|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۵۸
کد خبر: ۲۲۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۲
عضو رسمی انجمن متخصصین پوست ایران با بیان اینکه با توجه به بمباران تبلیغات در مورد کاشت موی طبیعی در مطبوعات،تلویزیون و بخصوص کانال های ماهواره ای و این نکته که بسیاری از این تبلیغات به شدت وسوسه آور و فریبنده می باشند، گفت: تقاضا می شود قبل از انجام کاراز تخصص و تجربه پزشک خودکاملاً مطمئن شوید زیرا بعداً راه برگشتی وجود ندارد.
دکترعلی وفائی  با بیان اینکه ریزش مو علامتی شایع و ناراحت کننده است و بیشتر افرادی که به متخصص پوست مراجعه می کنند از ریزش مو ناراحت هستند گفت: به طورکلی شایعترین علت ریزش مو درآقایان و خانم ها، ریزش موی مردانه (آندروژنتیک) است.
عضو انجمن بین المللی جراحی ترمیم مو آمریکا(ISHRS) تصریح کرد: بطور معمول روزانه 100- 50 تار مو ریخته و اگر هر روز شستشوی موها انجام شود ریزش 150-120 تارمو طبیعی تلقی می شود. برای اینکه بدانیدآیا واقعا ریزش موی غیرطبیعی وجود دارد بایستی حداقل یک هفته سر را نَشسته و در این مدت همه موهای ریخته شده را جمع آوری و بر تعداد روزها تقسیم کنیم. اگر از این عدد بیشتر باشد بایستی به فکر راه چاره باشیم.
به گفته وی راه دیگر برای دانستن این مطلب آن است که یک دسته حدود یکصدتایی ازموها را با دست بآهستگی بکشیم. اگرفرد روز قبل حمام نکرده باشد در حالت طبیعی 5-4 عدد موکنده می شود و از این بیشتر نیاز به بررسی و درمان دارد. بهتر است این تست درچند نقطه سر انجام شود.
دکترعلی وفائی با اشاره به درمان دارویی ریزش مو گفت: استفاده از داروی ماینوکسیدیل یکی راههای کاهش و درمان ریزش است. این دارویی خوراکی برای کنترل فشارخون بالا است که سالها در پزشکی مورد استفاده قرار می گرفته ولی بدلیل عوارض جانبی شدید در حال حاضر این دارو برای درمان فشارخون بالا کاربردی ندارد مگر اینکه سایر داروهای متداول و کم ضررتر اثربخشی نداشته و جان بیمار بدلیل فشارخون بالا در معرض خطر باشد.
وی تصریح کرد: یکی از عوارض جالب توجه و غیر منتظره مصرف این دارو رویش مو در مناطق غیرمعمول از قبیل پیشانی و پشت دست ها است. از این خاصیت برای تحریک رشد موها در مناطق طاس سر استفاده شده و بدین ترتیب محلول موضعی ماینوکسیدیل 2 و 5 درصد برای درمان طاسی سر بوجود آمد.
به گفته این متخصص اگرچه مکانیسم دقیق اثر ماینوکسیدیل در تحریک رشد موها نامعلوم است ولی ظاهراً این دارو از طریق طولانی کردن سیکل رشد مو (افزایش مدت زمان آناژن) عمل می کند. تحت اثر این دارو کیفیت موهای ظریف (مینیاتوریزه) سرشامل قطر و اندازه آنها بهبود پیدا کرده و لذا بطور کلی وضعیت موهای نازک و کم پشت فرد بهتر می شوند ولی باعث رشد مجدد مو در مناطق کاملاً طاس سر نمی گردد بعبارت دیگر با مصرف ماینوکسیدیل روند طاسی کند شده ولی موهای ریخته شده مجدداً در نمی آیند.

عضو انجمن متخصصین پوست کانادا (CDA) در ادامه افزود: ماینوکسیدیل دارای اثر درمانی موقتی است و دلیل آن این است که به هرحال تستوسترون همیشه در خون وجود داشته و بالاخره اثرات طاس کننده آن بر اثرات ضد طاسی دارو غلبه کرده و لذا مردی که در حال مصرف ماینوکسیدیل است نیز عاقبت دچار طاسی می گردد هر چند روند طاسی در وی با سرعت کمتری ادامه پیدا می کند
دکترعلی وفائی اظهار داشت: علاوه بر ماینوکسیدیل از فیناستراید (Propecia) نیز برای رویش مجدد مو استفاده می شود . مکانیسم اثر فیناستراید مهار فعالیت آنزیم 5 آلفارداکتاز در ریشه مو می باشد. فیناستراید ابتدابرای درمان بزرگی خوش خیم غده پروستات به کارمی رفت.به دنبال استفاده از آن،اثربخشی آن دردرمان ریزش موی تیپ مردانه نیزمشاهده وثابت گشت.
عضو رسمی انجمن متخصصین پوست ایران  در ادامه به کاشت مو اشاره کرد و گفت: کاشت موی طبیعی در ابتدا با استفاده از گرافت های درشت 5-4 میلیمتری (دارای 20- 15 تارمو) انجام می شد. این گرافت ها پس از درآمدن، نمای عروسکی بسیارزشتی (مثل موهای مسواک) با نمای ناهنجار به سرشخص داده که با افزایش سن و ریزش موهای اطراف منطقه کاشته شده، این وضعیت بدترگردیده و تصویر کاملاً غیرطبیعی ایجاد می شد.
دکتر وفایی افزود: این وضعیت باعث ایجادحس بدبینی و ناامیدی بین متخصصین پوست و بیماران نسبت به نتایج کاشت موی طبیعی شده بود. با پیشرفت علم پزشکی متخصصین پوست ازگرافت های کوچکتری به نام مینی گرافت (حاوی 10- 5 تارمو) و سپس میکروگرافت (حاوی 3- 1 تارمو) برای کاشت مو استفاده کردند. متدهای برداشت مو از منطقه پشت سر، چگونگی طراحی خط موی جلوی سر، روش های بیحسی، تکنیک های ایجاد شکاف و گذاشتن گرافت در محل کاشت مو، روش های تربیت تکنسین های متخصص در انجام کاشت مو، همگی در سال های اخیر پیشرفت های اعجاب انگیزی کرده است و امروزه با استفاده از مینی گرافت و چیدمان هنرمندانه آنها در دست متخصصین پوست ماهر در انجام کاشت مو، نتایج کاشت موی طبیعی بسیار عالی و خارق العاده شده است.
عضو انجمن بین المللی جراحی ترمیم مو آمریکا (ISHRS) با اشاره به حساسیت بسیاربالای پیوند موی طبیعی و مسائل و مشکلاتی که بعداً ممکن است بوجودآید توصیه کرد: این کارحدالامکان توسط متخصص پوست و موانجام شود زیرا متخصص پوست و مو صلاحیت های علمی و عملی لازم جهت انجام کاشت موی طبیعی را دارا می باشد.
وی ادامه داد: با توجه باینکه نتایج ناشی ازانجام کاشت موی طبیعی غیرقابل برگشت بوده و ترمیم آنها نیز بسیارمشکل است لذا به متقاضیان محترم این کارصمیمانه توصیه می شودکه درانتخاب پزشک معالج خودنهایت دقت و وسواس را بخرج دهند تا بعداً دچارمشکلی ازاین بابت نگردند.
عضو انجمن آسیایی جراحان پیوند مو (AAHRS) تصریح کرد: با توجه به اینکه برخی افراد ادعامی کنندکه متخصص کاشت مو می باشند (و اغلب هم این تخصص را ازکشورهای خارجی بخصوص کانادا و آمریکا گرفته اند)، بایستی متذکرشدکه رشته دانشگاهی به نام « تخصص کاشت مو » وجود خارجی ندارد. واقعیت این است که فقط رشته دانشگاهی به نام بیماری های پوست و مو وجود دارد که متخصصین این رشته می توانند در حوزه تخصص خود اقدام به پیوند موی طبیعی نمایند.
 دکتر وفایی با بیان اینکه با توجه به بمباران تبلیغات در مورد کاشت موی طبیعی در مطبوعات، تلویزیون و بخصوص کانال های ماهواره ای و این نکته که بسیاری از این تبلیغات به شدت وسوسه آور و فریبنده می باشند، گفت: تقاضا می شود قبل از انجام کاراز تخصص و تجربه پزشک خودکاملاً مطمئن شوید زیرا بعداً راه برگشتی وجود ندارد. هرگونه رودربایستی و خجالت در این زمینه مهم و حیاتی را کنار بگذارید و یادتان باشدکه انتخاب پزشک و تحقیق درمورد صلاحیت و تخصص وی حق طبیعی و قانونی شما است.
به گفته عضو رسمی انجمن متخصصین پوست ایران   پروانه مطب پزشک که بایستی حتماً دراطاق ویزیت نصب شده باشد، استعلام ازدانشگاه علوم پزشکی و یا سازمان نظام پزشکی شهرستان محل طبابت پزشک و یا مراجعه به سایت اینترنتی سازمان نظام پزشکی ایران و استعلام ازانجمن متخصصین پوست ایران باید حتما مورد توجه مراجعان به کاشت مو قرار گیرد.

منبع: جمهوریت

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین