|
|
امروز: دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۲۲۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۱
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر این‌که تأمین منافع ملی برای تبیین جایگاه و ایفای نقش ایران را در جامعه جهانی باید اولویت داد» گفت: برای دستیابی به این جایگاه باید همان سه اصل بنیادین مورد نظر مقام معظم رهبری یعنی «عزت، حکمت و مصلحت» را مبنا قرار داد، ‌نقش محوری دولت را در سیاست خارجی تقویت کرد و به حاشیه‌ها در داخل و خارج هیچ توجهی نداشت.
اسحاق جهانگیری در بخش دوم سخنان خود در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که پس از بیان نظرات و دیدگاههای سفرا و وزرای شرکت کننده در این همایش انجام شد، تصریح کرد: دولت مصمم است، ‌اعتدال را در متن برنامه‌های خود پیش برد و افراطی‌گری را در سیاست،‌ فرهنگ، ‌اقتصاد و اجتماع به حاشیه براند.

وی با بیان این‌که «به عنوان ایرانی، به عنوان مسلمان و به عنوان اعضای خانواده دولت، همه ما با مسئولیت‌های بزرگی رو به رو هستیم» اظهار کرد: یکی از این مسئولیت‌ها فراهم نمودن فرصت‌های مساعد برای توسعه ملی و ارتقای منزلت بین‌المللی کشور است.

وی همچنین با تاکید بر این‌که «باید در پی استقرار و نهادینه کردن «امید»، «اعتدال» و«تدبیر» در همه شئون اداره کشور باشیم»، افزود: باید کشور را از رکود خارج کنیم و به «رونق» برسانیم، نه فقط در اقتصاد که در «اجتماع» و «فرهنگ» و «علم» و «سیاست» نیز همین‌گونه بوده است.

معاون اول رییس‌جمهور افزود: رکورد تورمی تنها مسأله اقتصاد کشور در سال‌های اخیر نبوده است، بلکه مساله اجتماعی ایران در همه شئون جامعه بوده است.

وی با بیان این‌که «ما به جامعه‌ای خواهان تحول و اصلاح در منطقه‌ای با جغرافیای سیاسی دستخوش تغییر و جهانی مواجه با تحولات تاریخی رو به رو هستیم»، خاطرنشان کرد: نمی‌توان ضرورت‌های اداره کشور و نیازهای جامعه را که در حماسه مشارکت سیاسی مردم در انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ عیان شد نادیده گرفت و یا به حد سیاست و رقابت‌های سیاسی فروکاست.

وی افزود: انتخابات ۹۲ جهت نمای خواست ملی است، خواستی معطوف به دو وجه مشخص؛ گریز از افراط و تصلب و بی تدبیری و تمایل به اصلاح، اعتدال و عقلانیت.

معاون اول رییس‌جمهور تصریح کرد: این انتخابات که مرهون تدبیر و دوراندیشی رهبر معظم انقلاب، درک درست و حضور مؤثر شخصیت‌ها و نیروهای سیاسی دلسوز کشور و مشارکت فعال مردم بود، سه اعتماد را به دنبال داشت؛ اعتماد به نفس مردم، اعتماد مردم به نظام و اعتماد به رویکردهایی که از دل آن دولت تدبیر و امید درآمد و مسئولیت امروز ما ارتقای این سه وجه است. این انتخابات سرمایه اجتماعی کشور، یعنی امید به آینده، اعتماد سیاسی و اجتماعی، مشارکت مردم و منزلت ملی را تاحد زیادی ترمیم کرد.

وی ادامه داد: متأسفانه سوء عملکردهای گذشته فقط اتلاف منابع طبیعی و مادی نبود، جامعه از تخریب سرمایه‌اجتماعی زیان بیشتری دید و این یعنی آسیب دیدن اعتماد عمومی و مشارکت عموم در فعالیت‌های عقلائی و مستمر و سازمان دهی شده در جامعه و پایین آمدن امید به آینده و میل به فعالیت‌های قانونی، اگرچه تخریب سرمایه اجتماعی در ایران از حوزه سیاست و دولت آغاز شده اما آثار آن خیلی زود در اقتصاد ملی، روابط بین المللی و مناسبات اجتماعی و فرهنگی آشکار گردید.

وی با بیان این‌که «سرمایه اجتماعی پایین آسیب‌های اجتماعی را بالا می‌برد»، تصریح کرد: بالارفتن فساد اداری، مفاسد اجتماعی، فرار مغزها و سرمایه‌ها، افزایش هزینه‌های فرهنگی و اجتماعی توسعه و گسست میان گروه‌ها و اقوام و مذاهب و... حاصل سرمایه اجتماعی پایین است.

معاون اول رییس‌جمهور از ترمیم سرمایه اجتماعی در ایران و ضرورت توجه به آن به عنوان یک مسئولیت دینی و ملی یاد و خاطرنشان کرد: امید مردم و بازگشت نشاط به جامعه و خارج شدن جامعه از «انفعال» و «تماشاگری» و روآوردن به «مشارکت» و «حضور موثر» و «دلگرمی» را باید به عنوان دستاوردی ملی و سرمایه ملی پاس داشت.

وی خطاب به روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: شما سفیران و نمایندگان ایران باید به این مؤلفه‌های مهم تغییر در جامعه ایرانی و رویکردها و برنامه‌های دولت هم به خوبی توجه کنید و هم در فراهم کردن فرصت‌های جدید و به تصویر در آوردن انگاره‌های واقعی از ایران و اسلام و جمهوری اسلامی نقش‌آفرین باشید.

وی افزود: شما می‌توانید و باید از مولدان سرمایه اجتماعی برای کشور باشید و هم از حامیان گروه‌های مولد سرمایه اجتماعی، مفاخر دینی و ملی، میراث و تمدن و فرهنگ ایرانی و اسلامی ، اندیشه‌ها و دستاوردهای حضرت امام (ره) و انقلاب اسلامی، سرمایه فداکاری و ایثار ملت در دوران دفاع مقدس، شخصیت‌های انقلاب و سرمایه های نمادین کشور، دانشمندان و علما و روشنفکران و هنرمندان ، نهادهای مدنی و سیاسی و ... از جمله سرمایه‌های اجتماعی این سرزمین که باید در نگاه ملی نمایندگان سیاسی و فرهنگی نظام در خارج از کشور بازشناسانده شوند و مورد حمایت قرار گیرند.

جهانگیری گفت: دولت نقطه عزیمت خود را حل مسائل ملی با اولویت‌بندی آن‌ها می‌داند؛ بازگشت به نقطه عقلانیت و تدبیر برای بازگرداندن قطار سیاست به ریل منافع ملی و خروج کشور از تورم فراگیر به رونق و تحرک و این فقط یک رویکرد اقتصادی نیست، کشور باید در همه جا از رکود تورمی خارج شود ، نه تنها برای توسعه سرمایه فیزیکی و مادی کشور بلکه برای توسعه سرمایه انسانی ،"سرمایه اجتماعی " و "سرمایه فرهنگی". توسعه همه جانبه کشور بدون توجه به الزامات توسعه سیاسی ،‌توسعه اجتماعی،‌ توسعه علمی و توسعه فرهنگی ناممکن است.

وی لازمه تحقق و پیشبرد این خواسته‌ها و ضرورت‌ها را، ارتقای جایگاه و منزلت جهانی ایران از طریق کم کردن تهدیدها و تقویت فرصت‌های بین المللی، ورود فعال و موثر به عرصه افکار عمومی و حضور سازنده در جامعه بین المللی و پیشبرد منطق گفت‌و‌گو و تلاش برای ساختن جهانی امن و عاری از خشونت و افراط دانست و افزود: انزوا در جهان کنونی نه مفید است و نه ممکن و نه مطلوب و جهان واقعی در عین حالی که متأثر از سلطه و سلطه‌طلبی قدرت‌های بزرگ، ‌جنایت آفرینی های دو غده چرکین صهیونیسم و تحجر است ، جایی برای نقش آفرینی و اثر بخشی اسلام رحمانی و جمهوری اسلامی ایران بر پایه گفت و گو ، تعامل و اعتماد سازی در عرصه های سیاسی و فرهنگی و اقتصادی و علمی نیز هست.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین