|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۲۳۷۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۸
معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به نارضایتی‌های اخیر برخی کامیونداران کشور٬ اظهار کرد: دولت لحظه‌ای در حل مشکلات کامیون‌داران تردید ندارد اما کامیون داران نیز در شرایط فعلی، با چند ماه تحمل سختی می‌توانیم از این دوره سختی عبور کنیم.
 معاون اول رئیس جمهور با اشاره به انزوای آمریکا در آغاز دور جدید تحریم‌ها علیه ملت ایران، گفت: این اتفاق نمایش سیاسی و پیروزی ایران علیه آمریکاست که در تاریخ ثبت خواهد شد، آمریکا برای اولین بار علیه کشوری مثل ایران وارد میدان تحریم و جنگ اقتصادی می‌شود و در دنیا منزوی و تنها می‌ماند.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری عصر شنبه در مراسم تکریم و معارفه وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آخرین پرده نمایش آقای ترامپ و همکارانش دیشب به نمایش درآمد، بر رصد دقیق حوادث و تصمیم گیری صحیح در مواجهه با شرایط جدید تاکید کرد و گفت: آنچه در این مقطع، حیاتی و لازم است گفت و گوی صادقانه با مردم یعنی صاحبان اصلی کشور، نظام و انقلاب است زیرا عبور از شرایط سخت پیش رو جز با همدلی و مشارکت مردم ممکن نیست.

معاون اول رئیس جمهور ضمن تاکید بر پرهیز از نگران ساختن بی مورد جامعه، در عین حال تصریح کرد: مردم باید در جریان امور باشند و نباید هیچ موضوعی از مردم پنهان بماند .

جهانگیری با اشاره به حوادث و تجربه به دست آمده از سالهای دفاع مقدس و همراهی و همبستگی مردم و مسئولان در آن ایام گفت: اگر مردم در شرایط دشوار ببینند مسئولین کشور صادقانه برای عبور از مشکلات تلاش می کنند و از توانایی و دانش لازم هم برخوردارند ، حتماً به میدان آمده و از هیچ فداکاری در این زمینه دریغ نخواهند کرد .

معاون اول رئیس جمهور با بیان خاطره ای از مادر یک شهید که وقتی جنازه فرزندش را دید،‌ فریاد زد «خدایا شکر فرزندم را در راه تو و برای سربلندی کشورم دادم»، اظهار داشت: تجربه به ما می گوید؛ اگر مردم ایران مطمئن شوند مسئولین صادقانه در مسیر عبور از مشکلات کشور گام برمی دارند حتماً فداکاری و مشارکت خواهند کرد.

وی با اشاره به این واقعیت که آمریکایی ها با تمام توان وارد میدان تحریم علیه ملت ایران شده اند، ادامه داد: در دوره گذشته تحریم ها، وقتی که آمریکا تحریم ها را اعلام می کرد کل اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر همزمان یا پیش از آمریکا تحریم هایی مشابه یا بیشتر را علیه ایران اعلام می کردند و شورای امنیت نیز تحریم ها را وضع می کرد و می گفت «همه کشورها موظفند که در این تحریم ها همراهی کنند» اما امروز جز رژیم صهیونیستی و چند کشور منطقه، کشور دیگری با سیاست های آمریکا همراه نشده است.

جهانگیری با بیان این که اتفاقات تازه ای در مناسبات بین المللی در حال شکل گیری است افزود: متحدین آمریکا علیه یک جانبه گرایی آمریکا مقاومت می کنند و به نوعی استقلال سیاسی و اقتصادی خود را به نمایش گذاشته اند و به خاطر حفظ روابطشان با ایران در مقابل آمریکا ایستاده اند. امروز کشورها از اینکه تحقیر می شوند و استقلال سیاسی و اقتصادی آنها توسط آمریکا مخدوش می شود، ناخرسندند. در این شرایط ما می توانیم با سیاست های سلطه طلبانه، تهدیدآمیز، غیراخلاقی و غیرقانونی آمریکا مقابله کنیم.

وی ادامه داد: سیاست های آمریکا غیراخلاقی و غیرقانونی است. ایران به همه تعهدات بین المللی در برجام عمل کرد و آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز به طور مرتب پایبندی ایران را به تعهداتش گزارش داده است. تحریم های آمریکا ظالمانه است؛ چون علیه مردم، کودکان، زنان و قشر ضعیف ملت ایران اعمال می شود و به آنها آسیب می رساند.

معاون اول رئیس جمهور استمرار پیروزی در صحنه سیاسی را منوط به موفقیت در صحنه اقتصادی دانست و تصریح کرد باید اقتصاد کشور را در مقطع کنونی خوب اداره کنیم تا نادرستی سخنان وزیر خارجه آمریکا که تاکید می کند «فروپاشی اقتصادی در ایران رخ خواهد داد» بیش از گذشته عیان شود، بنابراین امروز اداره موفق اقتصاد کشور یک مسئولیت ملی و بزرگ است و این مسئولیت بر دوش تک تک آحاد ملت ایران است.

جهانگیری افزود: همه ما در دولت و بخش خصوصی مسئولیم . قطعاً دولت به تنهایی نمی تواند این بار مسئولیت را بر دوش بگیرد و باید عزم ملی به معنای واقعی برای عبور از این شرایط سخت ایجاد شود.

وی افزود: عزم ملی همراه با اتحاد و انسجام ملی در میان همه نخبگان، جریان های سیاسی، دولت، ملت، ارگان های حاکمیتی و همه ایرانیان وطن دوست در سراسر دنیا راهگشاست و همه وظیفه دارند برای موفقیت ایران و عبور کشور از شرایط سخت تحریم به میدان بیایند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به جنگ روانی و رسانه ای آمریکا در ماه های گذشته برای حاکم کردن فضای غیر واقعی پیامدهای تحریم بر ملت ایران ، گفت: برخی نشریات معتبر اروپایی این را اعلام کرده اند که مرگ خاشقجی خبرنگار سعودی در ارتباط با افشای پول هایی بوده که سعودی ها هزینه کرده اند تا برخی رسانه ها علیه ایران فعالیت کنند. در روزهای آینده اطلاعات بیشتری آشکار خواهد شد که چه دست هایی و چه توطئه هایی علیه ملت ایران شکل گرفته است.

جهانگیری با اشاره به این که ترامپ مدعی بود که فروش نفت ایران را به صفر خواهد رساند گفت: ایران با تکیه بر توانمندی مدیران خود اعلام کرد که آنها نمی توانند فروش نفت ایران را به صفر برسانند ،‌ خوشبختانه تا به امروز ما به میزانی که نیاز داشته ایم نفت فروخته ایم و از این به بعد هم می توانیم. همه دیدند که بر خلاف گزافه گویی های آمریکا، شب گذشته هشت کشور از تحریم ایران معاف شدند و این نشان داد که آمریکاییها به تبلیغات بیش از واقعیت نیاز دارند و طوری فضاسازی می کنند که گویا آنها اجازه داده اند این هشت کشور بتوانند با ایران کار کنند.

معاون اول رئیس جمهور در تحلیل فهرست جدید تحریم ها و پیش بینی های انجام شده درباره آثار آن بر خطوط هوایی و کشتیرانی خاطرنشان کرد: ما به مردم دروغ نخواهیم گفت که تحریم های هیچ اثری ندارد اما بگونه ای تدبیر خواهیم کرد که تحریم ها کمترین اثر را در اقتصاد کشور ایجاد کند.

جهانگیری در ادامه سخنان خود با اشاره به انتصاب دکتر رحمانی به عنوان وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت از همه دست اندرکاران این وزارتخانه و نیز همه نهادهای مدنی و فعالان بخش صنعت خواست تا ضمن همراهی با وزیر تلاش کنند تا بخش صادرات کشور به عنوان یکی از اصلی ترین بخش ها که می تواند تحریم ها را بی اثر کند، رونق بیشتری بگیرد و تولید کشور با همه سختی ها پابرجا بماند.

معاون اول رئیس جمهور افزود: در این دوره سرپا بودن بنگاه ها و تولید کشور مسأله اصلی است، تا حقوق کارگران به موقع پراخت شود. تحقق این امر به معنای شکست آمریکاست.

جهانگیری با بیان این که دولت در شرایط فعلی مجبور به تغییر در برخی سیاست هاست، افزود: عدم دخالت مهمترین راهکار برای روشن شدن تکلیف ارز ، صادرات و واردات است . همه بررسی های اقتصادی نیز نشان می دهد که قیمت ارز در بازار واقعی نیست. می خواهند با فضاسازی روانی فضای اقتصاد کشور را برهم بزنند. البته ممکن است قیمت ارز اعلام شده از سوی دولت نیز غیرواقعی باشد اما دولت ناگزیر است که روش هایی را در پیش بگیرد که حداقل فشار بر مردم وارد شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به پیشران بودن تولید و صادرات در همه مقاطع بر تلاش و فعالیت بیشتر تولید کنندگان و صادرکنندگان به عنوان سربازان خط مقدم جبهه اقتصادی کشور تاکید کرد و همچنین از اصناف شرافتمند کشور خواست تا با وقت گذاشتن و مدیریت صحیح مانع از افزایش بی جهت قیمت ها شوند.

جهانگیری گفت: به ملت ایران می گویم فرصت های طلایی بسیاری در ایران وجود دارد و با اطلاع از علاقمندی شرکت های فعال در بسیاری از کشورهای آسیایی، اتحادیه اروپا، روسیه و چین تاکید دارم که آنها نیز دنبال راهی برای شکست خوردن آمریکا در قضیه تحریم ایران و ادامه فعالیت با ایران هستند.

وی در ابتدای این سخنرانی با ابراز خرسندی از حضور در جلسه تکریم وزیر صنعت، معدن و تجارت، از زحمات دکتر شریعتمداری و معارفه دکتر رحمانی افزود: این سنت تکریم و معارفه، سنت حسنه ای است که از فرهنگ اسلامی - ایرانی ما برخاسته و وقتی یک مدیر مسئولیتش به پایان می رسد دوستان علاقمند هستند در جلسه ای مراتب سپاس از زحمات او را اعلام کنند و به مدیر جدید خوشامد بگویند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به این که در آستانه ۲۸ صفر قرار داریم ارتحال پیامبر مکرم اسلام (ص) و شهادت امام مجتبی(ع) و امام رضا (ع) را تسلیت گفت و افزود: امیدوارم خداوند تبارک و تعالی به همه ما این عنایت را بکند که رهرو صادقی در راه نورانی که پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه هدی (ع) ترسیم کرده اند، باشیم.

در این مراسم با حضور معاون اول رئیس جمهور، حکم وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت با امضای رئیس جمهور به وی اعطا شد و با اهداء هدیه ای از وزیر سابق این وزارتخانه قدردانی شد.

در این مراسم وزیر سابق و جدید صنعت، معدن و تجارت نیز هر کدام در سخنانی به ارائه نظرات و دیدگاه های خود در خصوص بخش صنعت، معدن و تجارت کشور پرداختند و وزیر جدید برنامه های آتی خود برای این وزارتخانه را تشریح کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین