|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۲۰۵۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳
براساس روال هر سال بخش‌نامه و تقویم کاری نوروزی موزه‌ها و اماکن فرهنگ‌تاریخی تحت پوشش سازمان میراث‌فرهنگی در سطح کشور این بخشنامه از ۲۵ اسفند ۹۶ تا ۱۴ فروردین ۹۷ لازم‌الاجراست.
 مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی‌ تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی گفت: براساس بخشنامه‌ی ابلاغ شده‌ی این اداره کل به موزه‌های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی،‌ آن‌ها خود را برای نوروز ۹۷ آماده می‌کنند اما برای بازدید از موزه‌های زیر نظر این سازمان، گردشگران هیچ مبلغ بیشتری در نوروز پرداخت نمی‌کنند.

محمدرضا کارگر در گفت‌وگو با ایسنا توضیح داد: براساس روال هر سال بخش‌نامه و تقویم کاری نوروزی موزه‌ها و اماکن فرهنگ‌تاریخی تحت پوشش سازمان میراث‌فرهنگی در سطح کشور این بخشنامه از ۲۵ اسفند ۹۶ تا ۱۴ فروردین ۹۷  لازم‌الاجراست.

او با بیان این‌که سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۹۶، موزه‌ها و اماکن وابسته به سازمان میراث فرهنگی تا ساعت ۱۵ فعال هستند، ادامه داد: در صورتی‌که موزه‌ها یا مجموعه‌های فرهنگی‌تاریخی امکان اجرای برنامه‌های فرهنگی متناسب با تحویل سال داشته باشند، افزایش ساعت کاری مجموعه‌ها بر اساس صلاحدید و نظر مدیران‌کل استان‌ها، مدیران موزه‌ها و کاخ‌موزه‌های تهران مانعی ندارد.

وی با تاکید بر این‌که از یکم فروردین ۹۷ همه‌ی موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی از ساعت ۹ تا ۱۸ فعال هستند، بیان کرد: بر اساس صلاحدید مدیران‌کل استان‌ها، مدیران موزه‌ها و کاخ‌موزه‌های تهران، ساعت کاری کاخ‌موزه‌ها، موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی که ظرفیت بازدید بیشتری دارند نیز قابل افزایش است.

او با تاکید بر افزایش نداشتن هزینه ورودی موزه‌ها و اماکن تاریخی فرهنگی در نوروز و لزوم نصب هزینه‌ی ورودی موزه‌ها در محل مناسب و در معرض دید بازدیدکنندگان، اظهار کرد: موزه‌های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی در ۱۳ فروردین ۹۷ نیز باز خواهند بود، ادامه داد: مدیران مجموعه‌های دارای باغ تاریخی و محوطه‌های سبز باید برنامه‌ریزی داشته باشند تا از برگزاری مراسم سنتی سیزدهم فررودین در این محوطه‌ها جلوگیری شود.

کارگر همچنین از درخواست این اداره کل از همه‌ی موزه‌های تحت پوشش سازمان میراث‌فرهنگی مبنی بر توزیع بروشور و کاتالوگ و CD (حداقل دو زبانه) و نمایش فیلم کوتاهی از موزه و آثار تاریخی استان در سال در مدت زمانِ تقریبی ۱۵دقیقه خبر داد و افزود:‌ از سوی دیگر همه‌ی موزه‌ها باید زیرنویس و تابلوهای دوزبانه برای معرفی اشیا و اماکن و بناهای تاریخی‌فرهنگی برای آثار به نمایش درآمده خود نصب کنند.»

ایجاد گیشه بلیت موزه‌ها در نقاط مختلف شهر

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی‌تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همچنین از برگزاری برنامه‌های جنبی توسط موزه‌های زیر نظر سازمان میراث فرهنگی در محوطه‌های تاریخی خبر داد و این برنامه‌ها را شامل جشن‌های نوروزی در محوطه و مکان‌های مناسب در موزه‌ها و امکان فرهنگی‌تاریخی با موضوع موزه مانند چیدن سفره هفت‌سین، مسابقات فرهنگی‌و هنری مانند مسابقه نقاشی، طراحی و عکاسی، خاطره‌نویسی در زمینه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در موزه‌های سطح استان‌ها دانست.

او بیان کرد: براساس درخواست اداره کل موزه‌ها از همه‌ی موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی تحت پوشش سازمان میراث فرهنگی خواسته شده است تا باجه‌های بلیت‌فروشی در نقاط مختلف شهرهای‌ پربازدیدکننده به‌منظور تسهیل و تسریع در تهیه بلیت ازسوی بازدیدکنندگان راه‌اندازی شود.

ساخت ماکت آثار تاریخی برای عکس یادگاری گردشگران

کارگر با تاکید لزوم استفاده از توان گروه‌های مردم‌نهاد و دوستداران میراث‌فرهنگی برای راهنمایی و هدایت مسافران و گردشگران برای بازدید از موزه‌ها یا محوطه‌ها، اعلام کرد: از محوطه‌ها و موزه‌های زیر نظر سازمان میراث‌فرهنگی درخواست شده تا ماکت و مدلی از آثار و اشیای تاریخی را در فضاهای باز موزه‌ تهیه کنند تا کسانی که مایل به گرفتن عکس یادگاری هستند، از این مدل‌ها استفاده کنند.

گروه‌های خبری باید از میراث‌فرهنگی مجوز عکاسی بگیرند

مدیر اداره کل موزه‌ها همچنین به حضور گروه‌های عکس‌برداری و فیلم‌برداری در محوطه‌های تاریخی مختلف زیرنظر سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی موظف‌اند از پذیرش هرگونه تقاضای فیلم‌برداری و عکس‌برداری از موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی، اشیا و آثار تاریخی در نوروز جلوگیری کنند.

او تاکید کرد: گروه‌های خبری و برنامه‌های مناسبتی صداوسیما مرتبط با نوروز می‌توانند بعد از گرفتن تأییدیه از مرکز روابط‌عمومی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فعالیت خود را در فضاهای تاریخی انجام دهند.

کارگر تهیه برنامه‌های مناسبتی غیرمرتبط زنده در داخل موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی را ممنوع اعلام کرد و گفت: ضبط برنامه‌های مناسبتی مرتبط با نوروز از نمای بیرونی موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی به‌عنوان پس‌زمینه و عکس‌برداری و فیلم‌برداری مراجعان در قالب گردشگر برای ثبت خاطرات بلامانع است.

برگزاری شبی با موزه در موزه‌ها و مجموعه‌ها

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی‌تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی همچنین در مورد برگزاری شبی با موزه در نوروز، مانند اقدامی که سال گذشته موزه ملی ایران انجام داد؛ بیان کرد: با توجه به تجربه خوب و مناسب برخی از موزه‌ها و مجموعه‌ها در سال‌های گذشته مبنی بر برگزاری شبی با موزه، برنامه‌ریزی به‌منظور اجرای برنامه‌های فرهنگی در شب در صورت امکان و داشتن شرایط مناسب، امکان‌پذیر است.

او تاکید کرد: موزه‌ها می‌توانند برای اعلام و اختصاص شبی برای این موضوع، برنامه‌ریزی‌ لازم را انجام دهند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین