|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۷
کد خبر: ۲۱۷۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹
معقول توانسته در مقابل ترامپ بنشیند و این در واقع یک برگ برنده برای اون محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد اون در حال حاضر ترامپ را بازیچه قرار داده و با این اقدام برای خود فرصت خریداری می‌کند. آنچه را که می‌توان موتور محرک این دیدار نامید، اراده و علاقه کره جنوبی و کره شمالی برای کاهش تنش‌ها در شبه جزیره کره است و نه تقابلی که بین آمریکا و کره شمالی قرار دارد.
روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم نصرت‌ا... تاجیک نوشت:

دیدار ترامپ و اون را از زوایای مختلفی می‌توان ارزیابی کرد. مساله‌ای که در این رهگذر حائز اهمیت است رویکرد متفاوت دو طرف در این دیدار است. از یک طرف اهداف، امیال ورویکرد ترامپ در میان است و از طرف دیگر اهداف و خواسته‌های اون قرار دارد. شاید درنگاه نخست نتوان به یک جمع‌بندی دقیق و نهایی از این رویداد رسید و این به دلیل فقدان نکات قابل توجه در بندهای این تفاهم‌نامه است. باری آنچه هویداست اینکه، تفاهم‌نامه چهار بندی مزبور شامل آرزوهای طرفین دیدار است و تا به این آمال جامه عمل پوشانده شود، راه طولانی در پیش است. ترامپ به دنبال استفاده از آثارتبلیغاتی این ملاقات است. ملاقات با کسی که تا تهدید حمله هسته‌ای به آمریکا هم پیش رفت. اما با اندکی مداقه می‌توان دریافت؛ دیدار رهبر کره شمالی مقابل ترامپ یک برگ برنده برای وی است. فردی که تا چندی پیش با بدترین القاب از سوی ترامپ مورد خطاب قرار می‌گرفت...

اکنون با یک روش معقول توانسته در مقابل ترامپ بنشیند و این در واقع یک برگ برنده برای اون محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد اون در حال حاضر ترامپ را بازیچه قرار داده و با این اقدام برای خود فرصت خریداری می‌کند. آنچه را که می‌توان موتور محرک این دیدار نامید، اراده و علاقه کره جنوبی و کره شمالی برای کاهش تنش‌ها در شبه جزیره کره است و نه تقابلی که بین آمریکا و کره شمالی قرار دارد. رهبر کره شمالی با اشاره به انهدام تسهیلات هسته‌ای، امنیت شبه جزیره متبوع خود را از ترامپ مطالبه کرده است و با این تفاهم‌نامه به آن نزدیک شده است با این حال از آنجایی که معیارها و جزئیات دیدار مشخص نیست، نمی‌توان به طور دقیق به این خواسته‌ها پرداخت. همان‌گونه که از قبل هم مشخص بود، ترامپ در تلاش است که برگشت‌نا‌پذیر بودن آزمایشات هسته‌ای را به دوش رهبر کره شمالی بگذارد ولی در تفاهم‌نامه منعقد شده مزبور هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشده است و ترامپ به این هدف خود نرسیده است. از سویی ترامپ و اون از دو منظر متفاوت وارد مناظره شده‌اند. ترامپ برای تحکیم موقعیت داخلی و تثبیت خود به عنوان گزینه پیروز انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا و ارتقای موقعیت بین‌المللی خود با اون دیدار کرده و رهبر کره شمالی هم با هدف اصلاح تصویر بین‌المللی و حل مشکلات همسایگی خود با کره جنوبی وارد این ملاقات شده است. در صحبتی که ترامپ بعد از انعقاد تفاهم نامه با خبرنگاران داشته به موضوع ایران هم پرداخته است که این نشان می‌دهد ترامپ با اهداف متفاوتی به مصالحه با کره شمالی تن داده و لی آنچه به نظر می‌رسد این است که رهبر کره شمالی در حال بازی کردن با رئیس‌جمهور آمریکا است. بنابراین به جای گفتن اینکه ترامپ توانسته یک اسب سرکش را مهار کند باید گفت اون برنده این دیدار بوده است. بازخوردهای که از این دیدار در داخل آمریکا اعم از حزب محافظه کار یا حزب دمکرات بیرون آمده نشان می‌دهد ارزیابی ترامپ مبنی بر حصول برگ برنده از این دیدار نادرست بوده و نتوانسته دستاورد قابل توجهی از این ملاقات داشته باشد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین