|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۲۱۳۶۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۳
از سوی دیگر و بر اساس نتایج اولیه و غیررسمی همچنین، اتحادیه میهنی کردستان عراق موفق شده است اکثریت کرسی‌های پارلمان در استان سلیمانیه و کرکوک را کسب کند و حزب دموکرات کردستان عراق نیز موفق به پیروزی در استان‌های اربیل و دهوک شده است.
نتایج اولیه شمارش آراء انتخابات عراق از پیشتازی ائتلاف‌های سائرون نزدیک به مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق، الفتح به رهبری هادی العامری دبیرکل سازمان بدر و نزدیک به الحشد الشعبی، و النصر به رهبری حیدرالعبادی نخست وزیر عراق حکایت دارد.

 نتایج اولیه انتخابات عراق از ۱۰ استان عراق ساعتی پیش از سوی کمیسیون عالی انتخابات این کشور اعلام شد که جمع بندی اطلاعات ارایه شده بعلاوه اطلاعات غیر رسمی از دو استان دیگر نشان می‌دهد تاکنون ائتلاف‌های سائرون با ۵۴، الفتح ۴۵، النصر ۳۹، دولت قانون (نوری المالکی) ۲۵ و الحکمه (سیدعمار الحکیم) ۱۹ کرسی بیشترین سهم از پارلمان آینده عراق را از آن خود کردند.



بر اساس اعلام کمیسیون انتخابات عراق، نتائج نهایی و تعداد قطعی کرسی‌های هر ائتلاف (لیست) انتخاباتی روز دوشنبه اعلام خواهد شد.

از سوی دیگر و بر اساس نتایج اولیه و غیررسمی همچنین، اتحادیه میهنی کردستان عراق موفق شده است اکثریت کرسی‌های پارلمان در استان سلیمانیه و کرکوک را کسب کند و حزب دموکرات کردستان عراق نیز موفق به پیروزی در استان‌های اربیل و دهوک شده است.

همچنین بر اساس خبر‌های تایید نشده چهره‌های مهمی همچون 'سلیم الجبوری' رئیس پارلمان کنونی عراق، شیخ 'همام حمودی' نائب رئیس اول پارلمان عراق درکسب آراء مردم ناکام مانده اند.

بر اساس این گزارش ها، عامر الخُزاعی، صادق الرکابی، عالیة نصیف، علی العلاق، میسون الدملوجی، شیخ محمد تقی المولی، حامد الخضری، محمد علی المسعودی، عدیلة حمود و آرام شیخ محمد از دیگر نمایندگان کنونی پارلمان و شخصیت‌هایی هستند که در انتخابات روز شنبه موفق به آوردن رای کافی نشده اند.

این گزارش‌های غیر رسمی همچنین از کسب ۱۶ کرسی توسط نیرو‌های کمونیست، ۸ کرسی از سوی نیرو‌های سکولار در داخل ائتلاف سائرون و ۱۷ کرسی از سوی جنبش مقاومت اسلامی عصائب اهل الحق در داخل ائتلاف الفتح خبر می‌دهند.

اعضای کمیسیون انتخاباتی پیشتر به رویترز گفته بودند که حزب العبادی پیشتاز است.

مشارکت در انتخابات مجلس عراق پایین‌ترین حد در ۱۵ سال گذشته از زمان سقوط دولت صدام حسین بوده است.

کمیسیون انتخابات میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی ۱۲ مه را کمی بیش از ۴۴ درصد اعلام کرده است. در هیچ کدام از انتخابات‌های برگزار شده بعد از سقوط دولت صدام حسین در سال ۲۰۰۳ میزان مشارکت کمتر از ۶۰ درصد نبوده است.

چهارمین انتخابات پارلمانی ۲۰۱۸ عراق روز شنبه با رقابت حدود هفت هزار نامزد برای کسب ۳۲۹ کرسی مجلس این کشور برگزار شد.

بر خلاف انتخابات قبلى، در انتخابات ۲۰۱۸ عراق گروه‌هاى مختلف شیعه و سنى و کرد انشعاب‌هاى متفاوت و گسترده‌ای داشتند و خط کشی‌ها بین سنى و شیعه و کرد و عرب در فهرست‌ها مانند انتخابات گذشته نبود. در هر فهرست می‌شد نامزدهایی از گروه‌های مختلف قومی و مذهبی دید.
چند ائتلاف اصلی انتخابات:

حیدر عبادی؛ نخست‌وزیر کنونی، رئیس ائتلاف النصر است که از ترکیب چند جریان سیاسی کوچک‌تر تشکیل شده است. او با پیروزی بر داعش به موفقیت چشمگیری دست یافته اما در مقابل مردم از وضعیت اقتصادی عراق گله‌مند هستند.

مقتدی صدر؛ ائتلاف سائرون تحت حمایت روحانی پرنفوذ شیعه است. او طرفدار سیاست خارجی مستقل است. مقتدی صدر کمپین شدیدی را علیه "فساد" و دولت هدایت کرده است.

هادی عامری؛ رئیس سپاه بدر در صدر ائتلاف فتح‌المبین است. گروه‌های وابسته به حشد شعبی و در رأس آن عصائب اهل حق در این ائتلاف هستند.

نوری مالکی؛ نخست‌وزیر سابق عراق در رأس ائتلاف دولت قانون است. او از رقیبان جدی حیدر عبادی محسوب می‌شود.

عمار حکیم؛ او رئیس حزب جریان حکمت ملی و از متحدان پیشین نوری مالکی است. او در سال‌های اخیر سعی کرده که از ایران فاصله بگیرد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین