|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۲۰۸۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۰
انجماد یکی از بهترین روش‌های نگهداری انواع گوشت‌ها نظیر گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های دریایی است. انجماد به معنای استریل شدن مواد غذایی نیست و فقط رشد و نمو میکروب‌ها را به تاخیر می‌اندازد. انجماد، بافت، رنگ، آبدار بودن و طعم فرآورده‌های گوشتی را بشدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.
انجماد یکی از بهترین روش‌های نگهداری انواع گوشت‌ها نظیر گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های دریایی است. انجماد به معنای استریل شدن مواد غذایی نیست و فقط رشد و نمو میکروب‌ها را به تاخیر می‌اندازد. انجماد، بافت، رنگ، آبدار بودن و طعم فرآورده‌های گوشتی را بشدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

انتخاب مواد بسته‌بندی: به منظور رسیدن به بالاترین کیفیت در این محصولات لازم است بسته‌بندی آنها در فریزر به گونه‌ای انجام شود که کاملا نسبت به بخار آب نفوذناپذیر باشند. مواد بسته‌بندی نباید در دمای پایین شکننده باشند. کاغذهای مخصوص فریزر، بهترین گزینه برای گوشت، مرغ و ماهی هستند. فویل‌های آلومینیومی و پوشش‌های فریزری نیز می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند، اما براحتی پاره می‌شوند و بهتر است به‌تنهایی مورد استفاده قرار نگیرند.کیسه‌های فریزر و ظروف مخصوص فریزر نیز می‌توانند برای گوشت‌ها استفاده شوند.

نحوه بسته‌بندی: در شکل دو نوع پوشش‌دهی مناسب برای تکه‌های گوشت نشان داده شده است. بسته‌بندی باید به گونه‌ای انجام شود که هیچ قسمتی از گوشت به طور مستقیم با هوای فریزر در تماس نباشد. در غیر این صورت مواد غذایی دچار سوختگی انجمادی شده و رنگ آنها در محل تماس تغییر می‌کند. پس بهتر است از پوشش‌های انعطاف پذیر برای پوشش‌دهی هر چه بهتر سطح استفاده کنید.

انجماد گوشت گاو، گوساله و گوسفند: سعی کنید از قطعات تازه و با کیفیت گوشت‌ها برای این منظور استفاده کنید. گوشت‌های قرمز عمل‌آوری شده مثل بیکن نیز می‌توانند منجمد شوند، اما برای مدت زمان کمتری چرا که ترکیبات موجود در آنها روند اکسیداسیون چربی را تسریع می‌کند. قطعات بزرگ لاشه‌ گوشت تازه ابتدا باید طی 24 ساعت در دمای یخچال قرار بگیرند تا از فساد و ترش شدن آنها جلوگیری شود. پس از سرد شدن، قطعات گوشت آماده برش، پوشش‌دهی و انجماد می‌شوند.

گوشت خریداری شده از قصابی می‌تواند مستقیم پوشش‌دهی و منجمد شود. تقسیم لاشه گوشت با توجه به مقادیر مصرف برای هر خانوار در هر وعده و نیز جدا کردن بخش‌های مد نظر برای هر غذای خاص باید انجام شود. برچسب‌زنی روی بسته‌های مختلف فراموش نشود. برچسب باید حاوی اطلاعاتی نظیر تاریخ و نوع گوشت بسته‌بندی شده باشد. گوشت‌های خریداری شده از فروشگاه‌ها که در بسته‌بندی‌های شفاف و نازک عرضه شده‌اند، باید دوباره پوشش‌دهی شوند. حتی الامکان استخوان‌ها را جدا کنید تا فضای زیادی پر نکنند و سبب پاره شدن بسته نگردند.

 اگرورقه‌های گوشت را منجمد می‌کنید بهتر است بین آنها کاغذهای فریزر قرار دهید تا جدا کردن آنها از یکدیگر دشوار نباشد. بهترین زمان نگهداری برای گوشت خرد شده و چرخ شده در یخچال به ترتیب 4-3 و 2-1 روز و در فریزر 12-4 و 4-3 ماه است. گوشت قرمز پخته در دمای یخچال به مدت 4-3 روز و در دمای فریزر به مدت 6-2 ماه قابل نگهداری است. هات داگ بدون پوشش و با پوشش به ترتیب در دمای یخچال به مدت یک و دو هفته و در دمای فریزر فقط به مدت 2-1 ماه قابل نگهداری است.

مرغ و ماکیان: گوشت پرندگان جوان را برای کباب، بریان و سرخ کردن انتخاب کنید. گوشت پرندگان مسن‌تر برای بخار پز کردن و پخت ملایم مناسب است. در صورت خرید ماکیان بسته‌بندی شده، آنها را در منزل مجدد پوشش‌دهی کنید زیرا پوشش‌های شفاف به بخار آب نفوذپذیرند. سعی کنید قطعات را فشرده و مربعی‌شکل و مسطح بسته‌بندی کنید. گوشت پرندگان شکاری بلافاصله باید تمیز و خنک شود. قطعات چربی را از لاشه ماکیان جدا کنید زیرا در دمای فریزر خیلی سریع اکسید شده و سبب تغییر در طعم می‌شوند. گوشت پرندگان خام در دمای یخچال به مدت 9 ماه (تکه تکه شده) یا یک سال (کامل) قابل نگهداری است. در حالی‌که پس از پخت این زمان به 6-2 ماه کاهش می‌یابد.

منبع : جام جم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین