات خود،وزارت جهاد کشاورزی از ایجاد و توسعه زنجیره های تولید حمایت می کند.

وی،تولید بذرهای هیبرید و همچنین تولید داخلی آفت کش ها و داروهای موثر برای مبارزه با بیماری های گیاهی و دامی را از زمینه های همکاری های دو طرف برشمرد و افزود:در دولت تدبیر و امید،بخش خصوصی در حوزه تولید بذرهای هیبرید در داخل که کاری اقتصادی و با تقاضای فراوان است، فعال شده اما با توجه به نیاز روزافزون بخش کشاورزی به این نوع بذرها،تولید بذرهای هیبرید باید توسعه یابد و جهاد دانشگاهی می تواند در این زمینه همکاری کند.

حجتی،تولید آفت کش ها و همچنین فرآوری گیاهان دارویی را اقتصادی و از دیگر زمینه های مناسب همکاری دانست و خاطرنشان ساخت:در حال حاضر در تولید گیاهان دارویی مشکلی نداریم اما در فرآوری گیاهان دارویی جای کار زیادی وجود دارد.

وی با اشاره به این که طرح توسعه گیاهان دارویی در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد،اظهار کرد:به جای پروانه دامداری در مراتع،پروانه مدیریت و بهره برداری از گیاهان دارویی ارائه می شود که هم اقتصادی تر و هم سازگار با اقلیم است.

وزیر جهاد کشاورزی سپس به سفر اخیر خود به شهرستان قائن اشاره کرد و افزود:در این شهرستان یک کارآفرین با ایجاد زنجیره تولید ضمن عقد قرارداد با ۳ هزار کشاورز زعفرانکار برای تولید،پس از فرآوری، محصول تولیدی را در قالب بسته های یک دهم گرمی به کشور بلژیک صادر می کند.

حجتی خاطرنشان کرد:در دوره قبلی وزارتم در دولت هشتم با همکاری دکتر پزشکیان وزیر بهداشت وقت،گیاهان دارویی به عنوان واحد درسی دانشگاهی اضافه شد.

وزیر جهاد کشاورزی،استفاده از ضایعات کشاورزی به ویژه در تغذیه و تعلیف دام را ضروری عنوان و اضافه کرد:به غیر از روغن در تامین خوراک دام وابستگی داریم و جهاد دانشگاهی می تواند در زمینه بهره گیری از ضایعات و دورریز محصولات کشاورزی و تبدیل آن به خوراک مورد نیاز دام کشور همکاری کند.

حجتی ادامه داد:باگاس،دور ریز پوست برنج،کاه و دور ریز محصولات باغی نظیر پوست پرتقال و باقیمانده انگور پس از فرآوری، قابلیت غنی سازی و استفاده به عنوان خوراک نشخوارکنندگان را دارد.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که پرورش ماهی در دریا از چهار سال گذشته در کشور آغاز شده است،اظهار داشت:در حال حاضر بیش از ۴۰۰ قفس در دریا نصب شده است و تا پایان برنامه ششم توسعه پیش بینی شده تولید ماهی به این شیوه به ۲۰۰ هزار تن برسد.

وی با اشاره به مشکلات اجرای این طرح و ضرورت ایجاد زنجیره تولید،یادآور شد:برای اجرای طرح پرورش ماهی در دریا از مرحله تولید و تامین لارو ماهی تا تغذیه ماهیان،چگونگی رفتن به محل قفس و حفاظت از سرمایه گذاری صورت گرفته در برابر حوادث طبیعی و بیماری ها و ... کار شده است.

در این نشست،حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی آمادگی این نهاد را برای پذیرش ماموریت در حوزه های پژوهش های کاربردی و تولید دانش فنی مورد نیاز بخش کشاورزی اعلام کرد.

همچنین،روسای مراکز تحقیقاتی جهاد دانشگاهی و مدیران حوزه های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص اقدامات صورت گرفته و زمینه های همکاری بحث و تبادل نظر و برای توسعه همکاری ها اعلام آمادگی کردند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین