|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۶
کد خبر: ۲۲۳۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۹
زاهدی از جمله«دکتر»های است که با حمایت باهنر به جمع «مهندسین» سیاسی اضافه شد. قبل تر از آن هم خیلی ها نقش باهنر را در معرفی زاهدی به عنوان وزیر علوم دولت نهم بسیار موثر بود و این همه بیش از هر چیز به همشهری بودن این دو باز می گردد.
این تصمیم می تواند نظر جمعی از نمایندگانی باشد که از مخالفان استیضاح وزیری هستند که دولت گفته است تمام قد از او حمایت می کند و معاون پارلمانی وزیر علوم می گوید:استیضاح او «تاریخی» خواهد شد.

مخالفان استیضاح می گویند این گونه رفتار کردن با دولت در یک سالگی معنایی جز تضعیف دولت ندارد و  مساله اعلام بورسیه های غیر قانونی موجب انتقام گیری از وزیر علوم شده است. حامیان استیضاح سیاسی بودن را رد می کنند و معتقدند به کارگیری افراد موثر در فتنه 78 و 88 موجب انجام این استیضاح است و فرجی دانا از فرصت یک ماهه استیضاح هم استفاده نکرده است.

در روزهایی که خیلی از موافقان وزیر علوم در شبکه های اجتماعی کمپین حمایت از وزیر را راه اندازی کرده اند، خبرگزاری ایسنا  هم نام 50 نماینده امضا کننده این استیضاح را منتشر کرده است. لیستی که شامل برخی اعضای جبهه پایداری و فراکسیون اصولگرایان به عنوان فراکسیون اقلیت مجلس است.در  این بین عدم حضور اسامی نمایندگانی چون حجت الاسلام روح الله حسینیان، حجت الاسلام حمید رسایی و کوچک زاده به عنوان نمایندگان مشهور منتقد دولت در این لیست از نکات قابل توجه است.

کوچک زاده: کوچک زاده از جمله نمایندگانی است که از سالهای دور فرجی دانا را می شناسد و به همین دلیل ، امضای خود را پای برگه استیضاح او نبرده است. روزهایی که  کوچک زاده  در دانشگاه شیراز درس می خواند و با فرجی دانا هم دانشگاهی  و هم فکر بود.

روایت کوچک زاده از هم فکری فرجی دانا با خودش این است که او در سالهای ابتدایی انقلاب فرجی دانا را به عنوان «یک بچه مذهبی خوب و فعال و به عنوان پاسدار » می شناخته است. 34 سال بعد از سال 58 هم  وقتی 25 دی ماه 92 رسانه ها خبر از شکایت او از وزیر علوم به همراه دو نماینده دیگر دادند، مصاحبه کرد و گفت که علی رغم انتقادهایی که نسبت به فرجی دانا دارد اما از او هیچ شکایتی نکرده است. از آن تاریخ هم مصاحبه ای بر ضد فرجی دانا از سوی کوچک زاده انجام نشده است و کسی از موضع شخصی او نسبت به وزیر علوم خبر ندارد.

رسایی و حسینیان: رسایی و حسینیان هم چهره هایی هستند که استیضاح را امضا نکرده اند، اما در همه ماههای گذشته از مدافعان اعلام وصول این استیضاح بوده اند. 8 تیر ماه بود که حسینیان از قول هیات رئیسه برای اعلام وصول استیضاح فرجی دانا خبر داد و بعد هم گفته است که موضوع «انتصابات و بحث لغو بورسیه‌های دولت گذشته»، مهم‌ترین محورهای استیضاح است.

 توکلی: الیاس نادران به عنوان نماینده سه دوره مجلس از جدی ترین دنبال کنندگان استیضاح فرجی دانا است و در هفته های گذشته بیشترین مصاحبه را در خصوص این استیضاح داشته است؛ احمد توکلی رفیق صمیمی نادران در مجلس هم امضاء خود را پای استیضاح فرجی دانا نیاورده است. با این حال نظر توکلی به نادران نزدیک است. این موضوع را می توان از مصاحبه اخیر توکلی بیشتر درک کرد. جایی او از « لجاجت» فرجی دانا انتقاد کرده و گفته است که وزیر علوم«تفاهم بین مجلس و دولت»را از بین برده است.

حداد عادل: رئیس فراکسیون اصولگرایان هم اگر چه چهره اصلی کمیته ای بود که قرار بود به نمایندگی از مجلس رفتار و عملکرد فرجی دانا را در یک ماه رصد کند، اما مرور آخرین اظهار نظر های او می گوید که او هم در جمع موافقان استیضاح قابل دسته بندی است.برخلاف روزهایی که در مجلس ششم از نمایندگانی بود که برای رای آوری فرجی دانا رای جمع می کرد و در مقابل اکثریت اصلاح طلب مجلس ششم مدافع وزیر علوم بود.

باهنر: باهنر نائب رئیس مجلس هم مرد دیگری است که در قبال وزارت علوم «سیاست سکوت» را بر روش های دیگر ارجح دانسته است.آخرین باری که فعالیت جدی او در یک استیضاح دیده شد به روزهای مجلس پنجم باز می گردد. روزهایی که باهنر و حسینی وزیر ارشاد دولت دهم هر دو از مهاجرانی انتقاد کردند و او را برای این وزارتخانه مضر دیدند.

در ماههای گذشته نمی توان مصاحبه ای از باهنر درباره وزارت علوم یافت، ولی جعفری یکی از نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری که سخنگوی کمیسیون آموزش هم است می گوید که برخی چهره های تاثیر گذار مجلس از جمله باهنر نیز «دغدغه ها و انتقادات جدی نسبت به وزیر علوم» دارند. باهنر که به مرد لابی مجلس مشهور است از جمله چهره هایی است که دوستارانش می گویند در برخی مواقع با  توجه به جایگاه و نقش مهمی که در ادوار مجلس داشته، در به ثمر رسیدن یا نرسیدن یک استیضاح اثر گذار است.

زاهدی: وزیر علوم دولت نهم از جمله چهره های است که  اظهارنظرهای رسمی و غیر رسمی منتشر شده از او می گوید از منتقدان فرجی دانا است. اسفند 92 روزهایی بود که سایت خبری الف به نقل از او نوشت که نمایندگان مجلس و تعدادی از مراجع تقلید از عملکرد وزیر علوم«ابراز نگرانی کرده اند.»

 قبل تر از آن هم یک اظهار نظر تائید نشده می گفت که او از انتصاب معاون و مشاور وزیر علوم عصبانی بوده و در یکی از نشست های کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به یکی از معاونان این وزارتخانه که برای پاسخگویی به نمایندگان در این کمیسیون حضور یافته، عباراتی به کار برده که سایت های خبری حامی دولت دست به انتشار آن در آبان 92 زدند.

رئیس کمیسیون خطاب به معاون وزیر گفته بود:«برو به این مرتیکه بگو یا این چند نفر را عزل می کند یا با اردنگی از وزارتخانه بیرونش می کنم.» خبری که خیلی زود از سوی زاهدی تکذیب شد. در روز اعلام وصول استیضاح فرجی دانا هم زاهدی با خبرنگاران پارلمانی مصاحبه تند و تیزی نکرد.5 روز مانده به استیضاح هم سند رو کردن مخالفان استیضاح درباره بورسیه های برخی فرزندان نمایندگان مجلس از جمله وزیر سابق ارتباطات و فرزند رئیس کمیسیون آموزش هم ماجرایی است که ابهام ها درباره سرنوشت استیضاح را بیشتر می کند.

زاهدی از جمله«دکتر»های است که با حمایت باهنر به جمع «مهندسین» سیاسی اضافه شد. قبل تر از آن هم خیلی ها نقش باهنر را در معرفی زاهدی به عنوان وزیر علوم دولت نهم  بسیار موثر بود و این همه بیش از هر چیز به همشهری بودن این دو باز می گردد.

اگر حرفهای معاون پارلمانی روحانی درباره تاریخی شدن استیضاح وزیر علوم و خبر احتمال حضور نیافتن رئیس جمهور در جلسه استیضاح درست باشد ، ممکن است فرجی دانا هم استیضاحش به یک روز تاریخی در پارلمان بدل شود.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین