|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۱
»
کد خبر: ۲۰۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۷
با وجود گذشت یک هفته از انتصاب ظریف به سمت وزیر خارجه، تعریف و تمجیدهای دیپلمات ها از وی ادامه دارد.
تدبیر و امیدروزنامه "نشنال" نوشت: هیچ مقامی ایرانی به اندازه وزیر امور خارجه جدید و متین ایران که دیپلمات کارکشته و تحصیلکرده آمریکا است، با تفکر غربی آشنا نیست و مقامات و دانشگاهیان غربی که با او ملاقات کرده‌اند او را بسیار محترم می‌دانند.

این روزنامه اماراتی در گزارشی به قلم مایکل تئودولو درباره محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران افزود: آن‌ها او را یک میانجی‌گر ایرانی مناسب برای رفع تنش‌ها در مشاجرات بر سر برنامه هسته‌یی ایران و برای احیای روابط با آمریکا می‌دانند.

در ادامه این گزارش به حضور ظریف در مذاکرات دیپلماتیک مختلف در طول سال‌های گذشته اشاره شده و آمده است: انتصاب وی توسط حسن روحانی، رییس‌جمهور جدید و میانه‌رو ایران به عنوان وزیر امور خارجه با استقبال خوب غرب روبه‌رو شد.

این گزارش می‌افزاید: نشانه‌هایی در تهران دیده شده مبنی بر این که ظریف 54 ساله نقش راهبر هیات ایران در مذاکرات هسته‌یی با شش کشور (1+5) که انتظار می‌رود در اکتبر از سر گرفته شود را نیز به عهده خواهد داشت.

در این گزارش آمده است که ظریف وعده داده است سیاست خارجی میانه‌روتری را دنبال کند و در عین حال تاکید کرده است که تحریم‌ها ایران را به مصالحه درباره حق خود برای بهره‌مندی از انرژی هسته‌یی صلح‌آمیز وادار نخواهد کرد.

در این گزارش هم‌چنین به زندگی و تحصیل ظریف در آمریکا و نیز تماس‌هایی که با مقامات آمریکایی داشته اشاره شده و به نقل از گری سیک، کارشناس مسایل ایران در دانشگاه کلمبیا در نیویورک آمده است: «او با افرادی تقریبا در همه سطوح دولت آمریکا و نیز اتاق‌های فکر خصوصی و جامعه دانشگاهی ملاقات کرده است» و « بنابر این سیاست آمریکا را به خوبی می‌شناسد و می‌داند که چه چیزی ممکن و چه‌ چیزی غیرممکن است.»

سر ریچارد دالتون، سفیر پیشین انگلیس در ایران نیز گفت که معتقد است ظریف کارش را عالی انجام می‌دهد اگرچه این مساله تا اندازه زیادی بستگی به این موضوع دارد که در کل چه میزان اختیار برای او فراهم شود.

این گزارش تاکید می‌کند که چارچوب و محتوی سیاست خارجی و هسته‌یی ایران را رهبر معظم این کشور تعیین می‌کند که به شدت به آمریکا بی‌اعتماد است.

بنا بر این گزارش برای اولین‌بار بعد از سال‌ها ایران و آمریکا هر دو آماده برای تعامل به نظر می‌رسند اما حتی یک راه‌حل موقت هم نیازمند مصالحه‌های معنادار از سوی هر دو طرف است. تهران باید برنامه غنی‌سازی‌اش را محدودتر کند و واشنگتن باید بخشی از تولید سوخت در ایران را بپذیرد و معامله‌ای بسیار بهتر برای لغو تحریم‌ها انجام دهد.

گری سیک گفت که گشایشی در آمریکا در این خصوص دیده می‌شود اما باز ماندن آن فقط به این بستگی دارد که اوباما و رهبران غربی اراده ایستادن در برابر لفاظی‌های جنگ‌طلبانه برخی محافل در آمریکا را داشته باشند.

منبع: انتخاب
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۴
0
1
ایشون برای ما ایرانیا هم بسیار محترم و ستودنی هستند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین