|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۲۳۲۳۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴
هنوز از سمت دستگاه قضایی ۷۰۰ هزار گوشی مسدودشده به طور کامل وارد بازار نشده است. موضوع دیگر بحث ارز است که برنامه‌های دولت و بانک مرکزی در کاهش نرخ ارز در بازار اثر گذاشته و البته کاهش جزیی را در قیمت گوشی شاهد بودیم. با حل مشکل نرخ ارز، ۳۰ درصد از حباب قیمت کاسته می‌شود.
وزیر ارتباطات درباره تنظیم بازار گوشی، با بیان اینکه کاهش قیمت ارز در روزهای گذشته تاثیر کمی بر کاهش قیمت گوشی‌ها داشته، گفت: هنوز از سمت دستگاه قضایی ۷۰۰ هزار گوشی مسدودشده، کاملا وارد بازار نشده و روند کاهش قیمت به‌طور کامل رخ نداده است. از وزارت صمت می‌خواهیم محدودیت واردات شرکت‌ها را کاهش دهد و آن‌ها هم قول مساعد دادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛محمدجواد آذری جهرمی امروز در نشستی خبری در نمایشگاه تلکام با اشاره به تنظیم قیمت بازار گوشی اظهار کرد: وزیر صمت درخواست کرد که وزارت ارتباطات مدیریت بازار گوشی را به دست بگیرد که ما مسوولیت مدیریت را نپذیرفتیم اما قول کمک دادیم. برخی از شرکت‌ها واردات با ارز غیرتخصیصی انجام داده بودند و با توجه به موانعی که شرکت‌ها برای واردات دارند، برای حل این موانع صحبت‌هایی داشتیم.

وی ادامه داد: هنوز از سمت دستگاه قضایی ۷۰۰ هزار گوشی مسدودشده به طور کامل وارد بازار نشده است. موضوع دیگر بحث ارز است که برنامه‌های دولت و بانک مرکزی در کاهش نرخ ارز در بازار اثر گذاشته و البته کاهش جزیی را در قیمت گوشی شاهد بودیم. با حل مشکل نرخ ارز، ۳۰ درصد از حباب قیمت کاسته می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره شنیده‌ها مبنی بر مذاکره دولت با تلگرام بیان کرد: بحثی که در کمیسیون صنایع مجلس مطرح شد، تحقیق و تفحص درباره مذاکراتی بوده که با تلگرام انجام شده است. اما این مذاکرات محرمانه نبوده و در دولت گذشته با دستور دادستان وقت و کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه صورت گرفته است. اکنون هم بحث جدیدی مطرح نیست و مذاکره جدیدی انجام نشده است.

پرونده کلاهبرداری خدمات ارزش افزوده در حال پیگیری است

جهرمی با اشاره به پرونده خدمات ارزش افزوده که منجر به کلاهبرداری ۳۵ میلیارد تومانی از حساب برخی مشترکان شده بود، گفت: نوع خدمات ارزش افزوده، ارائه خدمات محتوایی است. مطابق گزارش‌ها، سیستم دچار اختلال شده و همین امر موجب این اتفاق شده بود. البته نظارت ما همواره در این حوزه بوده و رویکرد جدید ما سامانه سپاس است که از هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: تا پیش از این فرآیند نظارتی رگولاتوری به صورت شکایت‌ محور بود، اما در رویکرد جدیدی در سامانه شکایت مشترکان موضوع هوش مصنوعی را وارد کردیم و بحث کلاهبرداری از خدمات ارزش افزوده پیامکی شناسایی شد. همراه اول هم وارد حوزه شد و اقدامات موثری انجام داد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه میزان شکایت از سرویس‌های ارزش افزوده در صفحات اجتماعی ما و نیز سامانه شکایت رگولاتوری در پنج ماه گذشته، چهار برابر شده بود، افزود: این فرآیند را بررسی کرده و به این نتیجه رسیدیم که در زیرساختهای فنی سرویس‌های ارزش افزوده اختلالاتی وجود دارد و شش شرکت توانسته‌اند با عضویت بدون اطلاع دو میلیون مشترک در این زمینه بیش از ۳۳ میلیارد تومان کلاهبرداری کنند.

جهرمی افزود: این مبلغ به حساب مشترکان بازگشته و به اطلاع آنها رسید و پرونده هم اکنون در دادسرای جرایم رایانه‌ای مفتوح شده و در انتظار بررسی‌ها در این خصوص هستیم. در عین حال دو پرونده در مورد اپلیکیشن‌های نصب‌شده روی گوشی‌های مشترکان بدون اطلاع فرد و نیز پیامک‌های فریبنده  که فرد را ترغیب به عضویت می‌کند، در دست بررسی است که به زودی نتایج آن را اعلام می کنیم.

واردات گوشی مسافری محدود نمی‌شود

وی در مورد موضوع واردات و رجیستری گوشی‌های مسافری از روز شنبه اظهار کرد: قرار نیست واردات گوشی مسافری از شنبه محدود شود، بلکه قرار است اصالت مسافر بودن افرادی که گوشی وارد می‌کنند از طریق سامانه نیروی انتظامی، چک و تایید شود. تا پیش از این سامانه نیروی انتظامی به گمرک متصل نبود و این موضوع باعث شده بود که در واردات گوشی‌های مسافری، تخلفاتی صورت گیرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: هم‌اکنون این سامانه تردد، به گمرک متصل شده و از روز شنبه هفته آینده اصالت مسافر بودن فرد در این سامانه چک و تائید می‌شود. در صورتی که این پروتکل فعال شود، گوشی‌های مسافری که بدون دور زدن قوانین وارد کشور می‌شوند، مشکلی در ثبت نخواهند داشت. هم‌اکنون نیز واردات گوشی صورت می‌گیرد و ثبت سفارش از طریق سامانه نیما یا ارز آزاد انجام می‌شود.

جهرمی درباره اختلال به وجود آمده در سامانه GPS در شهر تهران توضیح داد: بر اساس گزارش‌های دریافتی از سیستم های نظارتی رگولاتوری، سیگنال مزاحمی در یک منطقه از تهران شناسایی شد که این سیگنال باعث اختلال در سامانه GPS شده بود. در این زمینه شکایتی به قوه قضائیه ارجاع شده تا با بررسی دستگاه‌های امنیتی مبدا و منشا این سیگنال شناسایی شود اما هم اکنون این سیگنال غیر فعال است.

مرجعیت بانک مرکزی در حوزه USSD را قبول داریم

وی با اشاره به موضوع کدهای USSD، بیان کرد: تعارض میان رگولاتوری ارتباطات و رگولاتوری بانک‌ها در همه کشورها وجود دارد و بانک داری سنتی با توسعه بانکداری مبتنی بر موبایل در تعارض است. بر این اساس در کشور ما نیز موضوع حذف USSD و توقف خدمات کدهای دستوری مطرح شده که باید بین وزارت ارتباطات و بانک مرکزی حل شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مخالفت بانک مرکزی با کدهای USSD گفت: بسیاری از مراجعات به بانک‌ها با این کدها کاهش یافته است. اما بانک مرکزی می‌گوید نگرانی‌هایی در خصوص مسائل امنیتی دارد؛ البته که درخواست‌هایی برای رفع نگرانی‌ها داشتیم اما به نظر می‌رسد هدف بانک مرکزی قطع این سرویس است.

جهرمی  با بیان اینک ما مرجع بودن بانک مرکزی در این حوزه را قبول داریم، اظهار کرد: هم‌اکنون بانک مرکزی کارمزد USSD از سمت بانک‌ها را صفر کرده و با توجه به اینکه بانک مرکزی مرجع این بخش است، ما نمی‌توانیم اعتراضی کنیم اما می‌توان در این زمینه با آنها مذاکره کرد که در تدارک این مذاکره هستیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر فعالیت ارز دیجیتالی در کشور گفت: سه رویکرد برای فعال‌سازی قانونی ارز دیجیتال در نظر گرفته شده است. یکی از آنها این است که دولت قصد دارد ماینینگ را در کشور به رسمیت بشناسد و برای آن پروانه صادر کند. موضوع بعدی استفاده از ظرفیت بلاک‌چین برای پیام‌رسان‌های سیستم بانکی است که این موضوع هم اکنون به صورت پایلوت در برخی بانک‌ها آغاز شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: موضوع سوم این است که استفاده ارز دیجیتال را به رسمیت بشناسیم که در این زمینه برخی مسائل فقهی وجود دارد که در حال بررسی است. در این سه مورد در کمیسیون اجتماعی دولت و در شورای عالی فضای مجازی مباحثی مطرح شده اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

جهرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر مسدود شدن حساب برخی کاربران در توئیتر گفت: مقررات توئیتر برای کاربران فیک طی سال‌های اخیر اتفاق افتاده و این شبکه اجتماعی، کاربران جعلی را شناسایی کرده و آن‌ها را حذف می‌کند. پیش از این در توئیتر انگلیسی فالوئرهای زیادی از روسای جمهور کشورهای مختلف حذف شدند و اکنون این موضوع به توئیتر فارسی دامنه پیدا کرده است. در همین راستا توئیتر اقدام به حذف گروهی از کاربران غیرواقعی کرد.

وی ادامه داد: این در حالی است که هم اکنون گروه‌هایی که علیه نظام فعالیت دارند و کاربر مجعول هستند همچنان در این شبکه فعالیت می‌کنند و حذف نشده‌اند. اگر قرار است مقرراتی صورت گیرد باید به صورت قاعده‌مند برای همه اعمال شود و بر این اساس ما در پژوهشگاه ارتباطات در حال تهیه گزارش رفتارشناسی از کاربران مجعول در توئیتر هستیم تا صداقت توئیتر را در حذف اکانت کاربران ایرانی به آزمون بگذاریم. این گزارش به زودی منتشر می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات احتمال قطع شدن اینترنت به بهانه تحریم را غیرمحتمل دانست و گفت: محدودیت‌هایی در حوزه خدمات این بخش از سوی آمریکا اعمال شده است، اما به نظر نمی‌رسد که قطع شدن کامل اینترنت رخ دهد. با وجود این، آمادگی لازم برای این شرایط وجود دارد و تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شده است.

جهرمی ادامه داد: مرکز ملی فضای مجازی، کمیته بحرانی در این زمینه تشکیل داده و وزارت ارتباطات نیز به موازات این کمیته، کمیته ای برای بررسی جوانب موضوع تشکیل داده است. سناریوهای مختلف در این زمینه دیده شده و آسیب‌های احتمالی مورد بررسی قرار گرفته است. آنچه تاکنون رخ داده این است که بسیاری از سرویس‌دهنده‌های خدمات ابری ارائه خدمات خود را به شرکت‌های داخلی متوقف کرده‌اند و روتینگ بین‌الملل نیز در زمینه تبادل مالی با محدودیت‌هایی مواجه شده که البته جدی نبود.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع سرویس‌دهنده‌های داخلی، تنها هفت درصد ظرفیت خدمات داخلی در خارج کشور، هاست می‌شود و ما موفق شدیم در ماه گذشته این ظرفیت را به دو درصد برسانیم تا بتوانیم وابستگی خود را از این جهت کاهش دهیم. در زمینه ارائه سرویس نیز به سمت سرویس‌دهندگان اروپایی به جای آمریکایی رفته‌ایم و این سرویس‌دهندگان هم‌اکنون، خدمات بهتری به ما ارائه می‌کنند. بر این اساس تمهیدات اندیشیده‌شده نشان از آمادگی لازم برای مقابله با تحریم‌ها دارد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین