|
|
امروز: شنبه ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۱
کد خبر: ۲۳۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
آمریکا با فشار روزافزون بین‌المللی برای کاهش ممنوعیت دیرینه صادرات نفت خود مواجه شد.
این فشار تا حدی است که کره جنوبی و مکزیک نیز به جمع کشورهای اتحادیه اروپا در زمینه‌ اعمال فشار برای از سرگیری صادرات نفت آمریکا پیوسته‌اند.

پارک گئون هیه، رییس جمهور کره جنوبی در دیدار با نمایندگان کمیته انرژی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: بهره‌برداری از نفت شیرین فوق سبک مناطقی نظیر تگزاس و داکوتای شمالی یک اولویت به‌شمار می‌رود.

سه منبع آگاه در کره جنوبی به رویترز گفتند: یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های کره جنوبی مذاکرات خود را با دولت این کشور در خصوص تشویق دولت آمریکا به بهره‌برداری از این میادین آغاز کرده است.

همچنین مکزیک نیز مشتاقانه منتظر پاسخ وزارت بازرگانی آمریکا درباره‌ امکان صادرات نفت این کشور است و اتحادیه اروپا خواستار این شده که صادرات نفت و گاز طبیعی آمریکا در قرار‌داد تجاری با واشنگتن موسوم به "توافقنامه همکاری تجاری و سرمایه‌گذاری ترانس‌آتلانتیک" لحاظ شود.

جو بارتون، قانونگذار جمهوریخواه از تگزاس و یکی از قانونگذارانی که با رییس جمهور کره جنوبی دیدار کرد به رویترز گفت: لغو این ممنوعیت به ارتقای اقتصاد آمریکا خواهد انجامید و همچنین متحدان کشور را از یک شریک تجاری قابل اتکا در بخش انرژی برخوردار خواهد کرد.

وی افزود: من از تغییر ممنوعیت صادرات نفت خام حمایت می‌کنم.

گفتگوها در کره جنوبی که پیشتر منتشر نشده بود نشان‌ دهنده میزان فشار روز‌افزون روی دولت اوباما برای لغو ممنوعیت صادرات نفت این کشور و همچنین زیر سوال رفتن روزافزون این قانون در چارچوب توافقات تجارت آزاد است.

رییس جمهور کره جنوبی در دیدار با جو بارتون، مارشا بلک برن از ایالت تنسی و لئونارد لنس از نیوجرسی ابراز امیدواری کرد که گنگره آمریکا به صدور مجوز صادرات میعانات آمریکا به کره جنوبی و توسعه ذخایر گاز شیل این کشور کمک کند.

وی به این مساله که کره جنوبی در توسعه ذخایر گاز شیل به دنبال چه نوع کمکی از آمریکا است، اشاره نکرد.

مقامات کاخ سفید از اظهار‌نظر درباره اینکه آیا دولت اوباما گفت‌وگوهایی را با کره جنوبی یا دیگر کشور‌ها در زمینه صادرات نفت داشته یا خیر اشاره نکرد.

این در حالی است که ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا در جریان سفرش به سئول در ماه مه گفت: همتای کره‌ای وی این مساله را پیگیری کرده است.

در مکزیک که به دلیل کاهش ذخایر خود تشنه نفت وارداتی است شرکت نفت دولتی پیمکس اعلام کرد: می‌توان در زمینه سوآپ نفت خام یا واردات مستقیم با آمریکا به توافق برسد.

خوزه مانوئل کررا رییس اجرایی شرکت پی ام آی کامرسیو اینترنشنال(بازوی تجاری شرکت نفتی دولتی پیمکس مکزیک) به رویترز گفت: این شرکت در حال گفتگو با مقامات دولتی و فروشندگان احتمالی درباره شروع صادرات نفت بوده است.

به گفته یک مقام آگاه دولت ژاپن، دولت این کشور به دقت در حال نظاره تولید نفت در آمریکا و علاقه‌مند به واردات نفت در صورت اقتصادی بودن این موضوع است. توکیو در حال حاضر به‌طور رسمی خواستار لغو این ممنوعیت نشده است.

این در حالی است که شرکت‌های حفاری نفتی آمریکایی نظیر "کانتیننتال ریسورسز" در حال افزایش تلاش‌های خود برای کاهش یا لغو ممنوعیت اعمال شده روی صادرات نفت آمریکا پس از تحریم نفتی اعراب در دهه 1970 هستند که آن را در حال حاضر منسوخ شده می‌دانند.

در پی انقلاب نفت شیل در آمریکا انتظار می‌رود این کشور به زودی از روسیه و عربستان به عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده نفت جهان سبقت بگیرد.

در حالیکه تغییر کامل این ممنوعیت به اقدام کنگره بستگی دارد که تا حد زیادی در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد اما بسیاری عقیده دارند که اوباما به تدریج مجوز صادرات بیشتر نفت را از طریق سازوکارهای موجود صادر خواهد کرد.

صاردات نفت آمریکا مورد استقبال کره جنوبی قرار خواهد گرفت که بیش از 97 درصد نیاز انرژی خود را وارد می‌کند و برای کاهش خرید نفت تحت فشار قرار گرفته است. ایران زمانی اصلی‌ترین تامین‌کننده نفت کره جنوبی بود.

جیمز کیم، تحلیلگر اندیشکده مطالعات سیاسی در سئول گفت: وابستگی به یک منبع خطرات زیادی دارد. اگر ما منابع متعددی برای واردات نفت خام از جمله آمریکا داشته باشیم این امر به کاهش نوسانات قیمت کمک خواهد کرد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین