|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۲
کد خبر: ۲۱۸۵۸۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱
رستوران‌ ابوعلي در دولت‌آباد. رستوران كوچكي كه حالا شب‌ها براي خوردن غذا بايد در صف بايستيد. ٩٩درصد رستوران‌ها را اتفاقي و بدون هماهنگي مي‌رويم، البته پيش آمده كه در مورد غذا يا رستوراني بد نوشته‌ام و نتيجه آن پايين آمدن شيشه ماشين، شكايت و مسائل بد ديگر بوده است.
 این روزها یکی از روش‌های تبلیغات رستوران‌ها، خوراندن غذاهایشان به کاربران پرطرفدار اینستاگرام است، «شهروند» با یکی از معروف‌ترین این چهره‌ها، مستر تیستر، گپی زده است

  ظرف بزرگ ماكاروني را مقابلش گذاشته و با سرعت زيادي به كمك دو چوب رشته‌هاي ماكاروني را روانه دهانش مي‌كند و هرازگاهي نگاهي از رضايت به دوربين مي‌اندازد. حرفي نمي‌زند و تنها با لذت تمام غذا مي‌خورد. در فيلم ديگري چند ظرف غذا روي ميز چيده شده و دوباره با همان جثه كوچكش پشت ميز نشسته است و با اشتها مي‌خورد. اين تصویری آشنا در چند صفحه پرطرفدار ایرانی و خارجی است که صاحبانشان به «خوشمزه‌خورها» معروفند. داستان کاری کسانی که از غذا خوردن لذت مي‌برند، برای رستوران‌ها در اینستاگرام تبلیغ می‌کنند و درآمد خوبی هم دارند.

صفحه‌ ديگر را كه نگاه مي‌كنيد ظرف‌هايي پر از غذاهاي رنگي نظرتان را جلب مي‌كند؛ غذاهايي كه با ديزاين خاصي چيده شده‌اند تا از آنها عكس گرفته شود، البته ديگري لذت غذا را در آموزش دادن مي‌بيند و مقابل دوربين مواد غذايي را با هم مخلوط مي‌كند. اينجا دنياي شكموهاست كه حالا براي بعضي از آنها منبع درآمد يا شهرت شده است.

شغلم خوردن غذاست

«من نمونه ايراني‌ام. ايرانيزه‌‌شده خوشخورهاي اينستاگرام. این كار متداولي است و در تمام دنيا انجام مي‌شود.» ٨-٩ماهي مي‌شود، دنبال‌كنندگان اينستاگرام با مهديس‌فود آشنا شده‌اند و علاقه‌مندان به غذا آن را دنبال مي‌كنند. مهديس فريدوني خودش را اين‌گونه معرفي مي‌كند: «فارغ‌التحصيل كارشناسي‌ ارشد بيوتكنولوژي از دانشكده علوم‌ و تحقيقات. از خوردن غذا لذت مي‌برم و مي‌توانم بگويم هميشه آدم‌ شكمويي بوده‌ام. روزهاي اولي كه اين كار را شروع كرده بودم، دنبال‌كنندگانم فكر مي‌كردند مهديس آدم پولداري است كه جاهاي مختلف غذا مي‌خورد و مي‌خواهد پز بدهد اما رفته‌رفته متوجه شدند اين شغلم است و حالا ماهي ٦٠بار يعني روزي دوبار به رستوران‌ها سر مي‌زنم.» مهديس‌ به دليل علاقه‌اش رستوران‌گردي را شروع مي‌كند تا از خوردن غذاها لذت ببرد، البته تجربياتش را در اينستاگرام به اشتراك مي‌گذارد و متوجه اين مسأله مي‌شود كه تعداد دنبال‌كننده‌هايش افزايش يافته است و از آن زمان ماجراي غذا خوردن برايش به شكل ديگري رقم مي‌خورد: «تعداد دنبال‌كننده‌ها كه بالا رفت رستوران‌ها شروع به دعوت از من كردند و با گذشت زمان اين دعوت‌ها جنبه تبليغات به خود گرفت.» او به ياد ندارد نخستين‌بار براي كدام رستوران تبليغ كرده است: «قراردادي با رستوران‌ها كار نمي‌كنم و هربار كه به رستوراني مي‌روم همان‌ موقع تسويه مي‌كنم. درواقع قرارداد چندماهه‌ با جايي نمي‌بندم.» كيفيت غذا برايش اولويت است: «غذاي رستوراني كيفيت نداشته باشد برايش تبليغ نمي‌كنم. كيفيت غذا برايم اهميت بالايي دارد. اگر غذايي كيفيت لازم را داشت در مورد آن پست مي‌گذارم چون نمي‌خواهم اعتماد مخاطبم را از دست بدهم.» مهديس كارش را متفاوت از نمونه‌هاي خارجي مي‌داند: «نمونه‌هاي خارجي فقط با لذت، غذا را مي‌خورند تا بيننده را ترغيب به خوردن غذاي مورد نظر كنند، اما من هنگام غذا خوردن توضيحاتي در مورد غذا مي‌دهم. سبك من بسيار متفاوت است. در ايران هم نمونه‌های بسياري وجود دارد كه غذا تبليغ مي‌كنند، اما من نخستين نفري بودم كه از غذا خوردنم ويدیو گذاشتم. به هر قيمتي مخاطب جذب نمي‌كنم. بدون حاشيه در كنار همسرم گوشه‌اي مي‌نشينم و ساندويچم را گاز مي‌زنم. دو دسته دنبال‌كننده دارم؛ گروهي كه كارم را دوست دارند و بازتاب خوبي مي‌دهند و عده‌اي كه يا كارم را دوست ندارند يا جزو رقبا هستند.» عجيب‌ترين غذايي كه خورده را به ياد ندارد. «لابستر تجربه جديدي برايم بود.» مهديس از درآمدش چيزي نمي‌گويد: «پول سلامتي‌ام را مي‌گيرم چاقي، كبد چرب و ... اما در عين حال به اين كار عشق مي‌ورزم و دوست دارم دنبال‌كنندگان از اين لحظات خوششان بيايد و اعتماد كنند، البته جديدا حواسم به سلامتي‌ و اضافه‌وزنم هست و تنها غذاها را تست مي‌كنم و غذاهاي دست‌نخورده را براي افراد نيازمند و كودكان كار مي‌برم.» مهديس چندوقتي مي‌شود وارد كار تبليغات هم شده است: «چندوقتي است كه تبليغات هم مي‌گيرم چون دنبال‌كنندگانم دايركت مي‌دهند روسري‌ات مال كجاست؟ يا از چه لوازم‌ آرايشي استفاده مي‌كني، اگرچه تبليغات حاشيه‌اي هم دارد و باعث شده پست‌هاي غذايم كم شود.»

عشق كافه‌گردي

يكي دو سالي مي‌شود كه تب گذاشتن عكس پيتزاهاي كش‌آمده، بستني‌هاي رنگ‌رنگ، فنجان‌هاي قهوه و ليوان‌هایي با آبميوه‌هاي مختلف در اينستاگرام تقريبا همه‌گير شده است تا بهانه‌اي باشد براي كافه‌گردي‌ها و كسب‌ درآمد بعضي از آدم‌ها. اگر اهل كافه‌گردي باشيد صفحه علي يگانه‌ مي‌تواند به شما كمك كند تا بدانید به كدام‌ كافه‌ها سر بزنيد و از فضا و منوي آن لذت ببريد. او چهار سالي است كه عكس كافه‌هاي مورد علاقه و تأييدش را در صفحه‌اش به اشتراك مي‌گذارد. عكس‌هايي كه در قالب يك اتفاق و زيرپوستي كافه‌اي را تعريف مي‌كند. علي هم جزو آدم‌هايي است كه به غذا خوردن و آشپزي علاقه زيادي دارد و براي همين دوره‌هاي مرتبط را گذرانده است و در‌ سال ٧٨ دوراني كه هنوز بازار كافه‌ها داغ نبود و تنها ٢٠برند معروف در عرصه كافه‌ها در تهران وجود داشت شروع به راه‌اندازي كافه در تهران و شهرهاي ديگر كرد.

تيستر ايراني‌ام

از گذاشتن عكس قهوه در فيس‌بوك شروع شد. متولد بهمن است، ‌سال ٥٦. در منچستر به دنيا آمده و حالا مالك برند مسترتيستر و مديرعامل شركت كاسپيد در لندن است. او به همراه همسرش به رستوران‌ها سر مي‌زند و غذايي را سفارش مي‌دهد تا در نهايت پستي از آن براي مخاطبان بگذارد و از خوبي‌ها و بدي‌هاي رستوران و غذا بگويد.

  ايده مستر تيستر شدن از كجا به ذهنتان رسيد؟

١٠سال پيش عكس قهوه‌اي را در فيس‌بوك گذاشتم و از لايك‌هايي كه گرفتم، متوجه شدم مردم غذا را دوست دارند. پدرومادرم فرهنگي بودند و براي همين بسياري از اوقات بيرون غذا مي‌خورديم همه اينها دست‌به دست هم دادند تا تصميم بگيرم غذا بخورم و تجربياتم را به اشتراك بگذارم.

 نحوه كارتان به چه شكل است؟

به شكل رندوم رستوران‌ها را انتخاب مي‌كنم و اگر رستوران يا غذاي خوبي پيدا كنم به مردم معرفي مي‌كنم، البته تجربه‌هاي بد را هم به اشتراك مي‌گذارم. درواقع منتقد رستوران‌ها هستم. اين يكي از ويژگي‌هاي مسترتيستر است. مستر وابستگي مالي ندارد و خريدني نيست. با هر اكانتي هم تبليغ بدهيد مستر تبليغ نمي‌كند، البته تبليغ موادغذايي و محصولات را قبول مي‌كند اما رستوران نه.

 از آن‌جايي كه از رستوران‌ها تبليغ قبول نمي‌كنيد با هزينه شخصي‌تان به رستوران‌ها سر مي‌زنيد؟

بله. با هزينه شخصي به رستوران‌هاي مختلف سر مي‌زنم و غذايشان را تست مي‌كنم. كارم معرفي غذاهاست و تنها در ايران اين كار را دنبال نمي‌كنم تاكنون به ٣٠ كشور سفركرده‌ام و غذاهاي محلي‌شان را معرفي كرده‌ام آخرين سفرم به مالزي به دعوت سفارت مالزي بود. میهمان سفير مالزي بوديم براي گزارش از كوالالامپور. البته اين سفر به اين شكل بود چون سفرهاي خارجي را هم بدون دعوت مي‌روم و غذاهاي مختلف را تست مي‌كنم. عجيب نيست با هزينه‌ خودم مي‌روم. كار مستر به كاسپيد كمك مي‌كند چون زماني كه براي قراردادهاي كاسپيد مي‌روم و آنها مستر را مي‌بينند، بهتر و راحت‌تر به حميد سپيدنام اعتماد مي‌كنند.

 بيشتر افرادي كه غذا تبلیغ مي‌كنند از آن درآمدزايي هم دارند. منبع درآمد شما از كجاست؟

٢٠سالي مي‌شود كه در زمينه وب فعاليت مي‌كنم و حالا جزو سه كانديداي برتر اروپا شده‌ام.

 آيا رستوراني با پست اينستاگرام شما رونق پيدا كرده است؟

رستوران‌ ابوعلي در دولت‌آباد. رستوران كوچكي كه حالا شب‌ها براي خوردن غذا بايد در صف بايستيد. ٩٩درصد رستوران‌ها را اتفاقي و بدون هماهنگي مي‌رويم، البته پيش آمده كه در مورد غذا يا رستوراني بد نوشته‌ام و نتيجه آن پايين آمدن شيشه ماشين، شكايت و مسائل بد ديگر بوده است.

 از الگو يا نمونه خارجي‌اي نمونه‌برداري كرده‌ايد؟

الگويي نداشته‌ام. در همان دوره‌اي كه در انگلستان زندگي مي‌كردم مسابقات آشپزي را دنبال مي‌كردم و از آنها ايده گرفتم، البته فيلم موش آشپز هم بي‌تأثير نبود.

 عجيب‌ترين غذايي كه تا امروز تست كرده‌ايد؟

عجيب‌ترين غذاهايي كه ديدم از سوسك و قورباغه تهيه شده بودند كه امتحان نكردم اما عجيب‌ترين غذا، گوشت نوعی ماهی بود كه از لحاظ طعم و شكل برايم عجيب بود.

منبع:شهروند

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین