|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۷
کد خبر: ۱۹۷۶۲۱
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۸
جشنواره نوزدهم فیلم فجر جزو معدود دوره هایی بود که تقریبا همه کسانی که مستحق دریافت سیمرغ بودند، به آن رسیدند.
 جشنواره نوزدهم فیلم فجر جزو معدود دوره هایی بود که تقریبا همه کسانی که مستحق دریافت سیمرغ بودند، به آن رسیدند.

جشنواره نوزدهم فیلم فجر جزو معدود دوره هایی بود که تقریبا همه کسانی که مستحق دریافت سیمرغ بودند، به آن رسیدند.

جشنواره دوره نوزدهم با رقابت 23 فیلم و برپایی بزرگداشت رخشان بنی اعتماد، داریوش ارجمند و حسن حسن‌دوست آغاز شد.

مجتبی راعی، جواد طوسی، فرامرز قریبیان، مرحوم رسول ملاقلی پور، تورج منصوری، سید ضیاء هاشمی و محمد رضا هنرمند جزو هیئت داوران این دوره بودند. این هیئت داوران یکی از هنری ترین گروه‌ها در طول ادوار مختلف برگزاری جشنواره فجر بود.

"محمد مهدی عسگر پور" دبیری دوره بیستم جشنواره فیلم فجر را بر عهده گرفت و در کنار او جمشید ارجمند، بابک بیات، پرویز پرستویی، کیومرث پوراحمد، نعمت حقیقی و مجید مجیدی و هارون یشایایی داوری 24 فیلم ایرانی و 21 اثر بین الملل را پذیرفتند.

در این دوره هفت بزرگداشت با عناوین «طراحان صحنه دورتر از آب» برای امیر ثباتی، ملک جهان خراعی، ایرج رامین فر، محسن شاه ابراهیم، حسن فارسی، عبدالحمید قدیریان و مجید میر فخرایی و همچنین 3 بزرگداشت دیگر با عنوان «آیینه های روبرو» برای کیانوش عیاری، گلچهره سجادیه و پرویز پرستویی برگزار شد.

جشنواره نوزدهم دوره ای بود که سیاست ها به صورت تماشاگرپسند در فیلم ها مطرح می شد. بخشی دیگر از جشنواره را نیز فیلم های جوان پسند از جمله " آبی" به کارگردانی حمید لبخنده و " دختری به نام تندر"به کارگردانی حمید رضا آشتیانی پور پر کرده بودن. البته این دو فیلم را باید در زمره فیلم های ضعیف این دوره دانست.کارگردان هایی که بعدها کمتر در سینمای ایران کار کردند.

در این میان بهرام بیضایی با فیلم «سگ کشی» سر و صدای زیادی بلند کرد و توانست نظر تماشاگران را با طرح مسائل اجتماعی و سیاسی به خود جلب کند.

رضا میر کریمی نیز از آن دست کارگردانانی بود که با فیلم «زیر نور ماه» و موضوع زندگی یک طلبه نگاه منتقدان را به خود جلب کرد.

مهجور مانده این دوره همایون اسعدیان برای فیلم " آخر بازی" بود که تنها دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را کسب کرد اما کارگردان، فیلم خود را قابل قبول می دانست.

از حاشیه های این دوره جشنواره می توان به اختلاف ابراهیم حاتمی کیا و تهیه کننده فیلم «موج مرده» اشاره کرد که در جلسه مطبوعاتی حاتمی کیا نگاتیوهای بریده شده را به دلیل اعتراض به سانسورهای فیلم توسط تهیه کننده به معرض نمایش گذاشت.

«باران» به کارگردانی مجید مجیدی به عنوان بهترین فیلم و کارگردانی شناخته شد. همچنین بهرام بیضایی نیز جایزه بهترین فیلم نامه را دریافت کرد. حسین عابدینی برای فیلم «باران» و ثریا قاسمی برای فیلم «مارال» جایزه بهترین بازیگر نقش اول و داریوش ارجمند برای فیلم «سگ کشی» و ماهایا پطروسیان برای فیلم " هفت پرده" جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را دریافت کردند.

فیلم «سگ کشی» در 2 بخش فیلمبرداری و طراحی صحنه توسط اصغر رفیعی جم و ایرج رامین فر موفق به کسب جایزه شد و همچنین فیلم «باران» در 3 بخش موسیقی توسط احمد پژمان، صداگذاری حمید رضا دلپاک و صدابرداری توسط یداله نجفی جزو بهترین‌ها قرار گرفت. جایزه بهترین تدوین به محمدرضا مویینی برای فیلم «پارتی»، بهترین طراحی دکور به عبدالحمید قدیریان برای فیلم «مریم مقدس» و بهترین چهره پردازی به عبدالله اسکندری برای فیلم «مسافر ری» تعلق گرفت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین