|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۷
کد خبر: ۲۲۲۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵
«خنده‌دار است که از یمنی‌ها بخواهیم از حدیده خارج شوند و آنجا را تسلیم امارات کنند. کسی که چنین درخواستی دارد، درخواستش مغایر با منشورها و عرف بین‌المللی و مانند این است که انگلیس از مردم فرانسه بخواهد از پاریس یا دیگر شهرهای این کشور خارج شوند و آن را تسلیم انگلیس کنند. آیا این منطقی است؟»
 رهبر جنبش انصارالله یمن گفت: خنده‌دار است که از یمنی‌ها بخواهیم از حدیده خارج شوند و آنجا را تسلیم امارات کنند. کسی که چنین درخواستی دارد، درخواستش مغایر با منشورها و عرف بین‌المللی و مانند این است که انگلیس از مردم فرانسه بخواهد از پاریس یا دیگر شهرهای این کشور خارج شوند و آن را تسلیم انگلیس کنند.

 سید عبدالملک حوثی در گفت‌وگوی اختصاصی با روزنامه فیگارو چاپ فرانسه درباره آخرین تلاش‌های بین‌المللی برای حل سیاسی بحران یمن، گفت: «نمی‌توان شروط ائتلاف عربی به رهبری عربستان را درباره عقب‌مشینی از حدیده پذیرفت و مضحک است که برای حفظ منافع امارات بخواهیم از این شهر خارج شویم. عین این می‌ماند که انگلیس از فرانسوی‌ها بخواهد از پاریس خارج شوند.»

وی درباره دعوت نکردن فرانسه از جنبش انصارالله برای شرکت در کنفرانس بشردوستانه بین‌المللی که 27 ژوئن (6 تیر) در پاریس برگزار شده بود، گفت: «واضح است که بسیاری از کشورهای غربی با مشکلات و جنگ‌های منطقه از زاویه دید منافع اقتصادی و دستاوردهای مادی خود نگاه می‌کنند، حتی اگر موضوع حقوق بشر و نقض قوانین بین‌المللی در میان باشد. این همان چیزی است که ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه کشور ما به‌وجود آورده است و سازمان‌های بین‌المللی کشتار غیرنظامیان، هدف قرار دادن تاسیسات شهری و قتل‌عام و نسل‌کشی و استفاده سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی را تایید کرده‌اند.»

حوثی افزود:‌ «در حال حاضر تمرکز برخی کشورهای اروپایی بر سوءاستفاده از جنگ برای فروش سلاح‌هایشان و امضای قراردادهای تسلیحاتی است تا با تامین مالی، به حیات نظامی خود ادامه دهند. آنها حتی به فروش مواضع سیاسی خود روی آورده‌اند و رویکرد اشتباهی را نسبت به ملت یمن و در راستای منافع سعودی‌ها و اماراتی‌ها در پیش رفته‌اند. ما معتقدیم موضع رسمی فرانسه، بعد از انگلیس در منفی‌نگری نسبت به ملت یمن و سهیم شدن در تجاوزگری به این کشور است. چندین کشور بیش از کشورهای دیگر مواضعی ضد یمن در پیش گرفته‌اند که فرانسه از آن جمله است، فرانسه‌ای که بارها تجربه حملات امنیتی را از سوی القاعده و داعش داشته و اکنون در موضع‌گیری خود در راستای منافع عربستان و امارات دچار اشتباه شده است. دو کشوری که در یمن از داعش و القاعده حمایت کرده‌اند.»

رهبر جنبش انصارالله در پاسخ به این سوال که «چرا گفت‌وگو با فرستاده دولت فرانسه را که آماده بود شما را در صنعا ببیند، رد کردید؟» تصریح کرد:‌ «من این دیدار را رد نکردم، ما پس از اینکه روزنامه شما گزارشی درباره مشارکت نظامی فرانسه در تجاوز به یمن منتشر کرد، خواستیم در وهله نخست، پاریس رویکرد خود را نسبت به نقش فرانسه در این تجاوزگری اعلام کند.»

وی تاکید کرد طرف میانجی حل سیاسی بحران یمن، مهم است که معتدل، بی‌طرف و خواهان تحقق صلح باشد.

حوثی درباره شرط ائتلاف عربی برای خروج یمنی‌ها از حدیده در مقابل توقف درگیری‌ها و آتش‌بس، تصریح کرد:‌ «خنده‌دار است که از یمنی‌ها بخواهیم از حدیده خارج شوند و آنجا را تسلیم امارات کنند. کسی که چنین درخواستی دارد، درخواستش مغایر با منشورها و عرف بین‌المللی و مانند این است که انگلیس از مردم فرانسه بخواهد از پاریس یا دیگر شهرهای این کشور خارج شوند و آن را تسلیم انگلیس کنند. آیا این منطقی است؟»

رهبر جنبش انصارالله در پاسخ به این سوال که «آیا انصارالله آمادگی دارد تا طرح سازمان ملل متحد را برای واگذاری مدیریت بندر حدیده اجرایی کند؟» گفت:‌ «از آن روزی که اسماعیل ولد شیخ احمد به‌عنوان فرستاده سازمان ملل متحد به یمن معرفی شد، ما مخالفتی با نقش نظارتی و پشتیبانی سازمان ملل متحد در بندر حدیده نداشته‌ایم به شرط اینکه تجاوز سعودی‌ها به این منطقه پایان یابد و موانع موجود بر سر راه انتقال نفت و گاز در مارب، شبوه و حضرموت برطرف و برای نظارت سازمان ملل متحد بر بندر بودجه خاصی همچون دیگر مناطق آزاد اختصاص داده شود.»

عبدالملک حوثی درباره اتهام‌زنی امارات و عربستان به یمن درباره دریافت سلاح و تجهیزات نظامی از ایران از راه بندر حدیده، تصریح کرد:‌ «همه نظمیان سعودی و اماراتی می‌دانند که این موضوع کذب است، زیرا هیچ کشتی‌ای نمی‌تواند بدون مجوز ائتلاف عربی و مجوزهای سازمان ملل متحد وارد این بندر شود، همانگونه که در نوار غزه چنین تدابیری اتخاذ شده و تردد کشتی‌ها با نظارت نهادهای مربوطه کنترل می‌شود.»

رهبر جنبش انصارالله در پاسخ به این سوال که «شروط و پیشنهادهای مارتین گریفیت، فرستاده سازمان ملل متحد به یمن برای برقراری آتش‌بس و توافق بر سر بازگشت به میز مذاکرات چه بود؟» گفت: «طرحی که به ما ارائه شد و آن را با گریفیت بررسی کردیم، در زمینه انتقال نظارت مستقیم بر بندر به سازمان ملل متحد بود و ما همچون گذشته با رویکرد مثبتی با آن برخورد کردیم. همچنین درخواست‌های امارات به ما منتقل شد و ما در حال تعامل با درخواست‌ها و بررسی آنها هستیم، ولی تسلیم مطامعشان نمی‌شویم.»

حوثی تاکید کرد انصارالله آماده توقف حملات موشکی به عربستان و امارات است، ولی به شرط اینکه آنها بمباران شهرهای ما را متوقف کنند، زیرا مبنای مواضع ما دفاع از خود است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین