|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۲۰۰۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵
بدون شک، داعیه داران حقوق بشر در تظاهرات و بیانیه های خود در کمین بن سلمان و خواستار ممنوعیت ورود وی به انگلیس هستند و چالشی که ولی عهد با آن مواجه است، چگونگی کاهش تشنجها در خلیج عربی، بویژه در مورد یمن و قطر است.
 القدس العربی نوشت: در پشت پرده آزادی تعدادی از بازداشتی هایی که در هتل ریتز کارلتون نگهداری می شدند از جمله ولید بن طلال، مهیا کردن زمینه برای سفر بن سلمان به برخی پایتخت های اروپایی ، از جمله پاریس و لندن بود. اما مانع بزرگ در برابر سعودیها، چگونگی بهبود تصویر محمد بن سلمان و دور کردن وی از نکات سلبی بود که در بین اروپایی ها به آن شناخته می شود.

 این روزنامه چاپ لندن در ادامه آورده است: ویزای ویژه ورود بن سلمان به پایتخت های اروپایی، حل مساله بازداشت شاهزاده ها و مسئولان حکومتی بود؛ بخصوص در پاریس، که طبق اطلاعاتی که القدس العربی به آنها دست یافته، مساله شاهزاده بن طلال، شرط اصلی برای سفر ولی عهد سعودی به این کشور اروپایی بوده است.

القدس العربی در تاریخ نوزدهم ماه گذشته گزارشی را منتشر کرد مبنی بر این که در صورتی که بن سلمان شاهزاده ها  و بویژه بن طلال را آزاد نکند، امکان ورود به اروپا و اساسا پاریس را ندارد. پس از آزادی برخی شاهزاده ها که به ویزای ورود بن سلمان به اروپا، تبدیل شد، دیپلماسی ریاض با سه چالش بزرگ دیگر در جریان سفرهای اروپایی ولی عهد مواجه است:

در وهله اول، کیفیت بهبود تصویر ولی عهد در رسانه های اروپایی، بویژه فرانسوی و انگلیسی است، آن هم در شرایطی که برخی روزنامه ها از دو دولت پاریس و لندن خواستند موضوع حقوق بشر را با ولی عهد سعودی در میان بگذارند.

برای مثال، گاردین در مورد نقض حقوق بشر به عربستان هشدار داده و بن سلمان را متهم به مشارکت در پرونده  های تجاوز به حقوق بشر و برخی پرونده های اسراف و تبذیر، از جمله خرید قصرها و کشتی های تفریحی گران قیمت توسط وی، کرد.

گاردین همچنین ولی عهد سعودی را شخصیتی دانست که سعی می کند خود را به عنوان یک اصلاح طلب لیبرال مطرح کند که به زنان اجازه رانندگی و تماشای مسابقات ورزشی را داده است، اما این اقدامات کوچک در کشوری که به زن حق ازدواج، طلاق، مسافرت، داشتن شغل و انجام جراحی بدون اجازه همسر داده نمی شود، بسیار ناچیز و بی اهمیت است.

در وهله دوم، بن سلمان با انتقادهای گسترده ای در مورد پرونده یمن مواجه است، که تبدیل به دومین فاجعه انسانی قرن 21 شده است. به گزارش گاردین، جنگ یمن که توسط بن سلمان رهبری شد، بزرگترین فاجعه ساخت انسان در جهان است که انگلیس بدون هیچ شرمی با سلاح و سربازان خود از آن حمایت کرده است.

علاوه بر این، به نوشته گاردین، حمله ولی عهد سعودی به بهانه مبارزه با فساد، مقابله با رشوه خواری نبوده، بلکه هدف اصلی رهایی از شاهزاده های رقیب بوده است و نشان می دهد نظام سعودی هیچ تسامحی نسبت به معارضان ندارد. اروپایی ها همچنین از تحریمهای عربستان در مورد قطر انتقاد می کنند.

بدون شک، داعیه داران حقوق بشر در تظاهرات و بیانیه های خود در کمین بن سلمان و خواستار ممنوعیت ورود وی به انگلیس هستند و چالشی که ولی عهد با آن مواجه است، چگونگی کاهش تشنجها در خلیج عربی، بویژه در مورد یمن و قطر است.

محمد بن سلمان همچنین مایل است اروپایی ها را در مورد کاهش روابط با ایران متقاعد کند و در این مسیر، ایران را متهم به تلاش برای تغییر نقشه خاورمیانه از طریق اتهام تروریسم و انتشار نزاع ها و درگیری های داخلی مذهبی می کند.

عربستان معتقد است باید اروپایی ها و از جمله فرانسه را در مورد ضرورت معامله های اقتصادی بزرگ قانع کند.اما مکرون بدون توجه به تلاشهای عربستان تصمیم دارد به تهران سفر کند و حتی از سخنان عربستان در کنار ایالات متحده و اسرائیل برای ورود به جنگ با ایران انتقاد می کند.

معاملات سعودیها با اروپایی ها به هر سطحی برسد، هرگز از سطح توافق های مورد انتظار بین اروپایی ها و ایران فراتر نمی رود. محمد بن سلمان اخیرا از رئیس جمهور فرانسه درخواست کرده که رابطه با ایران را کاهش دهد اما مکرون در پاسخی که بیشتر شبیه به سیلی به ولی عهد سعودی است، چنین گفت:«با فرانسه در مورد این مسائل صحبت نکن»!
منبع: انتخاب
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین