|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۲
کد خبر: ۲۱۸۰۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۰
رئیس‌جمهوری افغانستان دستور داده است آتش‌بس یک‌جانبه با طالبان برای یک مدت نامعلوم تمدید شود.
 محمد اشرف غنی در پیام ویدیویی تمدید آتش‌بس سراسری با طالبان را اعلام کرد و گفت که جزئیات آن بعدا منتشر می‌شود.

غنی از طالبان خواست که این گروه نیز آتش‌بس سه‌روزه خود را تمدید کند.او همچنین به نیروهای امنیتی افغانستان دستور داد: در مقابل هر نوع حمله و تعرض، برای تأمین امنیت مردم و دفاع از وطن، آمادگی قاطع و همه جانبه را داشته باشند.

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان به بی‌بی‌سی گفت که این گروه آتش‌بس را تمدید نخواهد کرد.سخنگوی طالبان گفت: افغانستان همچنان تحت اشغال است. آتش‌بس اعلام شده به سه روز عید محدود می‌شود و ما قصد نداریم که آن را تمدید کنیم.

غنی گفته که دولتش حاضر است در جریان مذاکرات صلح روی همه‌ای مسائل از جمله حضور نیروهای خارجی در افغانستان با گروه طالبان گفت‌وگو کند.

فرماندهی نیروهای ناتو و آمریکایی در افغانستان نیز اعلام کرده است که از تمدید آتش‌بس دولت افغانستان حمایت می‌کند و آن را رعایت خواهد کرد.

دولت افغانستان هفته گذشته به نیروهای امنیتی دستور داد تا از ۲۷ رمضان تا روز پنجم عید فطر در جنگ علیه طالبان آتش‌بس کنند.

گروه طالبان بعد از اعلام دولت کابل اعلام کرد که اعضای آن در سه روز عید، آتش‌بس می‌کنند اما حملاتشان علیه نیروهای خارجی ادامه خواهد داشت.

اشرف غنی در پیام ویدیویی خود با اشاره به رعایت آتش‌بس از سوی دو طرف طی دو روز گذشته گفت که در مورد صلح در میان دولت افغانستان و طالبان اجماع وجود دارد و همه صلح می‌خواهند.

رئیس‌جمهوری افغانستان افزود: در جامعه جهانی هم در مورد صلح افغانستان اجماع وجود دارد.

دادستانی کل افغانستان نیز اعلام کرده که به خاطر استقبال از آتش‌بس، به تازگی ۴۶ زندانی طالبان آزاد شدند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین