|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۲۳۵۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۷
علویان با بیان اینکه از مهم‌ترین عوامل ابتلا به سرطان کبد، نارسایی کبد است، گفت: نارسایی کبد نیز علل زیادی از قبیل هپاتیت بی، هپاتیت سی، چاقی، مصرف الکل و کم تحرکی دارد. این عوامل زمینه‌ساز سرطان کبد می‌شوند.
رییس شبکه هپاتیت ایران ضمن تشریح عوامل ابتلا به سرطان کبد و راه‌های پیشگیری از آن گفت: پیش‌بینی می‌شود سالانه ٢٠٠ نفر در کشور به سرطان کبد مبتلا می‌شوند و این بیماری جزو شش سرطان شایع در مردان است.

دکتر سید موید علویان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره اهمیت کنترل سرطان کبد گفت: سرطان کبد در دنیا باید کنترل شود؛  منظور از کنترل سرطان کبد، کنترل عوامل ابتلا به سرطان کبد است.

علویان با بیان اینکه از مهم‌ترین عوامل ابتلا به سرطان کبد، نارسایی کبد است، گفت: نارسایی کبد نیز علل زیادی از قبیل هپاتیت بی، هپاتیت سی، چاقی، مصرف الکل و کم تحرکی دارد. این عوامل زمینه‌ساز سرطان کبد می‌شوند.

وی افزود: یکی از اقدامات مهم، آموزش راه‌های پیشگیری، عوامل خطر و کنترل بیماری سرطان کبد است. همچنین سرطان کبد جزو شش سرطان شایع در مردان است.

علویان درباره راه‌های تشخیص سرطان کبد گفت: تشخیص این بیماری از طریق آزمایش خون و سونوگرافی است. اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود، قابل کنترل و درمان است.

وی درباره اقدامات پیشگیری از سرطان کبد گفت: یکی از اهداف ما برای پیشگیری از سرطان کبد، ریشه‌کنی هپاتیت سی و کنترل هپاتیت بی با داروهای خوراکی است. همچنین به افراد توصیه می‌کنیم که از استعمال دخانیات، مصرف الکل، چاقی و اضافه وزن، مصرف آجیل مانده (در جای سرد و نمناک موجب تولید سمی می‌شود که عامل بروز سرطان کبد است) و غذاهای مانده بپرهیزند.

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از سرطان کبد نداریم، افزود: در حال حاضر بنا بر برآوردهای آماری پیش بینی می‌شود که حدود ٢٠٠ نفر در سال مبتلا به سرطان کبد می‌شوند. این در حالیست که اگر هپاتیت بی و سی در کشور کنترل نشوند، امکان افزایش این آمار نیز بالا می‌رود.

رییس شبکه هپاتیت ایران گفت: باید توجه داشته باشیم که منظور از سرطان کبد و آنچه درباره آن گفته شد، سرطان اولیه کبد است. منشأ سرطان کبد اولیه از خود کبد است. در عین حال ممکن است سرطان‌هایی مانند روده، سینه، معده و ریه منجر به درگیری کبد شوند و سرطان ثانویه کبد در فرد بروز کند.

وی افزود: سرطان اولیه کبد عموما بی‌علامت است، افرادی که دارای بیماری‌های مزمن کبدی هستند باید تحت کنترل باشند تا بروز این بیماری در آن‌ها تشخیص داده شود.

علویان با بیان اینکه کبد چرب نیز در حالت شدید خود می‌تواند یکی از عوامل ابتلا به سرطان کبد نیز باشد، گفت: اما جای نگرانی برای افرادی که کبد چرب دارند، نیست؛  چرا که ۴٠ درصد از ایرانیان مبتلا به کبد چرب هستند و سرطان کبد نمی‌گیرند. افرادی که کبد چرب دارند،  این بیماری را کنترل نمی‌کنند،  چاق هستند و الکل مصرف می‌کنند موجب آسیب شدید کبد خود می‌شوند که در این حالت امکان بروز سرطان کبد افزایش می‌یابد.

وی در پایان در توصیه به افرادی که کبد چرب دارند، گفت: برای کنترل بیماری کبد چرب، توصیه ما تغییر شیوه زندگی است. افراد مبتلا باید از مصرف الکل، استعمال دخانیات، مصرف مواد قندی و شکر و چربی‌های اشباع شده پرهیز کنند و سبزیجات، میوه‌ها، غذاهای دریایی مصرف کنند و ورزش و تحرک بدنی داشته باشند.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین