|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۸
کد خبر: ۲۳۹۰۴۳
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
نشست افتتاحیه پانزدهمین اجلاس فناوری رسانه با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهور و دیگر مسوولان در سالن مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.
 نشست افتتاحیه پانزدهمین اجلاس فناوری رسانه با حضور سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهور و دیگر مسوولان در سالن مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در ابتدای مراسم فهمی، دبیر اجلاس اجلاس فناوری رسانه گفت: امسال این اجلاس یک روز بیشتر از سال گذشته برگزار می‌شود و به این ترتیب ما سه روز برنامه داریم، چرا که حجم برنامه‌های امسال خیلی بیشتر بود و نمی‌توانستیم همه را در دو روز برگزار کنیم.

وی با اشاره به اینکه شعار این اجلاس توانمندی ایرانی رسانه جهانی انتخاب شده است، ادامه داد: سازمان صداوسیما در 25 سال گذشته از وجود محققان و پژوهشگران جوان حمایت کرده و با همکاری آنها روز به روز به وسعت برنامه‌های خود اضافه کرده است. صداوسیما از جهت تنوع برنامه‌هایی که ارائه می‌دهد به نوعی خود را ثابت کرده است به نقطه‌ای رسیده‌ایم که پانزدهمین دوره این اجلاس را برگزار کردیم که همه نیز از آن لذت می‌برند.

وی در پایان گفت: به وجود آمدن 80 شرکت تخصصی که هر کدام بخشی از نیازهای سازمان را تأمین می‌کند کار بزرگی بوده که ما آن را انجام دادیم. همچنین باید بگویم که در روز اختتامیه این شرکت‌ها آخرین محصولات خود را در این نمایشگاه ارائه می‌دهند که با حضور ریاست سازمان صداوسیما از 12 محصول تازه آنها رونمایی می‌شود.

در ادامه این مراسم سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در کشوری که 5 هزار سال تاریخ، فرهنگ، علم و خیلی چیزهای دیگری وجود دارد باید ببینیم که در زمان‌های خاص چه اتفاقی افتاده که ما شاهد استعدادهایی همچون ابن سینا و ...بودیم که توانستند کارهای بزرگی در  این  جهان انجام دهند.

وی افزود: ما یکی از متنوع‌ترین صنایع دستی دنیا را داریم و هنوز که هنوزه است عشق و علاقه خود را به کسی منتقل کنیم با این صنایع دستی از جمله فرش این کار را انجامی می‌دهیم.

او ادامه داد: در سالهای اخیر کارهایی انجام شده که از جمله آنها می‌توان به ایجاد دانشگاه‌ها اشاره کرد که بر طبق مدل‌های غربی ایجاد شده است. مشکل ما این است که نتوانستیم بومی‌سازی را در کشورمان انجام بدهیم، حتی در دانشگاه‌های ما از رفرنس های خارجی استفاده می‌شود، به همین دلیل هیچ گاه دانشگاه‌ها نتوانسته‌اند به صنعت فرش ما کمک کند، در حالی که هنوز فرش بیشترین صادرات ما را شامل می شود چرا که در ریشه سرزمین ما است.

وی در ادامه گفت: در هر دو مسیر چه در دانشگاه چه در صنعت هیچ وقت در مسیر عمل نکرده ایم. معمولا گفته می‌شود بودجه پژوهشی ما پایین است بله پایین است اگر دوبرابر شود می‌خواهیم آن را صرف چه چیزی کنیم باید قبول کنیم که در بسیاری از موارد به طور اصولی مشکل داریم دانشگاه و دانشجویان بسیاری داریم و از حیث فارغ التحصیلان دانشگاهی در رتبه پنجم دنیا هستیم که به نوعی هم تراز با آمریکا به شمار می آییم. ولی وقتی به خروجی آن نگاه می کنیم هیچ تولید و حل مساله‌ای در خوری اتفاق نیفتاده است مشکل صنعت ما حل نشده است و این ایرادهای پایه‌ایی است که با آن مواجه هستیم.

وی افزود: در تاریخ خود زمان‌هایی را داشتیم که بسیار کمتر هزینه کردیم، ولی در همان زمان‌ها توانستیم دانشمندان مختلفی را به جامعه معرفی کنیم،اگر می‌خواهیم تاثیرگذار باشیم باید کاری کنیم که بخش خصوصی وارد شود و در مسایل مختلف از جیب خود اقدام به خرج کند.اگر بتوانیم کاری کنیم که به جای دولت بخش خصوصی خرج کند، قطعا می‌توانیم نتیجه‌های بهتری بگیریم تا وقتی پول بخش خصوصی در پروژهش‌های ما خرج نشود به نتیجه نخواهیم رسید.

ستاری افزود: ما باید بتوانیم از جوان‌های پرانرژی و بااستعداد استفاده کنیم که می‌خواهند دنیا را تغییر بدهند پول در توسعه شرکت‌های خصوصی عامل پنجم به شمار می‌آید مساله مهم محیط و اکوسیستم است که در آن می‌توان استعداد پرورش داد.

این مسوول در ادامه صحبت‌هایش با بیان این پرسش که چرا بچه پول دارها به هیچ جایی نرسیده‌اند؟ گفت: اکثر بچه‌پولدارها معتاد می‌شوند و کسی را پیدا نمی‌کنید که بچه پولدار باشد و به جایی رسیده باشد، این درحالی است که همه استعدادها با سختی‌های بسیار دست و پنچه نرم کرده و بعد موفق شدند. مجددا می‌گویم مهمترین مساله محیط و اکوسیستم است و اگر ما می‌خواهیم بچه‌های خود را حفظ کنیم، باید این محیط را ایجاد کنیم. باید بین کسی که در سرش مغز دارد با کسی که در جیبش پول دارد، تفاوت باشد. سرمایه پول درون جیب نیست، بلکه فکری است که در سر افراد وجود دارد.

در ادامه مراسم شاه آبادی، معاون صدا سازمان صداوسیما گفت: وقتی به گذشته رادیو نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که در حوزه فنی و فناوری پیشرفت‌های چشمگیری داشتیم و تحولات بسیاری را از سرگذراندیم در گذشته از رادیو ذغالی استفاده می‌شد و حال به رادیوهای اینترنتی و دیجیتالی دست پیدا کردیم.

شاه آبادی ادامه داد: همانطور که باید عملکرد خود را نوآورانه‌تر کنیم به نوعی باید بتوانیم با مخاطب ارتباط بهتری بگیریم. همه رسانه‌ها در دوره‌ای پوست‌اندازی انجام داده‌اند و به پیشرفت‌های خوبی دست پیدا کردند ما هم اگر به گذشته خود نگاه کنیم قابل مقایسه با چندین سال قبل نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه هیچ کدام از رسانه‌های صوتی و تصویری بدون حضور فنی حرفشان به مقصد نمی‌رسد، گفت: سختی کار بخش فنی زمانی خود را نشان می‌دهد که پیام ما به بهترین شکل ممکن به گوش مخاطبان می‌رسد.

او همچنین ادامه داد: امروز تحقیقات نشان می‌دهد که رسانه‌های مختلف ممکن است در زمانی به افول برسد ولی این موضوع در مورد رادیو صادق نیست رادیو رسانه‌ای نیست که رو به افول باشد.

معاون سازمان صداوسیما در پایان گفت: نگاه ما به رادیو یک نگاه نو بر طبق نگاههای جهانی است ما باید مدل ارایه محتوای خود را روز به روز خلاقانه‌تر کنیم تا بتوانیم مخاطبان خود را حفظ کرده و به آنها اضافه کنیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین