|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۳
کد خبر: ۲۱۱۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷
کلاه‌قرمزی با آن سبک رفتار «بچه‌های شر» خیلی زود توی دل مردم رفت. چنان رفت که حالا با گذشت ٢٥‌سال از آن روز، هر وقت خبری درباره پخش دوباره یا قسمتی دیگر از این برنامه منتشر می‌شود، ملت مشتاقانه آن را پیگیری می‌کنند.
کلاه قرمزی دوباره به تلویزیون می‌آید. این خبر را مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما داده و در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای از پخش قسمت جدید مجموعه تلویزیونی کلاه قرمزی صحبت به میان آورده که مجموعه کلاه قرمزی به مناسبت جشن بزرگ نیمه شعبان، چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت ساعت ١٥ و بازپخش آن روز پنجشنبه ساعت ١٨ روی آنتن می‌رود. این نخستین‌باری نیست که این مجموعه در اعیاد مذهبی بزرگ پخش می‌شود؛ از سال‌های پیش مجموعه کلاه ‌قرمزی به‌طور معمول ویژه‌برنامه‌هایی برای اعیاد مذهبی عید مبعث، عید فطر، نیمه شعبان و ... پخش کرده و حتی برنامه‌هایی به مناسبت‌های دیگر مانند جام‌جهانی روی آنتن برده است.

کهنه نمی‌شود

عروسک کلاه‌قرمزی با آن رفتارهای بامزه و گاه احساسی، کهنه نمی‌شود. معلوم نیست این راز در درون طراحی و چهره انتخاب‌شده برای خود عروسک نهفته است یا خیر موضوعی است در تیم برنامه‌سازی؟ هر چه که هست این عروسک ساده و بی‌پیرایه حالا ربع قرن، سن دارد. عروسکی که زمانی در‌ سال ٧٢ از یک برنامه ویژه کودکان سردرآورد و خیلی زود نه‌تنها بین کودکان معروف و محبوب شد که حتی بزرگسالان پای آن برنامه که «آقای قرمز کلاه» رفتارهای خاص خود را داشت، می‌نشستند.

کلاه‌قرمزی با آن سبک رفتار «بچه‌های شر» خیلی زود توی دل مردم رفت. چنان رفت که حالا با گذشت ٢٥‌سال از آن روز، هر وقت خبری درباره پخش دوباره یا قسمتی دیگر از این برنامه منتشر می‌شود، ملت مشتاقانه آن را پیگیری می‌کنند.

سبک و سیاق برنامه البته بی‌هیچ تردید به طراحی‌ای بستگی داشته که ایرج طهماسب و حمید جبلی و تیم همراه‌شان تدارک دیده‌اند و توانسته‌اند این برنامه را تا امروز ادامه دهند؛ برنامه‌ای که حتی برای پخش‌شدن گاه شرط هم برای تلویزیون تعیین می‌کند و به نظر می‌رسد چنان مخاطب دارد که مدیران تلویزیون خواه‌ناخواه، دیر یا زود همیشه دست‌ها را بالا برده و به شرایط تن داده‌اند، هر چند گاه از مشکلات مالی‌ای گفته شده که لاینحل بوده‌اند، اما وقتی برنامه پخش می‌شود، یعنی تمام آن مشکلات و اختلاف‌نظرهای مالی، رفع و رجوع شده است.

رو به جلو

مجموعه کلاه‌قرمزی آن‌طور که بیشتر مخاطبان آن عقیده دارند (این را می‌توان به‌طور نسبی از حال‌وهوای صحبت‌های عمومی در فضای مجازی، وسایل نقلیه عمومی و ... فهمید) مجموعه‌ای روبه جلو است و گویی ساختار برنامه طوری است که هربار که پخش می‌شود، مردم با علاقه آن را دنبال می‌کنند. گاهی وقتی با برخی از چهره‌های حتی سیاسی صحبت می‌کنید، باورتان نمی‌شود که آنها هم می‌نشینند و این عروسک ساده و بی‌پیرایه را که حالا دوروبرش خیلی شلوغ شده، بر روی صفحه تلویزیون نگاه می‌کنند!

اینها همه‌اش نشان از ویژگی‌های احتمالا خوب این برنامه دارد؛ ویژگی‌هایی که حتی اگر به آن نقد هم داشته باشیم باعث نمی‌شود از دیدن حتی یک قسمت «کلاه قرمزی» بگذریم، شاید به همین دلیل باشد که به‌ویژه متولدین دهه ٦٠ که امروز هم این برنامه را می‌بینند، ناخودآگاه هنگامی که از رفتارهای این مجموعه عروسک‌ها، لبخندی روی لب می‌آورند، احتمالا توی دل‌شان می‌گویند: «آقای قرمز کلاه! ممنون که ٢٥‌سال با ما هستی!»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین